شناسه خبر : 61065
تاریخ انتشار : 1399/12/27 16:51
چرا لغو تحریم‌ها به موضوعی بغرنج تبدیل شده است؟

نورنیوز بررسی کرد؛

چرا لغو تحریم‌ها به موضوعی بغرنج تبدیل شده است؟

طرف‌های غربی با تمرکز بر کلیدواژه تاثیرگذاری انتخابات ریاست جمهوری ایران بر شکل‌گیری بن‌بست موجود، تلاش می‌کنند تا شرایط فعلی را به مسائل داخلی ایران مربوط کنند در حالی که انتخابات 1400 در ایران یک مسئله کاملا داخلی بوده و نتیجه آن هر چه باشد در راهبرد موجود و شیوه پیگیری قانون مجلس تغییری ایجاد نمی‌کند.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند در اظهاراتی از «مشکلات تاکتیکی» و «اوضاع داخلی ایران» به عنوان موانع احیای مذاکرات پیرامون برجام نام برد و اظهارداشت: «بازگشت ایران به اجرای تعهداتش ذیل برجام نقطه آغاز مذاکرات گسترده‌تر بر سر فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران خواهد بود.»

فرانسه پیشتر گفته بود که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز باید به مذاکرات محلق شوند و لازم است امنیت منطقه، بخشی از مذاکرات جدید هسته‌ای با ایران باشد.

اخیرا طرف غربی برجام اعم از تروئیکای اروپایی و آمریکا، متاثر از اقدام مقابله‌ای ایران در خصوص بدعهدی آنان، بارها از لزوم تمدید و تقویت این توافق به‌منظور طولانی‌تر کردن محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران و گنجاندن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در برجام سخن گفته‌اند.

در همین خصوص؛ «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته است: انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تاثیری روی مذاکرات هسته‌ای ندارد و دولت آمریکا «سرعت مذاکرات را بر اساس انتخابات ایران تنظیم نمی‌کند، ملاک سرعت این است که تا چه حد این مذاکرات با دفاع از منافع امنیت ملی آمریکا سازگار باشد.»

از سویی؛ اخیرا ۱۴۰ قانون‌گذار آمریکایی نیز در نامه‌ای به وزارت خارجه این کشور خواستار «توافقی جدید و گسترده» با ایران شدند که شامل برنامه موشکی، آزادی زندانیان آمریکایی در جمهوری اسلامی و حمایت ایران از «تروریسم منطقه‌ای» نیز باشد.

این در حالی است که راهبرد ایران کاملا مشخص و اعلام شده است و مبنای آن لغو کامل و جامع همه تحریم‌ها برای بازگشت شرایط به قبل از خروج آمریکا در برجام است.

مهم‌تر اینکه؛ بر خلاف اظهارات وزیر خارجه فرانسه، هیچ مشکل تاکتیکی و فنی در داخل ایران وجود ندارد که این راهبرد را مخدوش کند. همه ارکان نظام مصمم به اجرای قانون مجلس هستند و همگان شاهدند که این قانون با آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد، لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نصب و فعال‌سازی سانتریفیوژهای نسل جدید در حال پیگیری بدون تنازل است.

غربی‌ها به شدت در تلاش‌اند که بی‌عملی و بدعهدی خود را به مسائل داخلی ایران مرتبط کنند تا پوششی باشد برای رهایی از انفعال و مشکلاتی که خودشان ایجاد کرده‌اند

در این میان اظهارات پردامنه و مکرر مقامات آمریکایی در خصوص فعال بودن گفتگوهای غیرمستقیم با ایران نیز  اگرچه از سر انفعال در برابر مواضع قاطع ایران در برابر تداوم زیاده خواهی‌های واشنگتن است اما هدف آن فرار از پاسخگویی در قبال تبلیغات انتخاباتی باید مبنی بر بازگشت این کشور به دیپلماسی است.

طرف‌های غربی با تمرکز بر کلیدواژه تاثیرگذاری انتخابات ریاست جمهوری ایران بر شکل‌گیری بن‌بست موجود، تلاش می‌کنند تا شرایط فعلی را به مسائل داخلی ایران مربوط کنند در حالی که انتخابات ۱۴۰۰ در ایران یک مسئله کاملا داخلی بوده و نتیجه آن هر چه باشد در راهبرد موجود و شیوه پیگیری قانون مجلس تغییری ایجاد نمی‌کند.

کاملا واضح است که بیان مسائل انحرافی از سوی طرف‌های غربی از جمله زمینه‌سازی در خصوص ضرورت تعمیم گفتگوهای برجام به موضوعات موشکی و منطقه‌ای از عدم اراده اروپا و آمریکا برای حل مشکلاتی است که خودشان ایجاد کرده‌اند خبر می‌دهد.

در حالی که غربی‌ها هنوز صورت حساب سنگین بدهی‌شان در مورد عدم اجرای تعهدات برجامی را به ایران پرداخت نکرده‌اند از موضوعاتی صحبت می‌کنند که ایران بارها به صراحت گفته که آنها را خط قرمز می‌داند و حاضر به هیچ‌گونه گفتگو در این موضوعات نیست.

ارزیابی اظهارات غربی‌ها نشان می‌دهد که بن‌بست ایجاد شده و عدم پیشرفت در دستیابی به راه‌کار مورد توافق، به دلیل مشکلات تاکتیکی و فنی داخل ایران نیست بلکه این «راهبرد مزورانه» آنهاست که باعث به نتیجه نرسیدن در مورد اجرای یک توافق‌نامه بین‌المللی با پشتوانه قطع‌نامه سازمان ملل شده و کارنامه شرم‌آوری را برای مدعیان دیپلماسی و صلح و امنیت بین‌المللی رقم زده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی