شناسه خبر : 60870
تاریخ انتشار : 1399/12/19 18:38
مواجهه بایدن با محور مقاومتی که دست بسته نیست!

یوسف سیفی

مواجهه بایدن با محور مقاومتی که دست بسته نیست!

یمنی‌ها در این حملات از 15 پهپاد از جمله 9 پهپاد «صماد 3» و همچنین یک فروند موشک بالستیک «ذوالفقار» استفاده کردند. این حملات پروازهای فرودگاه بین‌المللی ریاض را به حالت تعلیق درآورد و به گفته منابع محلی منجر به چند انفجار و برقراری فضای امنیتی در این شهر شد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: آمریکایی‌ها با اینکه اعلام کرده‌اند، مسئولیت حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد را متوجه حشد شعبی می‌دانند، اما به گفته سخنگوی پنتاگون قصد «تنش‌زایی» در منطقه را ندارند.

این تحولات پس از یک سلسله رخدادها در عرصه میدانی مناقشات جاری در غرب آسیا رخ داده و ارتباط معنادار میان آنها با «توان بازدارندگی محور مقاومت در برابر تهدیدات موجود» قابل توضیح است.

روی کار آمدن بایدن در آمریکا برای بسیاری نویدبخش دورانی از تحولات مثبت در سیاست خارجی آمریکا به حساب می‌آید، زیرا وعده داده با پذیرش حقوق اولیه‌ی دیگر دولت‌ها، گام‌های مثبتی نیز در جهت حل مناقشات بین‌المللی بردارد.

با این حال حاکمان جدید کاخ سفید با وجود سیاست‌های اعلامی صلح‌طلبانه، تغییر مشخصی در سیاست‌های اعمالی خود نداده و اقدامات آنها با هدف تضعیف محور مقاومت، ادامه دارد.

شامگاه پنجشنبه (7 اسفند)، نیروهای آمریکایی به مواضع گروه‌های وابسته به حشد شعبی در عراق و سوریه حمله کردند که به نوعی نخستین رویارویی نظامی دولت بایدن با محور مقاومت تلقی می‌شود.

وزیر دفاع آمریکا گفته است که در این حمله، تنها مواضع گروه‌هایی (کتائب حزب‌الله و کتائب سیدالشهدا) مورد حمله قرار گرفته است که در حملات به منافع و مواضع آمریکا در عراق سهیم بوده‌اند!

آخرین اتفاق مهم در جریان این منازعات حمله به پایگاه عین‌الاسد، محل استقرار نیروهای ائتلاف در عراق است که با استفاده از 10 موشک‌ کاتیوشا در صبح 13 اسفند صورت گرفت و به کشته شدن 2 نظامی آمریکایی منجر شد.

از این موشک‌ها 8 عدد آن به محل استقرار نظامیان آمریکایی برخورد کرده و 2 راکت دیگر در قسمت‌های مربوط به نیروهای غیر آمریکایی فرود آمده و به گفته منابع مطلع تلفاتی نداشته است.

با وجود اینکه هیچ گروهی تاکنون مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته، اما مقامات آمریکا گرچه اذعان دارند که درباره مسئولیت این حملات به اطمینان کافی نرسیده‌اند، انگشت اتهام را به سمت نیروهای حشد گرفته‌اند.

البته این تحلیل نیز وجود دارد که با توجه به مانور تبلیغاتی سعودی‌ها پیرامون این رخداد، دیگر رقبای منطقه‌ای ایران و حتی خود آمریکایی‌ها عامل این حملات بوده‌اند تا ضمن ایجاد ناامنی در آستانه سفر پاپ و تضعیف دولت مرکزی، زمینه تداوم حضور نظامی آمریکا را به وجود آوردند، به ویژه آنکه عربستان در خصوص جنگ یمن به شدت تحت فشار است و چند روز پیش از نیز مورد حمله پهبادی و موشکی انصار‌الله قرار گرفته‌است.

یمنی‌ها در این حملات از ۱۵ پهپاد از جمله ۹ پهپاد «صماد ۳» و همچنین یک فروند موشک بالستیک «ذوالفقار» استفاده کردند. این حملات پروازهای فرودگاه بین‌المللی ریاض را به حالت تعلیق درآورد و به گفته منابع محلی منجر به چند انفجار و برقراری فضای امنیتی در این شهر شد. یمن 17 روز پیش از این، فرودگاه بین‌المللی «ابها» در جنوب عربستان را مورد حمله هوایی قرار داده بود.

پیش از این حملات نیز یک کشتی تحت مالکیت رژیم صهیونستی، در آب‌های دریای عمان دچار سانحه و انفجار شد. حمله‌ای که از سوی نتانیاهو البته بدون ارائه هیچ‌گونه مستنداتی به ایران و محور مقاومت نسبت داده شد. تهران این اتهام را رد کرده و آن را ناشی از «وسواس بیمارگونه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی» دانسته است.

این رخدادها از تغییر معادلات میان جبهه مقاومت و محور غربی، عربی، صهیونیستی حکایت دارد و چنانچه واکنش مقامات آمریکایی پس از حمله اخیر به عین‌الاسد نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد آنها جز پذیرش شرایط جدید چاره‌ای ندارند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی