شناسه خبر : 60775
تاریخ انتشار : 1399/12/16 19:23
غرب در برابر طرح «اقدام سازنده» ایران چه موضعی خواهد گرفت؟

نورنیوز بررسی کرد؛

غرب در برابر طرح «اقدام سازنده» ایران چه موضعی خواهد گرفت؟

هم‌زمان با پیگیری «مصوبه اخیر مجلس درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی» تحولات جالب توجهی رقم خورده است که نشان می‌دهد عزم جدی ایران بر دفاع از حقوق خود، غرب را متوجه ضرورت‌های جدید برای تعامل با ایران کرده است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: هم‌زمان با پیگیری «مصوبه اخیر مجلس درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی» تحولات جالب توجهی رقم خورده است که نشان می‌دهد عزم جدی ایران بر دفاع از حقوق خود، غرب را متوجه ضرورت‌های جدید برای تعامل با ایران کرده است.

گرچه پیش از ضرب‌الاجل پنجم اسفند، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سفر به ایران تلاش کرد تا نقش نظارتی آژانس را همچنان پر رنگ نگاه دارد، اما انتشار محتوای بیانیه مشترک ایران و آژانس نشان داد که قرار نیست تهران از تصمیم خود مبنی بر اجرای بدون تنازل قانون مجلس عقب‌نشینی کند.

پس از آن، سناریوی جدید غرب با فعال شدن تروییکای اروپایی برای وادارسازی ایران به شرکت در نشست ۱+۴ با حضور آمریکا به عنوان مهمان، مطرح شد که موضع قاطع ایران در برابر این پیشنهاد بی‌فایده، واکنش تند آنها را به دنبال داشت.

ارائه پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی از سوی سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه به شورای حکام آژانس، اقدام شرورانه دیگری در چارچوب «دیپلماسی اجبار» بود تا ایران را مجبور به پذیرش زیاده‌خواهی‌های غرب کند که آن هم ناکام ماند و حاصلی جز عقب‌نشینی اروپا و آمریکا به دنبال نداشت.

در این میان برخی رسانه‌های غربی با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر «علائم دلگرم کننده ایران در زمینه گفتگو پیرامون مذاکرات هسته‌ای» سعی کردند حقیقت را تحریف کرده و جریان را وارونه نشان دهند که البته نماینده ایران در آژانس در واکنش به این فضاسازی‌ها، تصمیم جدید اروپا را فرصت دادن به خودشان عنوان کرد.

در آخرین تحول از این دست هم محمدجواد ظریف جمعه ۱۵ اسفند در توییتر نوشت: «در مدت کوتاه طرح ملموس اقدام سازنده خودمان را ارائه خواهم کرد» تا شاید آغاز مرحله دیگری از تلاش دامنه‌دار برای لغو تحریم‌های ظالمانه باشد که البته باید منتظر ماند و دید که آیا در غربی‌ها همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد یا تغییری در آن حاصل خواهد شد؟


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی