شناسه خبر : 60624
تاریخ انتشار : 1399/12/11 18:39
برگزاری همایش بین‌المللی «قره‌باغ 17 ربیع» در قم

برگزاری همایش بین‌المللی «قره‌باغ 17 ربیع» در قم

همایش بین‌المللی قره‌باغ با هدف تبیین گفتمان مقام معظم رهبری از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه امروز با حضور میهمانانی از داخل و خارج کشور به صورت حضوری و مجازی و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و با هماهنگی با ستاد کرونا در قم برگزار شد.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: حجت الاسلام و المسلمین سید مفید حسینی کوهساری دبیر همایش بین المللی «قره باغ 17 ربیع» در خصوص ویژگی های این همایش گفت:

همایش بین‌المللی قره‌باغ با هدف تبیین گفتمان مقام معظم رهبری از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه امروز  با حضور میهمانانی از داخل و خارج  کشور به صورت حضوری و مجازی و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و با هماهنگی  با ستاد کرونا در قم برگزار شد.

دبیر همایش بین المللی «قره باغ 17 ربیع» همچنین گفت: جهان اسلام باید در مناسبات بین المللی با تمام قدرت خود ظاهر شود، از این رو بر همه مسلمانان فرض است که با هر توان و توشه در این مسیر و با بهره گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع عظام، قدمی بردارند و ایفای نقش کنند.

آیت‌الله اعرافی: اگر متجاوز تن به منطق ندهد مقاومت را مشروع می‌دانیم

‌آیت‌الله علیرضا اعرافی در همایش بین‌المللی «قره باغ 17 ربیع، برترین گفتمان در مورد قره باغ» که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور درحال برگزاری است، ضمن تقدیر از همکاری مجموعه‌های مختلف در راستای برگزاری این همایش اظهار کرد: از تمامی شخصیت‌های سیاسی و علمی که نسبت به موضوع قره‌باغ حساسیت نشان داده و دغدغه‌مند بودند تشکر می‌کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما از نگاه فقهی و از مبنای دینی و شرعی خود برای سرزمین‌های اسلامی حرمت قائل هستیم و تصرف آن‌ها را ناروا و ناثواب می‌دانیم و مقاومت برای آزادی آن‌ها را مهم می‌شماریم؛ به همان اندازه که سرزمین‌های فلسطین از قداست برخوردار است حمایت از قره‌باغ تا دیگر مناطقی که به اشغال متجاوزان درآمده برای ما اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه مقاومتی مشروع وقتی که متجاوزان تن به گفتمان منطقی ندهد درست است، اضافه کرد: ما با یهود سرستیز نداریم بلکه با صهیونیست و اشغال فلسطین مشکل داریم و هر چیزی که سرزمین‌های اسلامی را اشغال کند را نفی می‌کنیم، اگر متجاوزان به منطق تن ندهند مقاومت مشروع را درست می‌دانیم به همین علت است که مقاومت در سوریه، عراق و یمن و فلسطین را حق می‌دانیم و اعلام همبستگی می‌کنیم.

آیت‌الله اعرافی آزادسازی قره‌باغ را زمینه‌ساز وحدت عمیق‌تر و مبارزه با تروریسم ساخته غرب دانست و گفت: البته که حقوق ساکنان مناطق برای ما محترم است و حقوق همگان باید محفوظ بماند حتی ارامنه‌ای که در قره‌باغ درحال زندگی هستند.

حضرت آیت‌الله سبحانی: اشغال قره باغ امری نامشروع است

آیت الله جعفر سبحانی در پیامی به همایش بین‌المللی «قره باغ 17 ربیع، برترین گفتمان در مورد قره باغ» که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور درحال برگزاری است، با بیان اینکه سرزمین‌های اسلامی در قرون اخیر شاهد جریانات گوناگونی بوده که موجب تجزیه کشورهای اسلامی‌شده و برخی منتهی به اشغال، توسط کشورهای غیر اسلامی‌شده است اظهار کرد: سرزمین آذربایجان همواره مهد تشیّع بوده و عالمان جلیل‌القدری را در دامن خود ‍پرورش داده است ازجمله می‌توان به بزرگانی همچون مرحوم میرزا مجتهد قره‌باغی، مرحوم زین‌العابدین شیروانی، مرحوم عبدالحسین لنکرانی، مرحوم بادکوبه‌ای و مرحوم میرزا مهدی نخجوانی و دیگران اشاره کرد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی از اولین روزهایی که مرزهای شوروی سابق به‌سوی ایران گشوده شد همواره در کنار مردم آذربایجان بوده و از تعاملات فرهنگی، علمی و مذهبی دو کشور حمایت کرده است افزود: اکنون‌که جمهوری آذربایجان به حاکمیت مناطق اشغال‌شده دست‌یافته نکاتی را یادآور می‌شوم: که سرزمین قره‌باغ از دیرباز متعلق به سرزمین آذربایجان و اشغال آن امری نامشروع بوده است و باید سرزمین‌های اشغال‌شده به کشورهای اسلامی بازگشته و طرفین به معاهدات بین‌المللی متعهد باشند.

آیت‌الله سبحانی گفت: مراقب باشید تا این منطقه کانون وهابیت  و گروه‌های تروریستی و تکفیری مبدّل نگردد، اطلاع دارم وهابیون سالها است در این منطقه حساس سرمایه‌گذاری و تبلیغ می‌کنند.

ذوالنوری: آمادگی کامل ایران برای بازسازی قره باغ

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری امروز و در حاشیه همایش بین المللی «قره باغ ۱۷ ربیع، برترین گفتمان در مورد قره باغ» در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره میزان استفاده جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های موجود در قبال قره باغ در گذر ۴ ماه از اعلام آخرین راهبرد نظام اسلامی در این موضوع و توسط رهبر معظم انقلاب بیان داشت: باید گفت سیاست نظام اسلامی عین دیانت ماست و بر این اساس، حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان را وظیفه خود می دانیم و البته مقام معظم رهبری نیز در ۴ ماه قبل یعنی در هفدهم ربیع الاول ، سیاست حمایت از قره باغ در کنار تبیین مسائل مختلف این موضوع مجددا اعلام کردند و ارائه طریق فرمودند.

محسن رضایی: ایران باید نقشی ویژه در کمیته آتش‌بس جنگ قره‌باغ داشته باشد

در ادامه این همایش محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه متاسفانه دولت ارمنستان به بهانه دفاع از ارامنه قره‌باغ از مرزها گذشت و وارد این اراضی شد تصریح کرد: همان‌هایی که ارمنستان را تحریک کردند به عنوان مدافع آذربایجان در قره‌باغ لشکر پیاده کرده‌اند؛ این چه آزادسازی است و کل این اراضی باید آزاد شده و در اختیار آذربایجان باشد و هیچ کشوری حق ندارد در این عرصه‌ها حضور داشته باشد.

وی گفت: جمهوری اسلامی از ابتدای جنگ ناجوانمردانه ارمنستان با قره‌باغ عزیز با تمام توان از قره‌باغ حمایت کرد اما دست‌های پنهانی بعد از حیدرعلی‌اف آمدند و رابطه برادری ما خدشه‌دار شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مشکل امروز قره‌باغ را ورود کشورهایی به این اراضی دانست که تمام دعواهای خود را وارد آنجا کرده‌اند افزود: امروز کشورهایی وارد قره‌باغ شده‌اند در حالی که ایران را در زمینه آتش‌بس وارد نکرده‌اند؛ نباید اجازه داد اسرائیل وارد این منطقه شده و گذرگاه‌هایی درست کنند و مزارع آنجا را در اختیار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید وارد قره‌باغ شده و در بازسازی نقش داشته باشد و در کمیته آتش‌بس هم وارد شود و نظارت بر کریدورهای ایجادشده کند خاطرنشان کرد: قره‌باغ خودمختار باید متعلق به آذربایجان باشد و همه کشورها از آن بیرون بروند و خود مردم آذربایجان باید سرزمین خود را بسازند و ارمنستان باقی مناطق را تحویل دهد.

عراقچی: موضع قطعی ایران آزادسازی مناطق اشغال‌شده آذربایجان است

در ادامه عراقچی، معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه حمایت از آزادسازی مناطق اشغال‌شده آذربایجان را موضع قطعی و جدی ایران دانست و گفت: جنگ در منطقه می‌تواند منجر به دخالت خارجی، حضور تروریست‌ها و افزایش ناآرامی‌ها شود و ما مخالف این مباحث هستیم و بعد از شروع جنگ نیز جمهوری اسلامی ایران فعال شد تا بتواند راهکارهای دیگری را به جای جنگ دنبال کند.

در این همایش سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری در 17 ربیع با سخنان گهربار خود عیدی ارزشمندی به ما دادند گفت: مردم و دولت آذربایجان در اسرع وقت از این بیانات مطلع شدند و معاون وزیر خارجه هم با سفیر ایران تماس گرفت و از این بیانات قدردانی کرد.

بنیاد حسین‌اف با بیان اینکه مردم و دولت آذربایجان هیچ‌گاه کمک‌های مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران را فراموش نکرده‌اند اظهار کرد: همه می‌دانید که در جنگ اول قره باغ یکی از شهرهای بزرگ اشغال شد و این کمک نظام اسلامی بود که بیش از 300 هزار نفر سالم به سرزمین آذربایجان بازگشتند.

وی با بیان اینکه در جنگ 44 روزه با وحدت مردم و رهبری الهام‌علی‌اف توانستیم از 12 هزار کیلومتر سرزمین اشغال شده، 5 هزار کیلومتر را آزاد کنیم گفت: 5 هزار کیلومتر هم با بیانیه صلح آزاد شد و در 2 هزار کیلومترمربع باقیمانده هم اتباع ارمنی‌تبار و آذربایجانی در کنار هم زندگی خواهند کرد.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران خاطرنشان کرد: البته دخالت‌هایی وجود دارد اما مطمئنیم با حمایت کشورهای همسایه این مسائل حل و فصل خواهد شد؛ در شرایط جدید منطقه فصل جدیدی در همکاری با ایران ایجاد شده است.

نیکزاد: نزدیک شدن به مرزهای جمهوری اسلامی پاسخ کوبنده ای خواهد داشت

در ادامه نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این همایش تصریح کرد: اگرچه بسیاری از مناطق آبستن اتفاقات مختلف هستند متاسفانه سهل‌انگاری و بدفهمی برخی دولت‌های منطقه و خودفروخته منجر به مداخله استعماری در منطقه شده و اما جمهوری اسلامی براساس اصول ثابت خود از مظلوم دفاع کرده و مقابل ظالم بوده است.

وی با بیان اینکه جنگ قره باغ هم استثنا نبوده و جمهوری اسلامی با همه توان از مظلوم دفاع کرده و نباید اجازه دهیم تروریست‌ها در منطقه حضور پیدا کنند اظهار کرد: این حضور سبب خسارت بر همان کشوری خواهد بود که شاید زمینه حضور آنها را فراهم کرده اما این مساله برای ایران قابل قبول نیست.

نیکزاد با اشاره به حضور اقتصادی جمهوری اسلامی در کشور جمهوری آذربایجان و قره‌باغ گفت: اینکه قره‌باغ توسط ارمنستان اشغال شده و باید آزاد شود در آن شکی نیست و هر گونه جنگ به ضرر همه کشورها است و نزدیک شدن به مرزهای جمهوری اسلامی عواقب بدی برای آنها خواهد داشت؛ قره‌باغ متعلق به مسلمین است و براساس مبانی دینی حفظ امنیت ارامنه و حقوق مشروع آن هم برما واجب است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی سیاستی مبتنی بر حفظ استقلال و بدون دخالت است اما همسایگان مسلمان با اشتراکات تاریخی، مذهبی، تمدنی جایگاهی ویژه دارند و در این میان جمهوری آذربایجان نقشی ویژه دارد گفت: یک منطق اسلامی می‌گوید که ما اگر به موضوع قره‌باغ ورود پیدا کردیم در تمام عرصه‌هایی که بشود قره‌باغ را آزاد کرد و در اختیار کشور برادر آذربایجان قرار داد عقیده ثابت داریم و اعتقادی راسخ داریم، اما ورود کشورهای دیگر در منطقه سبب خسران بر منطقه و سبب خسارت خواهد شد و باید قاعده نفی سبیل را در نظر بگیریم و هیچ‌گاه راهی برای تسلط کافران بر مسلمین نیست.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان نیز در ادامه این همایش خاطرنشان کرد: عده‌ای فکر می‌کردند اگر یک منطقه را اشغال کردند این اشغال می‌تواند ادامه پیدا کند ولی بیانات صریح و قاطع رهبری این را به ما نشان داد که نظم مبتنی بر اشغال نمی‌تواند ادامه پیدا کند و باید یاد بگیریم که سرمایه‌گذاری روی گسل ها و شکاف‌های داخل ملت‌ها دیگر جواب نمی‌دهد و باید طرحی نو در انداخت همانطور که رهبری این کار را انجام دادند.

در این همایش شیخ‌الاسلام و رئیس اداره مسلمانان قفقاز با تاکید بر اینکه نیروهایی که سال ها در تلاش بودند تا جنایت دولت ارمنستان علیه مردم آذربایجان را پنهان کنند هنوز قصد دارند این حادثه را توجیه کنند گفت: اما یک حقیقت وجود دارد که ارمنستان به دنبال اسلام هراسی و نسل کشی است.

شیخ‌الاسلام پاشازاده ادامه داد: آنها تلاش دارند جمهوری آذربایجان را یک ملت وحشی نشان دهند و سعی کردند ما را به توهین به میراث فرهنگی مسیحی و... در سرزمین‌های آزادشده متهم کنند در حالی که بیش از 30 هزار شهروند ارمنی‌تبار در کشور ما زندگی می‌کنند و هیچ تبعیضی در قبال ایشان اجرا نمی‌شود.


فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی