شناسه خبر : 60613
تاریخ انتشار : 1399/12/11 15:34
نگاهی به زندگی مبارزاتی انیس نقاش

سیدر رضا صدرالحسینی

نگاهی به زندگی مبارزاتی انیس نقاش

نقاش، حق بزرگی بر گردن همه مبارزان اسلامی در سراسر دنیا داشت.

نورنیوز - گروه بین الملل: الانیس النقاش معروف به انیس نقاش در سال ۱۹۵۱ در لبنان متولد شد. در سنین جوانی مبارزه  برای آزادی فلسطین را آغاز کرد، او از سال ۱۹۶۸ به طور رسمی به جبهه آزادی بخش فلسطین فتح پیوست و یکی از یاران رهبر قبلی فتح آقای یاسرعرفات بود که عرفات هم خیلی به وی اعتماد داشت، چون او را جوانی شجاع، هوشیار و مبارز می‌دانست.  بسیاری از مبارزان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از ایرانیانی که برای آموزش‌های مختلف به فلسطین می رفتند با نقاش، آشنا شدند امثال شهید محمد منتظری و تعدادی دیگر از افرادی که در اردوگاه‌های آموزشی توسط وی آموزش دیدند.

 در حقیقت می‌توانیم بگوییم بخش عمده از مبارزات انیس نقاش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برای آزادی فلسطین و آرمان‌های فلسطین انجام شد و امروز فلسطینیان قدیمی و مبارزان سابق به خوبی با نام او آشنا هستند و مبارزات او را به خوبی به یاد می‌آورند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که شرایط برای مبارزان فلسطینی بیشتر از گذشته فراهم شد و عنصر اسلام به این مبارزات اضافه شد نقش انیس نقاش افزایش پیدا کرد تا حدی که در بعضی از اقداماتی که در نقاط مختلف دنیا انجام می‌شد نام او برده می‌شد، علی رغم اینکه ممکن بود در بسیاری از این عملیات‌ها که به نفع مردم فلسطین بود حضور مستقیم نداشته باشد. در زمانی که مقاومت جنوب لبنان آغاز شد با توجه به تجربیاتی که از قبل داشت می‌توانیم بگوییم  از تشکیل دهندگان هسته اولیه مقاومت جنوب لبنان در حوزه مسائل آموزشی انیس نقاش بود .

در حقیقت نقاش فردی بود که حق بزرگی بر گردن محور مقاومت در حوزه های مختلف داشت. نقاش در سنین بالا که در حقیقت مبارزات او دیگر از حوزه مسائل نظامی تبدیل به حوزه مسائل فکری شده بود، توانست چندین مرکز رسانه‌ای و فکری را در کشور لبنان و در بیروت و دمشق به ثبت برساند. بسیاری از بزرگان فلسطین او را بعد از فوتش با تعابیری همچون “مبارزه نستوه” و “متفکر عربی” و “سخنگو مبارزات آزادی بخش فلسطین” یاد کردند.

 مناسب است تا به واسطه زحماتی که نقاش کشیده بود، این جمله را در مورد او بگوییم که تمام وجود نقاش در راه دفاع از مظلومان سراسر جهان وقف شده بود. نقاش در اواخر عمر یک مجموعه را به نام مرکز پژوهشی “امان” و یک مجموعه به نام “شرکت توسعه توانمندی ارتباطات خاورمیانه” را اداره می‌کرد و در این مجموعه ها با شجاعت تمام مسائل و موضوعاتی که نسبت به رژیم صهیونیستی و نظام سلطه و آمریکا قرار بود که بیان شود را بیان می‌کرد.

در خصوص مسئله بحران سوریه ،روابط نقاش با مقامات جمهوری اسلامی ایران بصیرت و تحلیل دقیق و صحیحی از شرایط منطقه به وی داده بود. در بحران سوریه نقاس همه تلاشش بر این مسئله معطوف بود که بتواند افراد موثر از جریان‌های مختلفی که پرچمدار آرمان فلسطین هستند را آگاه کند و با آنها صحبت کند که متوجه شوند اتفاقی که در سوریه افتاده است یک اتفاقی نبوده است که باعث جدایی جریان‌های انقلابی فلسطینی از جمهوری اسلامی شود چون شعارهایی که در ابتدا در سوریه داده می شد رنگ و بویی داشت که به مبارزان فلسطینی نزدیک بود.

در همین موضوع بعضی از افراد که به همه زوایای این بحران و این جنایاتی که رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها و پول‌های نفتی سعودی در سوریه ایجاد کردند آگاهی نداشتند، مقداری خودشان را از جریان انقلابی جهان اسلام دور کردند و تصور‌شان بر این بود که نباید در کنار همراهان نظام سیاسی سوریه با تروریست‌ها مقابله کنند ولی پس از گذشت مدت کوتاهی مشخص شد که جریان موجود در سوریه که باعث بحران و ایجاد اغتشاشات غیرقابل وصفی در این کشور شده موجب تجزیه سوریه با عنوان عناصر اصلی بازیگری در جبهه مقاومت است.

می‌توان گفت نقاش به درستی  اعتقاد داشت اگر سوریه لطمه‌ای ببیند در حقیقت آرمان فلسطین لطمه سنگینی دیده و بخش قابل توجهی از پشتیبانی آرمان فلسطین دچار آسیب جدی و فرو پاشی می‌شود. بر این اساس انیس نقاش خیلی زود از همان روزهای اول به دلیل به دلیل بصیرت و آگاهی دقیقی که از مسائل منطقه داشت خیلی تلاش کرد که بتواند حتی بعضی از دوستان قدیمی خودش و پرچمداران نهضت فلسطین را که به این آگاهی نرسیده بودند، آگاه کند و در حقیقت بصیرت لازم را با بیان خودش و با استدلال های خودش القا کند.

نقاش در این زمینه در مواقعی موفق و در مواقعی هم ناموفق بود که البته مرور زمان این موضوع را روشن کرد. اما دیدگاهی که او در این رابطه داشت این بود که آن کسانی که دیرتر متوجه این مسئله شدند و به خطای خودشان پی بردند، باید مورد احترام باشند و در حقیقت کمک کنیم که در بحران های دیگر و در فتنه‌­های دیگری که ممکن است جهان اسلام با آن روبرو شود آگاهی آنها افزایش یابد و موضع‌گیری‌ها آنها به موقع و صحیح صورت گیرد.

نقاش پس از عمری مبارزه در راه آرمان فلسطین و تلاش در جهت سربلندی جهان اسلام  سرانجام در سن 70 سالگی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستانی در دمشق درگذشت.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی