شناسه خبر : 60594
تاریخ انتشار : 1399/12/11 10:44
نشست شورای حکام آژانس، صحنه راستی آزمایی دولت بایدن

نشست شورای حکام آژانس، صحنه راستی آزمایی دولت بایدن

این دوره از نشست های شورای حکام، فرصتی برای راستی آزمایی ادعاهای دولت جدید ایالات متحده مبنی بر احترام به دیپلماسی، چندجانبه گرایی و اصلاح رفتار واشنگتن در برابر دیکر کشورها محسوب می شود.

 نورنیوز ـ گروه بین الملل: نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز آغاز می‌شود و به نظر می‌رسد، کانون اصلی توجه این نشست، رایزنی‌های برجامی و بررسی راههای حفظ این توافق جهانی باشد؛ راههایی که بدون اصلاح در رفتار واشنگتن، لغو تحریم‌ها و بازگشت غربی‌ها به تعهدات برجامی، به مقصد مطلوب منتهی نمی شود.

نشست امروز شورای حکام که تا پایان هفته ادامه خواهد یافت، نخستین نشست این نهاد از زمان شروع بکار دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن محسوب می شود. رفتار واشنگتن در این نشست زیر ذره بین اعضا خواهد بود. از این رو، این دوره از نشست های شورای حکام، فرصتی برای راستی آزمایی ادعاهای  دولت جدید ایالات متحده مبنی بر احترام به دیپلماسی، چندجانبه گرایی و اصلاح رفتار واشنگتن در برابر دیکر کشورها محسوب می شود.

تفاهم اخیر جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که در جریان سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران انجام شد، نشانه ای دیگر از حسن نیت تهران در همکاری سازنده با آژانس بین المللی انرژی اتمی است و بار دیگر ثابت کرد که تهران با وجود بدعهدی های طرف های غربی برجام و نقض صریح این توافق بین المللی از جانب واشنگتن، همچنان اصلی ترین عامل حفظ و بقای این توافق جهانی است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سفر رافائل گروسی به تهران تصریح کرد: همکاری ایران با آژانس ادامه پیدا می‌کند اما این همکاری فراتر از پروتکل الحاقی نخواهد رفت و در این چارچوب همکاری خواهیم کرد.

بر اساس این تفاهم ایران و آژانس، فعالیت‌های ضروری نظارت و راستی آزمایی آژانس تا سه ماه ادامه پیدا می کند. تفاهم صورت گرفته به طور پیوسته مورد بازنگری قرار خواهد گرفت تا نسبت به کارکرد آن برای هدفی که در نظر گرفته شده، اطمینان حاصل شود.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی