شناسه خبر : 60549
تاریخ انتشار : 1399/12/09 18:01
رخداد سراوان و تلاش دشمن برای ایجاد شکاف‌های قومی ـ مذهبی

نورنیوز بررسی کرد؛

رخداد سراوان و تلاش دشمن برای ایجاد شکاف‌های قومی ـ مذهبی

سناریوی اخیر مثلث «رسانه‌های معاند»، «جریان‌های تجزیه‌طلب» و «مقامات غربی» در تحریک احساسات قومی و مذهبی و متهم کردن نظام به نقض حقوق بشر با هدف تشدید فشار بر ایران از مسیر تضعیف انسجام داخلی صورت می‌گیرد تا میوه‌های آن در اجبار ایران به سازش در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب چیده شود.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: طی روزهای اخیر اخبار و ادعاهایی با رنگ و بوی فرقه‌ای و مذهبی در فضای رسانه‌ای و مجازی منتشر شد که حکایت از سناریوی جدید عملیات روانی برای تفرقه‌افکنی و تنش‌زایی دارد.‌

هم‌راستا با این اخبار، رسانه‌های بیگانه نیز پای کار آمده و با انتشار گزارش‌ها و برنامه‌های متعدد و تحریک‌آمیز در صدد القاء ناامنی در مناطق مختلف ایران و تشدید اختلافات قومی و مذهبی بر آمدند.

رخداد تاسف‌بار «سراوان» که هنوز چرایی شکل‌گیری آن مشخص نیست، موجب تحریک احساسات جمعی از هم‌وطنان بلوچ سنی مذهب و شکل‌گیری برخی تجمعات اعتراضی شد.

اعتراض و تجمع این افراد در مقابل فرمانداری موجب سوء استفاده برخی عناصر معارض و گروه‌های وابسته به شبکه قاچاق مواد مخدر شد که با حمله به ساختمان، تاسیسات و خودروهای فرمانداری اموال عمومی را تخریب کردند.

مطابق معمول، برخی از اشرار نیز از فرصت ایجاد شده سوء استفاده کردند و با ایجاد تجمعات محدود و آتش زدن لاستیک تلاش کردند فضای استان را ناامن کنند.

اوج این اقدامات شرارت‌آمیز حمله به پاسگاه انتظامی «کورین» در زاهدان و به شهادت رساندن یکی از کارکنان رسمی نیروی انتظامی بود که خوشبختانه با حضور به موقع نیروی انتظامی و همکاری مردم خیلی زود این غائله پایان یافت و آرامش و امنیت به استان بازگشت.

در این خصوص؛ گرچه بیشتر علمای اهل سنت استان تلاش زیادی برای آرام نمودن مردم و پیگیری مسالمت‌آمیز خواسته‌های آنها انجام دادند اما متاسفانه برخی اظهارات تحریک‌آمیز افرادی که به تشنج‌آفرینی شهرت دارند تحریک احساسات معترضین را به دنبال داشت.

نکته آنکه؛ تنوع قومی و مذهبی در کشور، همواره و به ویژه در شرایط سخت چون جنگ تحمیلی فرصت‌های زیادی را برای فعال شدن ظرفیتهای منطقه‌ای در زمینه دفاع از کیان و امنیت ایران پیش روی کشور قرار داده است اما طی سال‌های اخیر اقدامات گسترده و پیچیده‌ای از سوی سرویسهای خارجی برای تبدیل این فرصت به تهدید و ایجاد شکاف‌های قومی و مذهبی در کشور با صرف هزینه‌های هنگفت و به‌کارگیری برخی عناصر داخلی انجام شده است.

فعال شدن رسانه‌های معاند، سلطنت‌طلب‌ها و گروهک‌های تجزیه‌طلبی چون خلق عرب از پس اتفاقات سراوان که با تلاش برای تحریک سایر گروه‌های قومی به ویژه هم‌وطنان سنی مذهب در غرب و جنوب کشور نیز همراه بود، نشان از همین سناریوی کثیف دارد.

در کنار جوسازی رسانه‌های معاند فارسی‌زبان و اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی مانند «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه، برخی جریان‌های جدایی‌طلب خارج‌نشین نیز ضلع سوم مثلث تنش‌آفرینی علیه ایران را  به عهده‌ گرفتند و خواستار گسترش اعتراضات به سایر مناطق ایران شدند. 

سناریوی اخیر مثلث «رسانه‌های معاند»، «جریان‌های تجزیه‌طلب» و «مقامات غربی» در تحریک احساسات قومی و مذهبی و متهم کردن نظام به نقض حقوق بشر با هدف تشدید فشار بر ایران از مسیر تضعیف انسجام داخلی صورت می‌گیرد تا میوه‌های آن در اجبار ایران به سازش در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب چیده شود.

بدیهی است در مقابله با نقشه‌های خطرناک دشمن باید با مراقبت بیشتر جلوی رخدادهای مشابه را گرفت. مثلا در موضوع اخیر چنانچه سازمان قضایی اعلام کرده که ورود می‌کند، باید سریعتر مسئله را بررسی کرده و نتیجه را به افکار عمومی اعلام کند.

از سویی؛ رسیدگی بیشتر دولت به وضع معیشتی استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان و ایجاد اشتغال از جمله ضرورت‌هایی است که باید به سرعت عملیاتی شود.

در این میان نقش رسانه‌های داخلی برای پیگیری مطالبات واقعی و مدیریت افکار عمومی برای منحرف نشدن برخی اعتراصات به سمت رخدادهای امنیتی بسیار مهم است.

جلوگیری از تلفیق مطالبات مردمی با القائات بیگانه برای ایجاد هیجانات کاذب و انجام اقدامات ساختارشکن اقدام بسیار مهمی است که می‌تواند در مسیر حل معضلات اجتماعی و معیشتی به دور از شکل‌گیری رخدادهای امنیتی نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی