شناسه خبر : 59353
تاریخ انتشار : 1399/12/02 13:12
چرا کارگران و رانندگان اولویت واکسن کرونا نداشته باشند؟

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی:

چرا کارگران و رانندگان اولویت واکسن کرونا نداشته باشند؟

اخیرا نامه‌ای از سوی سازمان نظام پزشکی به وزارت بهداشت منتشر شده که در آن خواسته شده تا سهمیه لازم برای اولویت واکسیناسیون هنرمندان همپای کادر درمان در نظر گرفته شود.

نورنیوز ـ گروه جامعه: رییس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در واکنش به نامه مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مبنی بر اولویت دادن به هنرمندان در واکسیناسیون کرونا ضمن تبعیض آمیز خواندن این نامه، گفت: انتظار این است که سازمان نظام پزشکی، بابت انتشار چنین نامه ای از مردم عذرخواهی کند و نامه را پس بگیرد.

روزبه کردونی در یادداشتی که در کانال تلگرامی اش منتشر کرد، در  این باره نوشت که انتشار نامه شگفت آور سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص ضرورت اولویت داشتن هنرمندان برای دریافت واکسن، مایه بهت و تعجب و البته تاسف است. واقعا متولیان سازمان نظام پزشکی باور دارند که هنرمندان برای دریافت واکسن اولویت بیشتری از  کارگران، از دستفروشان، پیک های موتوری، آتش نشانانان، امدادگران ، پلیس  و رانندگان تاکسی دارند؟ آیا مجموعه نظام پزشکی در بین خود، متخصص اخلاق زیستی، بیواتیک و یا  اخلاق پزشکی ندارد که این نامه را منتشر کرده است؟

وی در ادامه نوشته است: چندی پیش در کانال ندا نوشت مطلبی مطالعه کردم پیرامون ” اصول اخلاقی در خصوص اولویت بندی دریافت کنددگان واکسن کووید ۱۹” که طی آن اشاره شده بود  پیتر سینگر فیلسوف اخلاق گرا ” در خصوص اولویت بندی دریافت واکسن عنوان می کند در مقاله ای با عنوان (The Ethics of Prioritizing COVID-۱۹ Vaccination) باید گروه های قومی و نژادی محروم با استدلال حفظ جان بیشتر در اولویت دریافت واکسن باشند.

وی نام برخی مشاغل را  که باید بر اساس موازین اخلاقی در اولویت باشند ذکر می کند که عبارتند از کارگران در توزیع مواد غذایی و معلمان.  تقریبا در هر متنی که تا کنون در خصوص اولویت بندی دریافت واکسن منتشر شده است ، بدون شک در اولویت، کارگران فعال در خط مقدم به ویژه در تولید و توزیع مواد غذایی به چشم می خوردند.

رییس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه با این وصف  باید اذعان داشت نامه غیر قابل قبول و سست استدلال سازمان پزشکی اولا باعث جهت گیری فضای عمومی علیه هنرمندان می شود، اعتبار و اعتماد از این سازمان را که باید در مواقع حساس مورد اتکای مردم باشد از بین می برد، حس تبعیض و بی عدالتی را بین سایر اقشار گسترش می دهد گفت که انتظار این است سازمان نظام پزشکی، بابت انتشار چنین نامه ای از مردم عذرخواهی کند و البته  از همین امروز برای کل بدنه و مدیران نظام پزشکی، دوره آموزشی اجباری در خصوص اخلاق زیستی و اخلاق پزشکی  گذاشته شود.
فاطمه معتمدآریا بازیگر سینما و تئاتر نیز در نامه‌ای کوتاه، ضمن تاکید بر اینکه اولویت را شروع واکسیناسیون گسترده برای مردم می‌داند، نوشته است: «اینجانب فاطمه معتمد آریا خبر مربوط به هرگونه فعالیت خود در ارتباط با درخواست اولویت واکسیناسیون هنرمندانه سینما را اکیدا تکذیب می‌کنم. و با وجود از دست رفتن بسیاری از هنرمندان تکرار ناشدنی سینما به دلیل ابتلا به کرونا، اولویت را شروع واکسیناسیون گسترده و بدون اتلاف وقت همه مردم ایران می‌دانم.»

اخیرا نامه‌ای از سوی سازمان نظام پزشکی به وزارت بهداشت منتشر شده که در آن خواسته شده با توجه به فعالیت هنرمندان در عرصه فیلمسازی و سریال‌سازی برای تولید برنامه‌های هنری با هدف دعوت مردم به ماندن در خانه، ترتیبی اتخاذ شود تا سهمیه لازم برای اولویت واکسیناسیون هنرمندان همپای کادر درمان در نظر گرفته شود.

این نامه که از سوی حسین کرمانپور – مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی- خطاب به کیانوش جهانپور – رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی – نوشته شده در یکی دو روز گذشته با واکنش‌ها و انتقادهای مختلفی همراه بوده است.


ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی