شناسه خبر : 59300
تاریخ انتشار : 1399/11/30 11:18
اهداف ترکیه از حضور در شمال عراق

نورنیوز بررسی کرد؛

اهداف ترکیه از حضور در شمال عراق

حضور نظامی ترکیه در سوریه، لیبی و آذربایجان با وجود صرف هزینه‌های مادی و انسانی قابل توجه دستاورد مناسبی معادل آنچه مورد نظر آنکارا بوده بدنبال نداشته و این کشور حتی در پرونده مداخله نظامی در قفقاز نیز در نهایت صحنه را به روسیه واگذار کرد.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: دور جدید عملیات ارتش ترکیه علیه پ.ک.ک در شمال عراق که از هفته گذشته آغاز و به «سنجار» نیز کشیده شد، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است.

برخی بر این باورند که ترکیه دنبال تشدید اقدام‌های نظامی خود در منطقه  برای کسب پیروزی و استفاده از آن در عرصه سیاست داخلی است  و از این رو  این بار به بهانه مبارزه با پ.ک.ک در شمال عراق، موجب نقض حاکمیت این کشور شده است.

حضور نظامی ترکیه در سوریه، لیبی و آذربایجان با وجود صرف هزینه‌های مادی و انسانی قابل توجه دستاورد مناسبی معادل آنچه مورد نظر آنکارا بوده بدنبال نداشته و این کشور حتی در پرونده مداخله نظامی در قفقاز نیز در نهایت  صحنه را به روسیه واگذار کرد.

حال اما؛ ترکیه با گسیل نیروی هوایی و زمینی خود بدون هماهنگی با بغداد وارد خاک عراق شده و به بهانه تهدید امنیت ملی‌ از سوی جریان‌های کُردی مستقر در عراق تمام قوانین و قواعد بین‌المللی و حقوقی را نقض کرده است.

این اقدام آنکارا نه تنها بغداد و جریان‌های سیاسی ـ نظامی این کشور را خشمگین کرده بلکه وزارت خارجه ایالات متحده هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است.

علاوه بر این، اقدام ترکیه در عراق می‌تواند باعث به هم ریختگی جدید در منطقه شود. برخی تحلیلگران  دستیابی به نفت اقلیم کردستان و شمال عراق را نیز در تجاوز نظامی ترکیه به عراق موثر می‌دانند و این موضوع را در تلاش ترکیه برای تعمیق نفوذش در کشور همسایه خود بسیار مهم قلمداد می‌کنند.

سیاست خارجی ترکیه در سال‌های اخیر و به خصوص طی چند ماه گذشته از یک راهبرد تنش‌زا پیروی کرده و به ویژه در مورد برخی از همسایگان از قاعده حسن هم‌جواری با همسایگان عبور کرده است.

با توجه به مشکلات آنکارا و کاهش ارزش پول ملی این کشور و همچنین متضاد شدن سیاست خارجی آن با منافع کشورهای منطقه، به نظر می‌رسد ترکیه باید یک تجدید نظر جدی در قبال راهبردهای خود داشته باشد.

مساله اینجاست که پایان عملیات پنجه عقاب ۲ که ترکیه آن را عملیات ضد تروریسم خطاب می‌کند نه تنها پایان دخالت این کشور به حساب نمی‌آید بلکه ممکن است در ماه‌های آینده باز هم شاهد وقوع چنین اقدام‌های نظامی در شمال عراق باشیم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی