شناسه خبر : 59214
تاریخ انتشار : 1399/11/27 16:18
آخرین وضعیت ایران در مدیریت همه‌گیری کرونا

نورنیوز بررسی کرد؛

آخرین وضعیت ایران در مدیریت همه‌گیری کرونا

ایران جزو اولین کشورهایی است که با توجه به دانش و تخصص بومی خود در مسیر تولید واکسن بومی قدم گذاشت و هم‌زمان با تهیه و سازماندهی واردات سبدی از واکسن‌های روسی، چینی، هندی و کوبایی و حضور مستمر در جلسات «کواکس» و «WHO»، تولیدکنندگان داخلی واکسن را نیز سازماندهی کرد.

نورنیوز ـ گروه جامعه: ویروس منحوس کووید 19 ظاهرا بنای کوتاه آمدن ندارد و همچنان در حال تلفات‌گیری از جوامع مختلف در سراسر جهان است. نمونه‌های جهش‌یافته آن مانند کرونای انگلیسی هم مزید بر علت شده تا همه‌گیری‌اش از تکاپو نیفتد.

در همین راستا کشورهای مختلف جهان تمام تلاش خود را برای مقابله با این ویروس به کار بسته‌اند تا شاید بتوانند جلوی پیشروی آن را به هر شکل ممکن بگیرند.

ماجرا اما در ایران به دلایل مختلف تفاوت‌هایی با بسیاری از کشورهای دیگر داشته است که از آن جمله می‌توان به «تحریم» و «جنگ رسانه‌ای» نظام سلطه به ویژه آمریکا اشاره کرد.

با این وجود؛ جمهوری اسلامی ایران طی یک‌سال گذشته با همه‌گیری کرونا مبارزه کرده و برای مقابله و مهار این ویروس تمام ظرفیت‌های داخلی را به شکل قابل توجهی فعال کرده است.

در این خصوص می‌توان به مواردی چون رسیدن تولید ماسک از ۱۵۰ هزار عدد در روز در ابتدای شیوع ویروس به روزانه ۳۵ میلیون عدد، تولید داخلی ونتیلاتور و افزایش آن از ۱۰۰ دستگاه در ماه به ۱۰۰۰ دستگاه، افزایش تولید الکل از ۵ هزار تن به ۱۵ هزار تن، تولید روزانه ۱۰۰ هزار کیت تشخیصی سریع اشاره کرد.

در همین حال ظرفیت بستری بیماران کرونایی ۴ برابر شده و درمان افراد فاقد به صورت بیمه رایگان انجام می‌شود و هم‌زمان داخلی‌سازی تولید داروهای موثر در درمان کرونا مثل «فاویپیراویر» و «رمیدسیویر» که قبلا در انحصار چند کشور بود، صورت گرفته است.

از سویی؛ ایران جزو اولین کشورهایی است که با توجه به دانش و تخصص بومی خود در مسیر تولید واکسن بومی قدم گذاشت و هم‌زمان با تهیه و سازماندهی واردات سبدی از واکسن‌های روسی، چینی، هندی و کوبایی و حضور مستمر در جلسات «کواکس» و «WHO»، تولیدکنندگان داخلی واکسن را نیز سازماندهی کرد.

امروز و در شرایطی که جهان با جهش این ویروس خطرناک مواجه شده، ایران با بهره‌گیری از جدیدترین پلت‌فرم‌های تولید واکسن در حال تکمیل چرخه تولید دست کم سه نوع واکسن داخلی است و بنابر اعلام وزیر بهداشت، واکسن پاستور اوایل بهار، واکسن برکت اواخر بهار و واکسن رازی اوایل تابستان آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

نکته جالب توجه اینکه؛ ایران به دلیل سابقه و دانش کافی در تولید واکسن، مجوز سازمان بهداشت جهانی برای تایید انواع واکسن را دارد، به این معنا که تاییدیه وزارت بهداشت ایران نزد این سازمان معتبر است.

بر این اساس و با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، انشاءالله ایران تا پایان تابستان 1400 با واکسیناسیون گسترده خواهد توانست زنجیره انتقال ویروس را در داخل کشور قطع کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی