شناسه خبر : 58636
تاریخ انتشار : 1399/11/06 16:48
چرا سلبریتی‌ها زود فریب می‌خورند؟

نورنیوز بررسی کرد؛

چرا سلبریتی‌ها زود فریب می‌خورند؟

متاسفانه قشری که خود مدعی فرهنگی بودن است و ادعای راهبری فرهنگی دارد، در اولیات آن یعنی سواد و بینش لازم لنگ می‌زند. شاید این عبارات کمی گزنده باشد اما سعه صدر و شنیدن این انتقادات تیز از سوی کسانی که خود همیشه به نشنیدن‌های مسئولین اعتراض دارند، انتظار زیادی نیست.

نورنیوز ـ گروه فرهنگ و هنر: در هفته‌ای که گذشت، اتفاقی تاسف‌بار در عرصه تبلیغات مجازی رخ داد که حواشی زیادی در پی داشت.

در این ماجرا گروهی از بازیگران سینما و تلویزیون که از آنها با عنوان «سلبریتی» یاد می‌شود، با قرار گرفتن جلوی دوربین، اقدام به تبلیغ خرید واحدهای مسکونی متعلق به یک شرکت خارجی به نام «داماک» در دوبی امارات کردند که «دونالد ترامپ» نیز از سهام‌داران اصلی آن به شمار می‌رود.

پخش این تبلیغات این سوال را ایجاد کرده که چرا گروهی از هنرمندان ایرانی اقدام به تبلیغی کرده‌اند که اولا دشمن خونی ملت ایران یعنی ترامپ سهام‌دار و شریک آن شرکت است، ثانیا تبلیغ برای کشوری است که دست کم در چهارسال گذشته از هیچ خباثتی علیه ملت ایران کوتاهی نکرده و ثالثا چرا در این شرایط تحریمی، مردم را به خروج ارز از کشور و سرمایه‌گذاری در خارج تشویق کرده‌اند.    

البته سیدجواد هاشمی ضمن عذرخواهی در این خصوص گفت: «متاسفانه بابت این تبلیغ تحقیقی نکرده بودم با عجله و به توصیه دوستانم متنی را گفتم که با اعتقادات و رفتار خود من هم مغایرت داشت، بابت این اشتباه عذرخواهی می‌کنم.»

گرچه این عذرخواهی‌ را باید به فال نیک گرفت اما دلیل این دست اتفاقات که بارها رخ داده و این افراد با اظهارنظرهای هیجانی و غیرکارشناسی یا ناشی از عدم اطلاع کافی آسیب‌های جدی را هم به شخصیت و جایگاه خود و هم به منافع و امنیت ملی زده‌اند، چیست؟

فارغ از برخی از سلبریتی‌ها که به دلایل مختلف ساز جدایی و مخالفت با مردم و نظام اسلامی ایران را کوک کرده‌اند، عموم این افراد دل در گرو کشور و ملت خود دارند و خود اگر نیک بنگرند قطعا چنینن اقداماتی از آنان سر نخواهد زد.

مشکل اما آنجاست که متاسفانه قشری که خود مدعی فرهنگی و فرهنگ‌ساز بودن است، در اولیات آن یعنی سواد و بینش لازم لنگ می‌زند. شاید این عبارات کمی گزنده باشد اما سعه صدر و شنیدن این انتقادات تیز از سوی کسانی که خود همیشه به نشنیدن‌های مسئولین اعتراض دارند، انتظار زیادی نیست.

به بیان ساده‌تر؛ کسی مخالف اظهارنظر یا کسب درآمد سلبریتی‌ها به واسطه اعتبار و شهرتشان نیست، بلکه انتقاد به آنجا وارد است که چه در فضاهای تبلیغاتی درآمدزا و چه در فضاهای غیر از آن مانند اظهارنظر درباره موضوعات سیاسی و اجتماعی، این افراد باید اولا کارشناسانه و به دور از هیجانات کاذب حرف بزنند و ثانیا اظهارنظر یا کسب درآمدشان در ازای نفی منافع ملی نباشد.

دلیل این انتقاد هم کاملا روشن است، زیرا آن شهرت و اعتباری که امروز این افراد به واسطه آن از جایگاهی در میان مردم برخوردار شده و از آن ارتزاق می‌کنند مدیون فضایی است که همین مردم و نظام در اختیار آنان قرار داده‌اند، لذا طبیعی است که انتظارات درباره رفتار و گفتار آنان هم بالا باشد.  

بر این اساس؛ مسئولیت اجتماعی ایجاب می‌کند که این افراد حداقل‌ استانداردهای لازم را نسبت به پیامی که در حال انتقال آن هستند رعایت کرده و حساسیت‌های ویژه جایگاه خود را درک کنند تا در دام سودجویان و کلاه‌برداران یا بدتر از آن دشمنان کشور نیفتند و از محبوبیتشان کاسته نشود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی