شناسه خبر : 58368
تاریخ انتشار : 1399/10/27 17:25
مواجهه ساختار سیاسی آمریکا با یک اپوزیسیون قوی

مواجهه ساختار سیاسی آمریکا با یک اپوزیسیون قوی

رقبای آمریکا از سال 2021 به بعد در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی قطعاً بازیگری بیشتری رادر نظام بین‌الملل خواهند داشت به این دلیل که آمریکایی‌ها مانند دهه‌های گذشته در شرایطی نیستند که از بازیگری رقبای خود در عرصه‌های بین المللی جلوگیری به عمل بیاورند.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجی در پاسخ به این سؤال که از نظر شما ترامپ در فضای سیاسی آمریکا آینده‌ای خواهد داشت گفت: باید توجه داشته باشیم موضوع ترامپیسمی که در آخرین ماه های ریاست جمهوری ترامپ نمود تازه ای در جامعه آمریکا از خود نشان داد و آغاز کرد در حقیقت برخاسته از لایه های زیرین اجتماع آمریکا محسوب می‌شود.

او در این باره افزود: در واقع ترامپ با اقدامات خود در طول چهار سال گذشته شرایطی را فراهم کرد که لایه‌های زیرین پوست آمریکا خود را به روشن ترین شکل ممکن بروز دهد و اقداماتی را انجام دهد که واقعیت های درونی آمریکا مانند شکاف بین اقشار مختلف میان دو حزب و اختلافات فراوانی که بین حوزه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در آمریکا وجود دارد و نفرتی که ملت آمریکا از سیاست‌های آمریکا دارند برملا و آشکار شود از این رو  باید نکته را توجه داشته باشیم ۷۴ میلیون رأی که آقای ترامپ در انتخابات اخیر به عنوان آرای خالص آمریکایی نه آرای رنگین پوستان و سیاه پوستان و مهاجرین به دست آورد قطعاً حال و آینده آمریکا را دچار تأثیراتی خواهد کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: شاید یکی از مهمترین تأثیرات این اتفاقات موضوع به چالش کشیدن سیاست های آقای بایدن باشد. در حقیقت جریان ها، گروه ها وافرادی که به آقای ترامپ رأی دادند مخالفت های جدی را درخصوص مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی آمریکا با دولت آقای بایدن را کلید خواهند زد.  قطعاً با توجه به آنچه این دسته اعلام کرده‌اند که در روز تحلیف نیز به اطراف کنگره کاخ سفید و ساختمان‌های دولتی نزدیک می‌شوند این اتفاق می‌تواند باعث تشدید اختلاف بین دو جریان سیاسی اصلی در آمریکا شود.

سیدرضا صدرالحسینی در ادامه تصریح نمود: البته نکته حائز اهمیت این است که چه آقای ترامپ در حوزه سیاسی بتواند فعالیت کند یا نتواند و یا اینکه مجبور به بوسیدن و  کنار گذاشتن سیاست شود جریانی که درانتخابات اخیر خود را نشان دادند قطعا جریان باقیمانده و رسوب کننده در فضا و اتمسفر سیاسی اجتماعی آمریکا خواهد بود براین اساس به نظر می‌رسد آمریکای بعد از ۲۰۲۱ با آمریکایی قبل از ۲۰۲۱ متفاوت خواهد بود و یکی از مهمترین تفاوت‌ها ایجاد یک نیروی قوی به نام اپوزیسیون است که تا به حال در ساختار سیاسی آمریکا وجود نداشته است.

او دراین باره تصریح نمود: همه اندیشمندان سیاسی به خوبی مطلع هستند در فرهنگ سیاسی آمریکا چیزی به نام اپوزیسیون انقلاب و تغییرات ماهوی وجود نداشت به این معنا که همه تغییرات در چارچوب اصلاحات انجام می گرفت و هر یک از احزاب درزمان انتخابات وعده انجام اصلاحات را می دادند اما بعد از انتخابات ۲۰۲۱ اپوزیسیون قوی آمریکایی دراین کشور به وجود امده تا از این به بعد فضای سیاسی آمریکا تغییرات عمده‌ای را به خود ببیند.

کارشناس مسائل بین الملل درباره تاثیرات طرفداران ترامپ بر برنامه های بایدن نیز تصریح نمود: اتفاقی که در طول هفته های گذشته در امریکا رخ داد قطعاً در برنامه ریزی‌های دولت آینده آقای بایدن  تاثیرات شگرفی خواهد داشت. با توجه به تجربه چهل ساله بایدن در حوزه سیاست خارجی به نظر می رسد اتفاقات امریکا وی رامجبور خواهد کرد که بیش از ۶۰ درصد اولویت‌های خود را به سیاستهای داخلی آمریکا معطوف کند این مساله نشان می دهد بازیگری آمریکا از این به بعد در حوزه بین المللی کاهش چشمگیری می یابد، بنابراین رقبای آمریکا از سال ۲۰۲۱ به بعد در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی قطعا بازیگری بیشتری رادر نظام بین الملل خواهند داشت به این دلیل که آمریکایی‌ها مانند دهه‌های گذشته در شرایطی نیستند که از بازیگری رقبای خود در عرصه‌های بین‌المللی جلوگیری به عمل بیاورند.


قدس آنلاین
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی