شناسه خبر : 58257
تاریخ انتشار : 1399/10/23 10:24
گام راهبردی ایران در ارتقاء امنیت و سلامت غذایی

نورنیوز بررسی کرد؛

گام راهبردی ایران در ارتقاء امنیت و سلامت غذایی

ویژگی‌های مهم مرغ لاین ایرانی (آرین) از جمله مقاومت در برابر بیماری‌های اپیدمیک، وزن استاندارد، عدم استفاده از واکسن به دلیل کوتاهی دوره تولید، چربی پایین گوشت و دور ریز حداقلی و کاهش 2 هزار میلیارد تومانی هزینه تولید، گزینه با صرفه‌تری برای مرغ‌داران و مصرف کنندگان گوشت مرغ است.

نورنیوز ـ گروه جامعه: مرغ لاین به یک جمعیت خالص از این پرنده اطلاق می‌شود که متعلق به یک نژاد مشخص با ویژگی‌های ژنتیکی کاملا خاص بوده و قادر به تولید مرغ‌های مشابه خود است.

دانش تولید «مرغ لاین» در جهان در اختیار و انحصار شش کشور آمریکا، آلمان، هلند، انگلیس، فرانسه و تا حدودی ایران قرار دارد.

مرغ لاین نژاد آرین از اوایل دهه ۷۰ تا اوایل دهه ۸۰ شمسی بیش از ۸۵ درصد نیاز مرغ اجداد و مادر صنعت پروتئین طیور کشور را تأمین می‌کرد.

لاین آرین یک مرغ سایز مطابق با وزن استانداردهای جهانی و بین ۱.۲ تا ۱.۷ کیلوگرم است و در نتیجه مرغی سالم‌تر و با کیفیت‌تر محسوب می‌شود.

از نیمه اول دهه ۸۰ شمسی به علت واردات انواع نژادهای مرغ درشت جثه، متاسفانه سهم این مرغ در چرخه تولید کشور از ۸۵ درصد به صفر رسید. این در حالی است که در سال‌های اخیر، گوشت سفید به‌ویژه مرغ به اصلی‌ترین ماده غذایی مصرفی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مردم تبدیل شده است.

در سال ۹۸ دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ در ایران تولید شد که بر اساس جمعیت کشور مصرف سرانه گوشت مرغ ۳۲ کیلوگرم یعنی دو برابر میانگین جهانی است.

درحال حاضر چهل و هفت هزار واحد مرغ‌داری با ظرفیت حدود ۱.۱ میلیارد قطعه جوجه‌ریزی با اشتغال‌زایی بیش از ۲ میلیون نفر و گردش مالی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در سال سهم بالایی را در اقتصاد کشور به خود اختصاص داده است.

هم اکنون سهم ۱.۸ درصدی از کل تولید جهان، ایران را در رتبه هفتم بین کشورهای دنیا و رتبه پنجم بین کشورهای آسیایی قرار داده است.

از سویی؛ بسته حمایتی ـ تشویقی وزارت جهاد کشاورزی برای احیای مرغ لاین آرین در کنار ویژگی‌های منحصر به فرد این نژاد ایرانی نویدبخش خودکفایی کشور در سال ۱۴۰۰ است.

ویژگی‌های مهم مرغ لاین ایرانی (آرین) از جمله مقاومت در برابر بیماری‌های اپیدمیک، وزن استاندارد، عدم استفاده از واکسن به دلیل کوتاهی دوره تولید، چربی پایین گوشت و دور ریز حداقلی و کاهش ۲ هزار میلیارد تومانی هزینه تولید، گزینه با صرفه‌تری برای مرغ‌داران و مصرف کنندگان گوشت مرغ است.

با ورود اولین جوجه‌های یک روزه مرغ آرین به میزان ۳۶ هزار قطعه به خط تولید بعد از 15 سال و پس از 420 روز تلاش مستمر متخصصان گام بلندی برای ارتقاء سلامت و امنیت غذایی کشور برداشته شده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی