شناسه خبر : 58169
تاریخ انتشار : 1399/10/20 17:16
ایران یا آمریکا کدام یک تهدید امنیت جهان هستند؟

نورنیوز بررسی کرد؛

ایران یا آمریکا کدام یک تهدید امنیت جهان هستند؟

کشورهای غربی همواره با پنهان‌کاری در مسیر غیر صلح‌آمیز گام برداشته‌اند چنانچه آمریکا 700 میلیارد دلار برای نوسازی بمب‌های هسته‌ای خود اختصاص داد و مکرون نیز رسما بر اولویت داشتن تقویت بمب‌های هسته‌ای تاکید و آن را اقدامی بازدارنده در برابر تهدیدات امنیتی عنوان کرد.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: آمریکا و تروئیکای اروپایی با پشتیبانی رسانه‌ای، ایران را تهدیدی برای امنیت جهان برشمرده و بر این اساس، سیاست تحریم و فشار را ادامه داده و مطالبات غیر منطقی جدیدی را مطرح می‌سازند.

این مطالبات دارای شروطی است که حذف تمام فعالیت‌های هسته‌ای، حذف توان موشکی و جایگاه منطقه‌ای ایران را در بر می‌گیرد.

آنها حتی حاضر به پذیرش حقوق ایران در برجام نیز نشده‌اند و ضمن تداوم تحریم‌ها، در قبال آغاز غنی‌سازی 20 درصد که از حقوق برجامی کشورمان است موضع منفی گرفته‌اند.

این ادعاها و رفتارهای ایران هراسانه در حالی است که نگاهی به تحولات جهانی و منطقه‌ای حاوی حقایق دیگری است:

امنیت هسته‌ای: جمهوری اسلامی ایران در حالی در واکنش به بدعهدی‌های اعضاء ۱+۵، غنی‌سازی ۲۰ درصد را در فردو از سرگرفته است که همزمان گزارش کامل آغاز فعالیت را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کرده است.

ایران با اعلام رسمی اجرای مصوبه مجلس درباره اقدام راهبردی برای حفظ حقوق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها ضمن ارسال پیام مقاومت و تسلیم‌ناپذیری در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب، صداقت خود را آشکار ساخته و واهی بودن ادعای غرب در پنهان‌کاری ایران را به جهانیان گوشزد می‌کند.

این میزان همکاری گسترده در حالی است که کشورهای غربی همواره با پنهان‌کاری در مسیر غیر صلح‌آمیز گام برداشته‌اند چنانچه آمریکا 700 میلیارد دلار برای نوسازی بمب‌های هسته‌ای خود اختصاص داد و مکرون نیز رسما بر اولویت داشتن تقویت بمب‌های هسته‌ای تاکید و آن را اقدامی بازدارنده در برابر تهدیدات امنیتی عنوان کرد.

امنیت زیست محیطی: یکی از مولفه‌های مهم در عرصه امنیت را امنیت زیست محیطی تشکیل می‌دهد که البته کشورهای غربی به رغم شعارهای فراوان از اجرای آن خودداری کرده و حاضر به پذیرش سهم گسترده خود در آلودگی و نابودی محیط زیست نیستند.

نکته اینکه؛ آمریکا در حالی ایران را تهدیدی برای امنیت جهان می‌خواند که خود از پیمان زیست محیطی پاریس خارج شده تا با دستانی باز رفتارهای مخرب خود را در این خصوص ادامه دهد.

امنیت بهداشتی: علاوه بر مولفه‌های دیگر، اقدام علیه شیوع کرونا و تلاش برای ساخت و تولید واکسن، نمونه‌هایی از مولفه‌های امنیت بهداشتی در جهان است که ایران با اقدامات سازنده و تحسین‌برانگیز خود در این عرصه ورود کرده است، در حالی که در نقطه مقابل، جهان با پنهان‌کاری‌هایی چون رفتار انگلیس درباره شیوع ویروس انگلیسی مواجه است.

آمریکایی‌ها نیز با رویکرد سیاسی نسبت به مسئله کرونا علاوه بر قربانی ساختن هزاران نفر در کشورشان و کمک به شیوع و استمرار بحران کرونا در جهان، با نقض تمام قوانین بین‌المللی تحریم دارو را علیه سایر کشورها اعمال کرده و از آن برای اعمال فشار استفاده می‌کنند.

امنیت نظامی: یکی از محورهای تحولات امنیتی جهان را تحرکات نظامی اخیر آمریکا در خلیج فارس و غرب آسیا تشکیل می‌دهد که می‌تواند زمینه‌ساز بحران فراگیر در منطقه شود. حال جالب اینجاست که تحرکات بازدارنده ایران در برابر رفتارهای ناامن‌ساز محور آمریکایی، سعودی و صهیونیستی، ضدامنیتی عنوان شده اما آن اقدامات تنش‌زا تلاش برای تقویت صلح و ثبات خوانده می‌شود.

تفاوت عملکردهای جمهوری اسلامی ایران و غرب در امنیت منطقه را در نوع رفتار آنها در مقابله با تروریسم نیز می‌توان مشاهده کرد. چنانچه جمهوری اسلامی در راه امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم از هیچ تلاشی فروگذار نبوده اما آمریکایی‌ها نه تنها با تروریسم مقابله نداشته بلکه مبارزان با تروریسم را ترور کرده‌اند.

بر این اساس و بنابر مولفه‌های مذکور؛ به روشنی می‌توان اقدامات طرفین را از نقطه نظر امنیت‌زایی و امنیت‌زدایی ارزیابی کرد و دروغ بودن ادعاهای غرب را آشکار ساخت.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی