شناسه خبر : 58113
تاریخ انتشار : 1399/10/17 20:58
اروپا واقعیت چهره خود را بیش از گذشته به ملت ایران نشان داد

اروپا واقعیت چهره خود را بیش از گذشته به ملت ایران نشان داد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در گام‌های کاهش تعهدات به نقطه قبل از برجام برگشت، این موضوع می‌تواند در چارچوب گفت‌وگو‌های آینده برجامی به شرط بازگشت به توافق هسته ای موثر واقع شود.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین الملل درباره غنی سازی ۲۰ درصد ایران، گفت: بعد از مدت‌ها توقف چرخه سوخت کشورمان به دلیل بدعهدی‌هایی که از جانب همه طرفین توافقنامه برجام به جز روسیه و چین انجام شد، تصمیمی در این رابطه اتخاذ کرد که به نظر می‌رسد، تکلیف شرایط آینده ایران در برجام را روشن‌تر از گذشته می‌کند.

او افزود: غنی سازی ۲۰ درصد بازگشت جمهوری اسلامی ایران به قبل از برجام است. بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شرایطی برای ایران پدید آمد که به نظر آمد بسیاری از حوزه‌های هسته‌ای کشورمان به نیمه تعطیلی کشیده شد، بر این اساس بخش عمده‌ای از افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت بودند یک نوع دلسردی برایشان به وجود آمد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام که بیش از ۲ سال طول کشید، به نظرمی‌آمد که در طول این مدت اقدامی از جانب تروئیکای اروپایی به وجود بیاید، قول‌هایی در این رابطه داده شد، اما ۲ سال صبر ملت ایران برابر به عملی آنها شد، اکنون هم دوران ریاست جمهوری ترامپ به پایان رسید.

صدرالحسینی ادامه داد: در این دوران تجربیات قابل توجهی نصیب دولتمردان کشورمان شد، در واقع همکاری اروپا و آمریکا در این مسئله مشهود بود، اینکه جمهوری اسلامی نباید در حوزه‌های «هایتک» به موفقیت برسد و استقلال صنعتی در حوزه هسته‌ای پیدا کند، مقامات اروپایی در این مدت واقعیت چهره خود را بیش از گذشته به ملت ایران نشان دادند.

او افزود: برخی از مقامات اروپایی نیز با بیان مواضع خصمانه خود نسبت به ملت ایران، ثابت کردند که دیگر آن نقاب چهره‌ای به نام همراه و همکار جمهوری اسلامی ایران در اروپایی‌ها هم دیده نمی‌شود، بر همین اساس کشورمان تصمیم گرفت مسئله غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم را در دستور کار خود قرار دهد. این کار توسط دولتی انجام شد که در مسئله تعهدات برجامی اقداماتی را برای اعتماد بیشتر به طرف های برجامی انجام داد. 

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به اینکه آیا غنی سازی ۲۰ درصد مغایر برجام است، تصریح کرد: به دلیل عدم تعهد آمریکا و طرف‌های اروپایی، ایران در گام‌های کاهش تعهدات به نقطه قبل از برجام برگشت، این موضوع می‌تواند در چارچوب گفت‌وگو‌های آینده برجامی به شرط بازگشت به توافق هسته ای نیز بسیار موثر واقع شود و  ملت ایران منتظر آن بودند.

صدرالحسینی ادامه داد: غنی سازی ۲۰ درصد، اقدامی مناسب در موقعیتی مناسب بود، چراکه بدین شکل امیدی در دست‌اندرکاران انرژی هسته‌ای کشورمان به وجود می آید و یک پیام روشن و شفاف به طرف‌های اروپایی و آمریکایی جاضر در توافقنامه برجام است.


باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی