شناسه خبر : 57642
تاریخ انتشار : 1399/10/02 10:51
شمخانی: خروج آمریکا از منطقه زمینه ساز استقرار صلح و امنیت پایدار است

در دیدار مشاور امنیت ملی افغانستان؛

شمخانی: خروج آمریکا از منطقه زمینه ساز استقرار صلح و امنیت پایدار است

شمخانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است با گرفتن انتقام سخت از آمران و عاملان این جنایت تاریخی، از تداوم اقدامات تروریستی، تشنج آفرین و ضد امنیتی آمریکا و عمالش جلوگیری و آنان را وادار به خروج از منطقه نماید.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان صبح امروز و در بدو ورود به تهران با دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، شمخانی با تبیین سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت حسن همجواری و برقراری روابط راهبردی با کلیه همسایگان خود تصریح کرد: افغانستان به دلیل اشتراکات و پیوندهای فراوان میان دو ملت از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

او با ابراز مسرت از افتتاح راه آهن خواف ـ هرات و ابراز امیدواری از اینکه این پروژه بتواند نقش موثری در ارتقاء و تحکیم روابط دو کشور و رفاه و پیشرفت اقتصادی مردم افغانستان داشته باشد، ایجاد زیر ساخت های لازم برای توسعه روابط در همه زمینه ها را حیاتی و اجتناب ناپذیر توصیف کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به تهدیدات و منافع مشترک دو کشور در موضوعات مختلف به ویژه مسئله گسترش تروریسم و ضرورت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بر حمایت قاطع ایران از دولت قانونی افغانستان و لزوم افزایش همکاری و تعامل میان تهران ـ کابل در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی تاکید کرد.

شمخانی با بیان اینکه آمریکا در طی یک سال گذشته اقدامات ناامن‌ساز خود را در منطقه غرب آسیا تشدید و با ترور ناجوانمردانه فرماندهان ارشد مبارزات ضد تروریستی، سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، این رفتار را به اوج رساند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است با گرفتن انتقام سخت از آمران و عاملان این جنایت تاریخی، از تداوم اقدامات تروریستی، تشنج آفرین و ضد امنیتی آمریکا و عمالش جلوگیری و آنان را وادار به خروج از منطقه نماید.

او با هشدار نسبت به تشدید و توسعه فعالیت‌های داعش در افغانستان و خطراتی که از این ناحیه برای مردم این کشور و دیگر کشورهای منطقه ایجاد خواهد شد، بر ضرورت هوشیاری، همکاری و اشتراک مساعی همه کشورها برای دفع شر کامل این غده سرطانی تاکید کرد.

در ادامه این دیدار حمدالله محب مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان نیز طی سخنانی با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران، آمادگی دولت و ملت افغانستان برای گسترش همکاری و تعامل با دولت و ملت بزرگ ایران را اعلام و از ایران به عنوان خانه دوم خود یاد کرد.

او همچنین با اشاره به حمایت های بی دریغ جمهوری اسلامی ایران و میهمان نوازی مردم شریف ایران از مردم افغانستان در طول ۴۰ سال گذشته گفت: دولت و ملت افغانستان همواره قدردان محبت ها، کمک ها و حمایت های ایران و ایرانیان بوده و خواهد بود.

حمدالله محب با ارائه گزارشی از روند گفتگوهای صلح در افغانستان افزود: متاسفانه علی رغم توافقات امضاء شده میان آمریکا و طالبان، حملات و اقدامات مخرب این گروه نه تنها کاهش نیافته بلکه سیر صعودی نیز داشته است.

او با تمجید از نقش موثر و سازنده جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان خاطرنشان ساخت: گروه طالبان با سوء استفاده از توافق با آمریکا در تلاش برای تحمیل شرایط خود و وادار سازی دولت افغانستان به تسلیم بود لیکن ما با تاکید بر مواضع اصول و قانونی خود مقابل زیاده خواهی آنان ایستادگی کردیم.

گفتنی است؛ حمدلله محب در سفر یک روزه خود به تهران با برخی دیگر از مقامات عالی سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و گفتگو می کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی