شناسه خبر : 57474
تاریخ انتشار : 1399/09/26 10:37
زنگ خطر مالیاتی در بودجه 1400؛ کمترین سهم مالیات در یک دهه اخیر!

نورنیوز بررسی کرد؛

زنگ خطر مالیاتی در بودجه 1400؛ کمترین سهم مالیات در یک دهه اخیر!

بررسی و مرور محتوای بودجه نشان می‌دهد که درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه 1400 نسبت به سال گذشته با 21.2درصد افزایش، 247 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که با در نظر گرفتن نرخ تورم به نظر می‌ر‌‌سد این افزایش درآمدهای مالیاتی، تغییر خاصی در ساختار نظام مالیاتی ایجاد نکند.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: این روزها لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در حال ارزیابی توسط نمایندگان مجلس است و علاوه بر خانه ملت، محتوای آن توسط کارشناسان در حال تحلیل و بررسی است.

کلیات و محتوای این بودجه به دلیل آخرین سال فعالیت این دولت و ورود به قرن جدید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ضروری است که با دقت خاصی مورد بررسی قرار گیرد.

یکی از مهمترین بخش‌های قابل بحث بودجه که اثرات قابل توجهی بر رونق یا رکود اقتصادی کشور دارد، مساله مالیات‌ است.

بررسی و مرور محتوای بودجه نشان می‌دهد که درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته با ۲۱.۲درصد افزایش، ۲۴۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که با در نظر گرفتن نرخ تورم به نظر می‌ر‌‌سد این افزایش درآمدهای مالیاتی، تغییر خاصی در ساختار نظام مالیاتی ایجاد نکند.

در واقع مقایسه سهم درآمدهای مالیاتی به کل بودجه نشان می‌دهد که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نه تنها اقدامی برای اصلاح ساختار بودجه و نظام مالیاتی صورت نگرفته، بلکه وضعیت نسبت به سال‌های گذشته نیز بدتر شده است.

نکته تلخ‌تر ماجرا این است که؛ سهم مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به کمترین میزان در دهه اخیر رسیده است و می تواند زنگ خطری برای اقتصاد کشور باشد.


نورنیوز
کلید واژگان
مالیاتبودجه 1400
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی