شناسه خبر : 57412
تاریخ انتشار : 1399/09/24 11:12
این آش شور را چه کسی برای «اردوغان» پخت؟

اختصاصی نورنیوز؛

این آش شور را چه کسی برای «اردوغان» پخت؟

نباید از محافلی که تمام منافع خود را در تفرقه‌افکنی‌های منطقه‌ای دنبال می‌کنند غافل شد، چه، طبعا به هر میزان ثبات و آرامش منطقه غرب آسیا به هم بخورد سود آن به جیب رژیم تروریست و تروریست‌پروری خواهد رفت که ماهیتا با دولت‌های اسلامی در تضاد است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: شعری که چند روز پیش «رجب طیب اردوغان» در مراسم رژه پیروزی ارتش آذربایجان در باکو خواند، چنانچه پیش‌بینی می‌شد واکنش‌های رسمی و مردمی زیادی را در داخل کشورمان به دنبال داشت.

در خصوص قصد و نیت رئیس جمهور ترکیه از خواندن این شعر که اساسا واگویه‌ای از یک شاعر ایرانی درباره جدایی بخشی از خاک ایران در عهد قاجار است، بحث‌ها و گمانه‌های زیادی صورت گرفت اما چنانچه نهایتا «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در تماس تلفنی با «محمدجواد ظریف» بدان اذعان کرد، ظاهرا اردوغان از معنی و مفهوم اصلی این شعر اطلاعی نداشته است.

در اینکه رفتار و گفتار آقای اردوغان در برخی مقاطع بعضا شائبه‌هایی مبنی بر کشورگشایی با ایده احیای امپراتوری عثمانی را به اذهان متبادر می‌کند تردیدی نیست اما به نظر می‌رسد در این مورد خاص، او در تله‌ای از پیش طراحی شده گرفتار آمد.

مواردی وجود دارد که این گزاره را تقویت می‌کند از جمله اینکه؛ در شرایطی که ترکیه با اوضاع اقتصادی نه چندان مناسب در داخل همزمان درگیر چند موضوع منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در لیبی، مدیترانه، سوریه، عراق، لبنان، قطر، آفریقا، آذربایجان و... است منطقا نباید بی‌دلیل جبهه‌ای دیگر علیه خود بگشاید.

با این وجود نباید از محافلی که تمام منافع خود را در تفرقه‌افکنی‌های منطقه‌ای دنبال می‌کنند غافل شد، چه، طبعا به هر میزان ثبات و آرامش منطقه غرب آسیا به هم بخورد سود آن به جیب رژیم تروریست و تروریست‌پروری خواهد رفت که ماهیتا با دولت‌های اسلامی در تضاد است.

در این خصوص یک منبع آگاه در ترکیه به «نورنیوز» خبر داد که سناریوی مذکور از سوی جریان‌های پان‌ترکیستی با هدایت شخص خانم «برندا شیفر» عضو صهیونیست بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) طراحی و به واسطه برخی مشاورین آقای اردوغان اجرایی شده است.

برندا شیفر استاد دانشگاه حیفا در سرزمین‌های اشغالی و از لابیست‌های فعال در آمریکا است که فعالیت در سازمان ضداطلاعات ارتش اسرائیل (آمان) را در کارنامه خود دارد. او که در دو کتاب خود در زمینه منطقه قفقاز، «مانیفیست پان ترکیسم در ایران» را تبیین کرده در تحولات اخیر «قره‌باغ» نیز بسیار فعال بود.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی