شناسه خبر : 57230
تاریخ انتشار : 1399/09/17 17:24
چرا آژانس خانه امن جاسوسان شده است؟

نورنیوز بررسی کرد؛

چرا آژانس خانه امن جاسوسان شده است؟

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از هرگونه ادعای طلبکارانه جدید ابتدا باید درباره چرایی درز اطلاعات محرمانه ایران به رسانه‌های معلوم‌الحال غربی و نیز جاسوسی و خراب‌کاری بازرسانش توضیح دهد و برای جلوگیری از تنزل جایگاهش به یک آلت دست رژیم‌های زورگو، خانه امنی که برای جاسوسان ایجاد کرده است را خراب کند.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: روز جمعه خبرگزاری رویترز با دسترسی به گزارشی محرمانه که تنها در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داشت، خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه؛ ایران به اطلاع نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل رسانده که قصد نصب ۳ آبشار دیگر از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m در تأسیسات غنی‌سازی نطنز را دارد.

این موضوع با واکنش «کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین مواجه شد و او اعلام کرد: آژانس نباید جزئیات غیرضروری را که مرتبط با راستی‌آزمایی‌های تعهدات ایران است در گزارشات خود منعکس کند، چون این گزارشات در اختیار کشورها قرار می‌گیرد و بعد هم از طریق شورای حکام به صورت علنی منتشر می‌شود و دوم باید درباره نظام اطلاع‌رسانی این گزارش‌های محرمانه یک مکانیسم بسیار دقیق طراحی شود زیرا گزارشاتی که تنها باید در دسترس کشورهای عضو باشد، به رسانه‌ها درز می‌کند.

غریب‌آبادی تصریح کرد: برای ما مهم نیست چه کسی این اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد ولی مسؤولیت آن با آژانس است. اگر مکانیسم سایت داخلی آن مشکل دارد باید مکانیسم را درست کند تا بتواند محرمانگی این اطلاعات را حفظ کند.

هم داستانی مثلث «رسانه‌های جریان اصلی غرب»، «سرویس‌های جاسوسی» و «برخی نهادهای بین‌المللی» در زیر پا گذاشتن اولین اصول اخلاقی، حقیقتی تلخ است که سال‌ها است به عنوان یک پیش‌فرض در جنگلی به نام نظام بین‌الملل چهره زشت خود را نشان می‌دهد.

این اقدام غیر اخلاقی در حالی اتفاق می‌افتد که هیچ‌کس به اندازه آژانس به صداقت و تعهد کامل ایران به پروتکل‌های مصوب آگاه نیست و به این موضوع در گزارش‌های متعدد خود دست کم پس از توافق برجام اذعان کرده است.  

علاوه بر این؛ ایران تنها کشوری است که بیشترین حجم بازرسی‌ها را داشته و بیش از دیگران موارد پیش‌دستانه‌ای را با هدف اثبات حسن نیت خود پذیرفته است. در مقابل اما، آژانس به ویژه در دوره مدیریت «رافائل گروسی» بیشترین رفتار سیاسی و غیر اصولی را با ایران داشته است تا جایی که حتی حاضر به محکومیت ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان شهید «محسن فخری‌زاده» به طور شفاف نشد.

این در حالی است که اسناد و مدارک متعددی مبنی بر جاسوسی بازرسان آژانس برای سرویس‌های اطلاعاتی معاند جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و ضربات زیادی از این ناحیه متوجه روند صلح‌آمیز هسته‌ای در کشورمان شده است.

جالب‌تر اینکه؛ با وجود روشن بودن نقش دو سرویس جاسوسی سیا و موساد در ترورهای هسته‌ای در ایران از سال 1388 تاکنون، این آژانس که مطابق با اساس‌نامه خود باید بی‌طرفی و دوری از رفتارهای سیاسی را سرلوحه کار قرار دهد، همچنان تحت فشار واشینگتن و تل‌آویو و بر اساس اسناد ادعایی این دو رژیم تروریست برای ایران مسئله‌سازی می‌کند.

با این تفاسیر؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از هرگونه ادعای طلبکارانه جدید ابتدا باید درباره چرایی درز اطلاعات محرمانه ایران به رسانه‌های معلوم‌الحال غربی و نیز جاسوسی و خراب‌کاری بازرسانش توضیح دهد و برای جلوگیری از تنزل جایگاهش به یک آلت دست رژیم‌های زورگو، خانه امنی که برای جاسوسان ایجاد کرده است را خراب کند.   


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی