شناسه خبر : 57213
تاریخ انتشار : 1399/09/17 13:07
وزارت خارجه پاسخ مناسبی به اظهارات مداخله جویانه عربستان و امارات بدهد

وزارت خارجه پاسخ مناسبی به اظهارات مداخله جویانه عربستان و امارات بدهد

تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره اظهارات وزیر خارجه سعودی در خصوص غنی سازی در ایران، با بیان اینکه کشورهایی که تا چند سال پیش محلی از اعراب در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نداشتند خودشان را صاحب نقش می‌پندارند، گفت:‌ وزارت خارجه باید پاسخ مناسبی به این اظهارات مداخله جویانه بدهد.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: «فیصل بن‌فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در اظهاراتی عنوان کرد که ریاض با بازگشت آمریکا به برجام مشکلی ندارد، اما باید عوامل نگرانی در این خصوص برطرف شود که در مقدمه آن ضرورت ممنوعیت دائمی غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران است.

وی در گفت‌وگویی با روزنامه ایتالیایی «لاریپابلیکا» با بیان اینکه ریاض با بازگشت احتمالی آمریکا به برجام مخالف نیست، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تمام مسائلی که منجر به نگرانی از ایرانی‌ها شده، برخورد شود که در رأس آن، ضرورت ممنوعیت دائم غنی‌سازی اورانیوم و عدم امکان بازگشت ایران به این فعالیت‌هاست.

 فرحان همچنین گفت که مسئله بازرسی از تأسیسات ایرانی نیز باید حل شود «زیرا سایت‌های نظامی مخفی وجود دارد که محدودیت‌هایی برای بازرسان اعمال می‌شود». (اینجا بخوانید)

در همین راستا «سید رضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا عنوان کرد: متاسفانه اخیرا دخالت‌های کشورهای فرامنطقه‌ای در خصوص موضوعات و مسائل مهم که به امنیت ملی کشور مرتبط می‌شود، به ویژه در پرونده هسته‌ای، به دیگر کشورهای کوچک منطقه نیز سرایت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مشاهده می‌کنیم برخی از کشورهایی که تا چند سال پیش به هیچ عنوان محلی از اعراب در مسائل روابط بین‌الملل و حتی مسائل منطقه‌ای به گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران در آنها نقش داشته، نداشتند، خودشان را صاحب نقش می‌پندارند و در این رابطه دخالت‌هایی را به صورت پنهان و آشکار چه از طریق مقامات دیپلماتیک و چه از طریق رسانه‌های خودشان مطرح می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا بیان کرد: در ایام اخیر مشاهده کردیم که عربستان درباره احتمال بازگشت آمریکا به برجام شروطی را در مقابل این کشور قرار داد و در رابطه با احتمال باز مذاکره برجام نیز اعلام کرد که ما باید در این مذاکرات حضور داشته باشیم. یا از آن خفیف‌تر شاهد دخالت امارات عربی متحده در حوزه مسائل هسته‌ای و مذاکرات احتمالی جمهوری اسلامی با کشورهای مورد توافق در برجام بودیم.

وی گفت: در ساعات گذشته هم مجددا آقای فرحان به عنوان وزیر خارجه در ارتباط با مسئله غنی سازی جمهوری اسلامی ایران که باید به صفر برسد مطالبی را عنوان کرده که به قول ما ایرانی‌ها پا را از گلیمش درازتر کرده است.

صدرالحسینی ادامه داد: به نظر می‌رسد کشورهای عربی منطقه و به ویژه عربستان با توجه به عدم موفقیت در طول چهار ساله ریاست جمهوری ترامپ که شدیدترین همکاری‌ها را با آمریکا داشتند، تا جایی که مقام گاو شیرده را به آنها اهدا کرده بود، تلاش می‌کنند از خلاء کنونی در ایالات متحده استفاده کنند تا بتوانند با ابراز دخالت‌های این چنینی که به آن اشاره شد، در آینده مسائل منطقه چه در حوزه امنیتی و چه در حوزه سیاسی و اقتصادی نقش بازی کنند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: قطعا و یقینا مقامات وزارت خارجه باید پاسخ مناسب را به این کشور و کشورهایی که در طول چهار دهه گذشته هیچگونه نقشی در تحولات منطقه نداشتند و به جز اختلال و حمایت از گروه‌ها و جریانات تروریستی کاری صورت ندادند، بدهد. 

وی در عین حال عنوان کرد: البته افزایش قدرت و اقتدار داخلی و تکیه به توانمندی‌های داخلی در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی می‌تواند آنها را به جای مناسب خودشان که قبلا حضور داشتند برگرداند و از دخالت‌های بی مورد و بی جایی که در طول هفته‌های اخیر از این کشورها شنیدیم، جلوگیری کند. 


خبرگزاری فارس
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی