شناسه خبر : 56818
تاریخ انتشار : 1399/09/03 13:15
نشست اضطراری بن‌سلمان برای رهایی از کابوس بن‌نایف

نورنیوز بررسی کرد؛

نشست اضطراری بن‌سلمان برای رهایی از کابوس بن‌نایف

با پیروزی دموکرات‌های هم‌سو با بن‌نایف، اخبار رسیده از دربار سعودی حاکی از نگرانی شدید ولیعهد و تلاش مجدانه او برای عبور از این بحران سیاسی است. بن‌سلمان در این راستا دست به دامان دوستان خود یعنی «جرد کوشنر»، «مایک پمپئو»، «بنیامین نتانیاهو» و «یوسی کوهن» رئیس موساد شده تا شاید بتواند از کابوس بازگشت بن‌نایف به قدرت رهایی یابد.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: با شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، متحدین خارجی تیم ترامپ که تمام مناسبات خود را با او تنظیم کرده بودند عملا دچار مشکل شده و آینده‌ای مبهم را پیش روی خود می‌بینند.

در این میان بیشترین ضرر متوجه حکام دیکتاتوری شده که بدون هیچگونه اتکایی به ملت خود، تنها به آمریکایی‌ها تکیه کرده و البته برای حفظ خود در قدرت باج‌های هنگفتی از جیب مردم پرداخت کرده‌اند.

یکی از راهبردی‌ترین پرونده‌های خارجی ترامپ در چهار سال گذشته، پرونده غرب و جنوب غرب آسیا بوده که موضوعاتی چون، مهار ایران، نابودی محور مقاومت، تثبیت طرح معامله قرن، طرح عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی، اشغال یمن، کنترل لبنان و عراق و... را در دل خود داشته است.

در خصوص روابط تیم ترامپ با رژیم حاکم بر شبه جزیره عربستان اما؛ ماجرا حساس‌تر بود، چه، آل‌سعود به عنوان مهمترین پایگاه سیاسی آمریکا در منطقه همواره در تلاش بوده تا مستاجرین دموکرات یا جمهوری‌خواه کاخ سفید را از خود راضی نگه دارد.

در دولت اوباما این هماهنگی در سطح بسیار بالایی میان سران دو کشور ایجاد شده بود و «محمد بن‌نایف» که در آن زمان ولیعهد سعودی به شمار می‌رفت، کاملا در راستای پروژه‌های اوباما در منطقه فعالیت می‌کرد.

در جریان میتینگ‌های انتخاباتی 2016 اما؛ دونالد ترامپ به بهانه هزینه‌زا بودن مدل دموکرات‌ها در غرب و جنوب غرب آسیا، به یک‌باره ساز مخالف با روند سابق را کوک کرد و بنا را بر کاهش روابط با رژیم سعودی گذاشت.

انتقاد از لشگرکشی به سوریه، اعلان تاسیس داعش از سوی آمریکا، زیان‌بار بودن برجام، ناکارآمدی طرح دو دولتی در فلسطین و... دیگر موضوعاتی بود که ترامپ در تبیین دکترین سیاست خارجی خود عنوان و اعلام کرد که برنامه‌های جدیدی برای مواجهه با این موضوعات در دستور کار دارد.

اعلام کاهش روابط با عربستان که به زعم بسیاری از کارشناسان مسائل بین‌المللی بیشتر بوی بازار گرمی می‌داد، تیر ترامپ را دقیقا به هدف نشاند و دربار سعودی را به تکاپو برای راضی کردن او واداشت.

ارتقاء جایگاه «محمد بن‌سلمان» به جایگاه ولایت‌عهدی و حذف گام به گام بن‌نایف و همراهان او از صحنه سیاسی عربستان، در کنار دعوت از ترامپ به ریاض و عقد قراردادهای نجومی تسلیحاتی با او، از جمله مهمترین اقداماتی بود که «ملک سلمان» در این راستا انجام داد.

بن‌نایف در این اواخر به عنوان مهمترین اپوزیسیون داخلی بن‌سلمان، به دستور او در حبس خانگی به سر برده و تقریبا تمام همراهان او یا به زندان افتادند یا به اشکال مختلف ترور شدند. ماجرای قتل وحشتناک جمال خاشقجی تنها یکی از این موارد بود.  

حال با پیروزی دموکرات‌ها و هم‌سویی آنها با بن‌نایف، اخبار رسیده از دربار سعودی حاکی از نگرانی شدید ولیعهد و تلاش مجدانه او برای عبور از این بحران سیاسی است. بن‌سلمان در این راستا دست به دامان دوستان خود یعنی «جرد کوشنر»، «مایک پمپئو»، «بنیامین نتانیاهو» و «یوسی کوهن» رئیس موساد شده تا شاید بتواند از کابوس بازگشت بن‌نایف به قدرت رهایی یابد.

در همین راستا؛ اخبار رسیده حاکی است بن‌سلمان شب گذشته در شهر «نعوم» عربستان جلسه‌ای اضطراری و چند ساعته با پمپئو، نتانیاهو و مسئولان موساد داشته تا بلکه در دقیقه نود راهی برای عبور از این بحران پیدا کند.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی