شناسه خبر : 56427
تاریخ انتشار : 1399/08/19 13:12
ترامپ یا بایدن؛ نگاه به درون تنها راه حل مشکلات

نورنیوز بررسی کرد؛

ترامپ یا بایدن؛ نگاه به درون تنها راه حل مشکلات

فلسفه «فشار حداکثری» ترامپ همان چیزی است که بایدن در «فشار هوشمند» دنبال می‌کند و آن تسلیم ایران به مذاکره مجدد و دادن امتیازات بیشتر (عقب‌نشینی از منافع ملی) است با این تفاوت که رفتار یکجانبه‌گرایانه ترامپ قدرت اجماع‌سازی علیه ایران را در فضای بین‌المللی از کاخ سفید سلب کرد اما سابقه دموکرات‌ها نشان می‌دهد که آنها این قدرت را دارند.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: در تکاپوی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده برخی این‌گونه تصور می‌کنند که اگر جو بایدن پیروز شود برجام احیا و تحریم‌ها برداشته خواهد شد و به تبع آن قیمت دلار سقوط خواهد کرد اما اگر ترامپ در کاخ سفید بماند با تشدید فشارها، شرایط را برای کشورمان بسیار سخت‌تر می‌کند.

مرور پیشینه و مواضع این دو اما؛ بیان‌گر آن است که نه انتخاب بایدن معجزه می‌کند و نه ترامپ توانی بیش از آنچه تاکنون انجام داده دارد.

مواضع بایدن در قبال ایران چنانچه به صراحت در یادداشت اختصاصی چند هفته پیش او در ‌سی‌ان‌ان منتشر شد، رویکردی بس هوشمندانه‌تر در راستای راهبرد کلان واشینگتن علیه ملت ایران را نشان می‌دهد و اساسا به دنبال بهره‌برداری از مسیری است که ترامپ طی کرده و هزینه‌های آن را پرداخته است، نه اینکه کل این مسیر طی شده را به عقب برگردد.

بایدن در حالی دم از بازگشت به برجام می‌زند که بر خلاف تعهدات خود دموکرات‌ها در توافق با ایران، پیش شرط‌های جدیدی را مطرح کرده و امتیازات جدیدی را طلب می‌کند، چنانچه ترامپ هم حاضر به بازگشت به برجام بود به شرطی که امتیازاتی که می‌خواست را دریافت کند.

به بیان دقیق‌تر؛ فلسفه «فشار حداکثری» ترامپ همان چیزی است که بایدن در «فشار هوشمند» دنبال می‌کند و آن تسلیم ایران به مذاکره مجدد و دادن امتیازات بیشتر (عقب‌نشینی از منافع ملی) است با این تفاوت که رفتار یکجانبه‌گرایانه ترامپ قدرت اجماع‌سازی علیه ایران را در فضای بین‌المللی از کاخ سفید سلب کرد اما سابقه دموکرات‌ها نشان می‌دهد که آنها این قدرت را دارند.

از سویی؛ بایدن به عنوان مدیر پروژه «تجزیه منطقه غرب آسیا» در دولت اوباما نگاه ویژه‌ای به نقش موثر ایران در معادلات این منطقه دارد، چنانچه از همین رو بود که تیم بایدن ـ هیلاری در دولت اول اوباما، اقدام به تاسیس داعش برای پیشبرد پروژه تجزیه و تخریب راهبرد ایران در حفظ ثبات منطقه و تقویت مقاومت کرد.  

بایدن امروز در حالی در آستانه ورود به کاخ سفید است که ترامپ هزینه حذف فیزیکی مانع بزرگی چون سردار سلیمانی را پرداخت کرده و به ظاهر فضا را برای تحقق آرزوی بایدن در تجزیه منطقه فراهم‌تر کرده است، لذا گرچه او و تیمش در حال ارسال پالس‌هایی به ایران برای شروع مذاکرات جدیدی هستند اما قطعا حاضر به دادن امتیاز خاصی به ایران نیستند بلکه می‌خواهند آنچه ترامپ کاشته است را برداشت کنند.

البته باید به این نکته توجه داشت که در صورت قطعی شدن حضور تیم بایدن ـ هریس در کاخ سفید، فهرست بلند بالایی از اولویت‌ها در مقابل آنان قرار دارد که شاید فعلا ایران در چند صفحه اول آن هم نباشد؛ از جمله مقابله با تبعات زیان‌بار اقتصادی و اجتماعی  کرونا، مدیریت اعتراضات ضدنژادپرستی در داخل، ترمیم رابطه با متحدان اروپایی، تنظیم روابط با چین و روسیه و مهار آنها، بازگشت به پیمان‌نامه‌های بین‌المللی و تقویت رویکرد چندجانبه‌گرایی برای همراه‌سازی دیگر بازیگران جهانی و...

از سویی؛ احتمال بسیار ضعیف بقای ترامپ در قدرت هم چیزی را نسبت به شرایط کنونی تغییر نخواهد داد، چه، تیم کنونی او در کاخ سفید به این نقطه رسیده‌اند که دیگر جایی برای فشار یا تحریم بیشتر ایران وجود ندارد، این همان نقطه‌ای است که اوباما هم قبل از شروع مذاکرات هسته‌ای با کشورمان در سال 92 بدان رسیده بود، لذا با دستکش مخملین به عرصه تقابل با ایران ورود کرد.  

چنین شرایطی متذکر این نکته مهم و اساسی است که رفع مشکلات کشور بیش از آنکه معطوف به ترکیب و عملکرد مستاجرین جدید کاخ سفید باشد، نیازمند اراده‌ای راسخ در داخل و متکی بر ظرفیت‌های فراوان موجود است که می‌تواند کشور را در برابر هر سناریویی از سوی دشمن محافظت کرده و چرخ زندگی مردم را بهتر بچرخاند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی