شناسه خبر : 56101
تاریخ انتشار : 1399/08/06 18:58
چهار ناکامی متوالی رژیم سعودی در هفته‌های اخیر

نورنیوز بررسی کرد؛

چهار ناکامی متوالی رژیم سعودی در هفته‌های اخیر

این ناکامی‌ها دست کم نشان از دو موضوع دارد؛ اول اینکه متحدین اروپایی آمریکا هم با توجه به احتمال بالای شکست ترامپ، هوشمندانه و به مرور در حال تغییر سیاست‌های خود در قبال حکام بدنام عرب در غرب آسیا هستند تا بلکه کمتر هزینه رفتارهای ضدحقوق بشری آنها را بدهند و دوم اینکه تلاش‌های سعودی برای باز تولید چهره‌ای موجه از خود در فضای بین‌المللی کاملا شکست خورده است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: رژیم سعودی در هفته‌های اخیر با وجود هزینه‌های زیاد، تبلیغات فراوان و رایزنی‌های گسترده، با چالش‌ها و شکست‌های متوالی در عرصه بین‌المللی مواجه شده است.

این شکست‌ها عمدتا تحت تاثیر رفتارهای ضد حقوق بشری آل‌سعود در موضوعات مختلف بوده و نشان دهنده آن است که پرونده این رژیم در نقض حقوق بشر آنچنان سیاه است که حتی با وجود تلاش‌های بسیار، نتوانسته از زیر بار آن شانه خالی کند.

چهار ناکامی مشخص رژیم سعودی در این مدت را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1ـ «ناکامی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد»: این ناکامی در حالی با وجود تطمیع، رایزنی و تهدیدهای بسیار از سوی نمایندگان رژیم سعودی رقم خورد که عربستان از میان 16 نامزد رسمی حضور در این شورا نتوانست یکی از 15 کرسی را به خود اختصاص دهد و با اخذ 90 رأی (کمتر از دو سوم آراء) از مجموع 193 عضو مجمع عمومی تنها نامزد شکست خورده در این انتخابات لقب گرفت.

رژیم سعودی که در تلاش بود تا به واسطه حضور در این شورا نام خود را از فهرست سالیانه ناقضان حقوق کودکان (رژیم‌های کودک‌کش) خارج کند، تهدید کرده بود که در صورت عدم انتخاب از سوی اعضای مجمع عمومی، کمک چند ده میلیون دلاری خود به سازمان ملل را قطع خواهد کرد.

2ـ «ناکامی در سازمان تجارت جهانی»: رژیم سعودی که در مرحله دوم رایزنی‌ها (از 24 سپتامبر تا 8 اکتبر) برای حضور نماینده خود در این سازمان با 4 کشور نیجریه، کنیا، کره جنوبی و ایتالیا رقابت می‌کرد، نهایتا موفق به صعود به مرحله بعد نشد و خانم‌ها «یو مینگ هی» وزیر تجارت سابق کره جنوبی و «آکونجو ایویلای» وزیر مالی و خارجه سابق نیجریه گوی سبقت را از نماینده سعودی ربودند.

این شکست در حالی رقم خورد که «محمد التویجری» مشاور دیوان پادشاهی و وزیر سابق اقتصاد سعودی رایزنی‌های خود را به عنوان نماینده این رژیم از ابتدای تیرماه امسال با حدود 100 کشور (حتی کشورهای کوچک آفریقایی) آغاز کرده بود، اما نه تنها موفق به جلب آراء نشد که در اتفاقی نادر، 19 جنبش با امضای بیانیه‌ای با نفس حضور او در این رقابت مخالفت کردند.

3ـ «قطعنامه ضد سعودی پارلمان اروپا»: پارلمان اروپا در تاریخ 17 مهرماه امسال، با صدور قطعنامه‌ای در خصوص وضعیت مهاجران اتیوپیایی در زندان‌های عربستان، در یکی از بندها از مقامات اتحادیه اروپا خواسته بود که با تقلیل سطح نمایندگی این اتحادیه در اجلاس گروه 20 در ریاض از مشروعیت‌بخشی به نقض حقوق بشر در این کشور جلوگیری کنند.

این قطعنامه با توجه به قطعنامه‌های پیشین اتحادیه اروپا درباره رژیم سعودی از جمله؛ «روابط این رژیم با اتحادیه اروپا و نقش آن در غرب اسیا و شمال آفریقا»، «پرونده رائف بداوی در 12 فوریه 2015»، «پرونده علی محمد النمر در 8 اکتبر 2015»، «وضعیت مدافعان حقوق زنان در عربستان در می 2018»، «قتل جمال خاشقجی در 25 اکتبر 2018» و «وضعیت انسانی در یمن در سه تاریخ 25 فوریه 2016، 4 نوامبر 2017 و 4 اکتبر 2018» صادر شد.

در این قطعنامه لزوم نظارت بر زندان‌ها توسط ناظران بین‌المللی، اصلاح سیاست‌های مهاجرت و کار و محاکمه ناعادلانه مهاجران مورد توجه قرار گرفته و از شورای اروپا خواسته شده تا ساز و کار تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا که مرتبط با منافع و اهداف راهبردی اتحادیه است را تصویب کند و تضمین نماید که به سرعت پس از آن تصویب تحریم‌های هدفمند اتحادیه به مسئولین قتل خاشقجی اعمال می‌شود.

در پی این قطعنامه 65 نفر از اعضای پارلمان اروپا با امضای نامه‌ای به رهبران کشورهای خود خواستار عدم مشارکت در اجلاس گروه 20 شدند.

4ـ «بررسی وضع بازداشت شدگان سعودی از سوی پارلمان انگلیس»: اخیرا یک هیئت پارلمانی انگلیسی متشکل از سه نماینده پارلمان و گروهی از وکلای بین‌المللی برای بررسی وضع زندانیان در بند رژیم سعودی اعلام کرد که تحقیقات راجع به سرنوشت «محمد بن‌نایف» ولیعهد پیشین و «احمد بن‌عبدالعزیز» را در دستور کار خود قرار داده است.

اینها افرادی هستند که «محمد بن‌سلمان» ماه‌هاست آنها را به اتهام اقدام علیه دربار سعودی بازداشت کرده تا مسیر برای پادشاهی خودش کاملا فراهم باشد، لذا ورود امثال این گروه‌های خارجی به چنین موضوعاتی تلاش‌های بن‌سلمان در رفع اتهام از خود پیرامون خفقان داخلی را ناکام می‌گذارد.

مجموعه این اتفاقات طی هفته‌های اخیر دست کم نشان از دو موضوع دارد؛ اول اینکه متحدین اروپایی آمریکا هم با توجه به احتمال بالای شکست ترامپ، هوشمندانه و به مرور در حال تغییر سیاست‌های خود در قبال حکام بدنام عرب در غرب آسیا هستند تا بلکه کمتر هزینه رفتارهای ضدحقوق بشری آنها را بدهند و دوم اینکه تلاش‌های سعودی برای باز تولید چهره‌ای موجه از خود در فضای بین‌المللی کاملا شکست خورده است.

در این خصوص توجه به اینکه ضروری است که؛ بر خلاف تصور آل‌سعود و حامیان عبری ـ آمریکایی آنها، موارد نقض حقوق بشر از سوی رژیم سعودی مانند جنایت در یمن، ساختار سیاسی کاملا غیردموکراتیک، حبس گسترده فعالان حقوق بشر، ربایش یا قتل مخالفان بن‌سلمان مثل خاشقجی و حمایت از گروه‌های تکفیری ـ تروریستی آنچنان ننگین است که در صورت نبود فشارهایی از جنس ترامپ، کمتر کشوری حاضر به مراوده با این رژیم است.             


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی