شناسه خبر : 54541
تاریخ انتشار : 1399/07/16 14:25
ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حمل و نقل هوایی

ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حمل و نقل هوایی

فاصله گذاری‌های اجتماعی در محیط فرودگاه ها و داشتن ماسک برای تمامی مسافران از محوری ترین اصول توصیه بهداشتی است اما اگر سری به فرودگاه های کشور بزنیم با صحنه هایی مواجه می شویم که حکایت از رعایت کمترین میزان از پروتکل های بهداشتی را دارد.

نورنیوز ـ گروه جامعه: درحالی که انتقادها به شرکت هواپیمایی ماهان برای تداوم پروازها به چین در بهمن و اسفند سال گذشته و گسترش شیوع کرونا در کشور همچنان پابرجاست، بررسی ها نشان از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط فرودگاه ها و ایرلاین های کشور برای مقابله با کرونا دارد.

طی ماه های گذشته بسیاری از مسافران از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط فرودگاه ها و شرکت های هواپیمایی ناراضی بودند، ضمن اینکه وزارت بهداشت هم بارها به فرودگاه ها و ایرلاین ها تذکر داده است، بی مبالاتی در حمل و نقل هوایی حتی صدای وزیر بهداشت را هم در آورد و سعید نمکی، از عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سفرهای هوایی ایران به شدت انتقاد کرد.

 در این میان چند روز پیش معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که بیشترین مشکل رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به داخل هواپیما و ترمینال ورودی فرودگاه ها است.

اظهارات این مسوول وزارت بهداشت در شرایطی است که اردیبهشت ماه سالجاری وزیر راه و شهرسازی شرکت‌های هواپیمایی را ملزم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در داخل هواپیماها کرد تا تمام پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت انجام شود.

از سوی دیگر سازمان هواپیمایی هم دستورالعملی با نام ١٩٠٠ تهیه کرد و به همه شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرد که موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند، علاوه بر این برای اطمینان از رعایت پروتکل های بهداشتی داخل هواپیماها هم فرم نظر سنجی گذاشته شد تا مسافران موارد تخلف را به سازمان هواپیمایی اطلاع دهند.

اما با وجود الزام وزیرراه و شهرسازی، ابلاغ دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری و ... گزارش های میدانی حکایت از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در هواپیماها دارد و جانمایی مسافران هم بدون فاصله است تا ایرلاین ها ضرر نکنند.

وضعیت فرودگاه ها در کرونا

براساس شیوه نامه 1900 قرار است، بیمار مشکوکی که یکی از علائمی چون تب بیش از 38 درجه، سرفه های مکرر، نفس های غیرعادی و یا تنگی نفس، استفراغ مداوم و تشنج داشته باشد مجوز پرواز دریافت نکند اما با توجه به آنکه بسیاری از مسافران ناقل بی علامت هستند، تنها راه جلوگیری از شیوع کرونا ، رعایت فاصله مناسب میان مسافران در هواپیماها و فرودگاه هاست.

فاصله گذاری‌های اجتماعی در محیط فرودگاه ها و داشتن ماسک برای تمامی مسافران از محوری ترین اصول توصیه بهداشتی است اما اگر سری به فرودگاه های کشور بزنیم با صحنه هایی مواجه می شویم که حکایت از رعایت کمترین میزان از پروتکل های بهداشتی را دارد.

در این میان مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفته است که تمام مسافران ورودی و خروجی در بدو ورود به فرودگاه ها غربالگری می شوند و اقدامات پیشگیرانه مثل ضدعفونی و گندزدایی سطوح، رعایت فاصله گذاری و نظارت و کنترل اجرای پروتکل های بهداشتی به دقت انجام می شود و با وجود کاهش 80 درصدی درآمدهای هوانوردی، حدود 12 میلیارد تومان اعتبار برای تامین محصولات شوینده مورد نیاز اختصاص شده است.

پیشنهاداتی برای بهبود شرایط حمل و نقل هوایی

اگرچه رعایت پروتکل های بهداشتی برای مقابله با کرونا ضروری است اما این پروتکل ها در صنعت هوایی کشور به درستی اجرایی نمی شود بنابراین پیشنهاد می شود که از تجربه سایر کشورها در این زمینه استفاده شود، به عنوان نمونه فروش بلیط به صورت ضربدری باشد یا اینکه خدمه پروازی، کارمندان فرودگاه و نیروی خدماتی علاوه بر استفاده از ماسک و دستکش، موظف به پوشیدن تجهیزات ایمنی شخصی مانند گان‌های یکبار مصرف بر روی اونیفورم خود باشند.

ضمن اینکه دمای بدن تمامی مسافران و پرسنلی که وارد فرودگاه می‌شوند، توسط اسکنرهای حرارتی به طور دائم بررسی شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی