شناسه خبر : 54384
تاریخ انتشار : 1399/07/12 14:17
قره‌باغ؛ از شیطنت صهیونیست‌ها و پان‌ترک‌ها تا نبود اراده طرفین برای حل منازعه

نورنیوز بررسی کرد؛

قره‌باغ؛ از شیطنت صهیونیست‌ها و پان‌ترک‌ها تا نبود اراده طرفین برای حل منازعه

حاکمان دو کشور اساساً تمایلی به حل مناقشه ندارند و از وجود آن بیشتر سود می‌برند ضمن اینکه سایر بازیگران به ویژه طرف‌های غربی تمایلی ندارند که نقش ایران مجدداً در منطقه برجسته شود، لذا با اعمال فشار از میانجیگری ایران جلوگیری می‌کنند.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: ایران تنها کشوری است که در مناقشه قره‌باغ نه تنها از هیچ یک از طرفین جانبداری نمی‌کند بلکه از برپایی صلح، حل و فصل مناقشه حمایت می‌کند.

این در حالی است که برخی از جریان‌های پان‌ترکیستی تمایل دارند پای ایران را هم به عنوان یک طرف دعوا به این مناقشه باز کنند. آنها طی روزهای اخیر نیز سعی کردند با انتشار تصاویر جعلی و برخی تحرکات دیگر، احساسات قومی بخشی از مردم ایران را برانگیزند و در راستای اهداف و مقاصد سیاسی خودشان از آن‌ها سوء استفاده کنند.

از سوی دیگر؛ ایجاد انحراف در افکار عمومی در خصوص علل واقعی آغاز درگیری فعلی وجه دیگر برجسته شدن مسئله قره‌باغ است در حالی که تحرکات رژیم صهیونیستی و ترکیه طی دو سه ماه گذشته در سطح منطقه، علت اصلی شروع درگیری فعلی است.

بعد از درگیری سه ماه پیش ارمنستان و آذربایجان که با شیطنت صهیونیست‌ها رقم خورد، ترکیه نیروهای نظامی خود را وارد منطقه کرد و بعد از اینکه رزمایش مشترکی با طرف آذری انجام داد، نیروهای خود را خارج نکرد. در این بین زمزمه این مسئله بلند شد که ترکیه قصد دارد پایگاه نظامی در منطقه ایجاد کند.

 با توجه به اینکه ترکیه هم در گذشته جانبدارنه از جمهوری آذربایجان دفاع کرده و هم با ارمنستان دارای مشکلات تاریخی بوده، این مسئله موجب تحریک ارمنی‌ها و موجب نگرانی ایروان شد.

علاوه بر این ترکیه در روزها و هفته های گذشته شروع به انتقال گروه‌های تروریستی از ادلب سوریه به منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کرده است که برای هر دو طرف تحریک کننده بوده است.

حال همین تحریک‌کنندگان در صدد فرافکنی هستند و با نسبت دادن مسائلی چون حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی ایران از ارمنستان، سعی می‌کنند هم احساسات قومی را در ایران تحریک و حکومت ایران را به چالش بکشند و هم اینکه علت واقعی شروع جنگ فعلی را به نوعی پنهان کرده و بر آن سرپوش بگذارند.

 پان‌ترکیست‌ها در طول سال‌های گذشته در هر دو کشور آذربایجان و ترکیه وجود داشتند و اساساً ایدئولوژی «حزب حرکت ملی» در ترکیه بر مبنای پان ترکیسم شکل گرفته است. در داخل آذربایجان نیز طی سال‌های گذشته جریان‌های زیادی وجود داشتند که تفکر پان‌ترکیسم و تفکر آذربایجان بزرگ و همچنین تصور آذربایجان شمالی و جنوبی را دائماً به افکار عمومی پمپاژ کرده و همواره سعی کردند حتی این مسائل را وارد کتاب‌های درسی کنند و شبکه‌های تلویزیونی مختلفی ایجاد کردند و دائم به تحریک افکار عمومی و به ویژه تحریک مسائل قومی در ایران می‌پردازند.

از سوی دیگر؛ به دلیل ناتوانی گروه مینسک در حل و فصل مناقشه، به نظر می‌رسد که ایران بهترین گزینه برای حل و فصل مناقشه قره‌باغ باشد به ویژه آنکه در بین همه بازیگران ذی‌نفع و ذی‌نفوذ، ایران تنها کشوری است که به دلایل جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و تمدنی، تبعات سوء این مناقشه بر آن اثر خواهد گذاشت و سایر کشورها به دلایل مختلف نه تنها تمایلی به حل و فصل مناقشه ندارند بلکه منفعت خودشان را در تداوم مناقشه می‌بینند.

اما دلیل اینکه چرا این موقعیت تا به حال بالفعل نشده این است که خود حاکمان دو کشور اساساً تمایلی به حل و فصل مناقشه ندارند و از وجود مناقشه بیشتر از حل و فصل آن سود می‌برند و دلیل دوم آن این است که سایر بازیگران به ویژه طرف‌های غربی تمایلی ندارند که نقش ایران مجدداً در منطقه برجسته شود بر همین اساس آن‌ها هم همیشه اعمال فشار کرده‌ و از این مسئله جلوگیری کردند.


نورنیوز
اخبار مرتبط












نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی