شناسه خبر : 54332
تاریخ انتشار : 1399/07/10 12:36
روایت روزنامه‌نگار سرشناس لبنانی از نقش سعودی در استعفای مصطفی ادیب

نورنیوز بررسی کرد؛

روایت روزنامه‌نگار سرشناس لبنانی از نقش سعودی در استعفای مصطفی ادیب

«ناصر قندیل» روزنامه‌نگار سرشناس و سردبیر روزنامه البناء لبنان می‌گوید: عربستان سعودی از طریق واسطه‌هایی به «سعد حریری» پیام تهدیدآمیزی فرستاده و گفته بود اگر به ادیب در تشکیل کابینه کمک کند، از قدرت حذف خواهد شد زیرا از نظر ریاض تشکیل یک دولت با حضور حزب‌الله مجاز نیست.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: مصطفی ادیب، روز شنبه خبر انصراف خود را از تشکیل کابینه به «میشل عون» رییس جمهور لبنان اعلام کرد.

درباره چرایی این استعفا روایت‌های متفاوتی در رسانه‌ها منتشر شد و جریان مخالف مقاومت سعی کرد «حزب‌الله» را عامل ناکامی در تشکیل کابینه جدید معرفی کند.

«ناصر قندیل» روزنامه‌نگار سرشناس و سردبیر روزنامه البناء لبنان اما در این خصوص روایت دیگری دارد و می‌گوید: عربستان سعودی از طریق واسطه‌هایی به «سعد حریری» پیام تهدیدآمیزی فرستاده و گفته بود اگر به ادیب در تشکیل کابینه کمک کند، از قدرت حذف خواهد شد زیرا از نظر ریاض تشکیل یک دولت با حضور حزب‌الله مجاز نیست.

او معتقد است: سخنرانی «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی در سازمان ملل نیز هشداری واضح برای حریری، ادیب و نخست‌وزیران سابق لبنان بود مبنی بر اینکه تشکیل دولت با این شروط ممنوع است.

قندیل می‌افزاید: اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه عربستان سعودی از طریق نخست‌وزیران سابق به سعد حریری اعلام کرده است که ریاض این آمادگی را دارد که میزبان نخست‌وزیران سابق، دار الفتوای لبنان و همچنین بهاء حریری (برادر بزرگتر سعد) طی نشستی شود و در حضور پادشاه سعودی اعلام شود که او (سعد) صرفاً نماینده خود است نه المستقبل و اهل سنت لبنان!

بنابر روایت قندیل؛ عربستان سعودی در پیام خود گفته است که این آمادگی را دارد که همه توانایی و امکانات خود را در اختیار بهاء قرار دهد و او را «رئیس» اعلام کند. این تهدید‌ها بعد از آن صادر شده است که سعد حریری خواسته بود فرآیند تشکیل دولت جدید به نخست‌وزیری ادیب را تسهیل کنند.

ناصر قندیل می‌گوید؛ تهدید صریح ریاض علیه سعد حریری این بود: «اگر او تشکیل دولت را تسهیل کند، ریاض آماده است او را [از زعامت و ریاست جریان المستقبل] برکنار کند».

اخیرا طرفداران سعد و بهاء در لبنان درگیر شده بودند و ارتش مجبور شده بود برای متفرق کردن آن‌ها وارد شود.

لبنان که از اکتبر سال ۲۰۱۹ با دوره‌ای از اعتراض‌ها و در پی آن با استعفای حریری مواجه شد، پس از انفجار مهیب ۴ آگوست (۱۴ مرداد) در بندر «بیروت»، پایتخت لبنان، ابتدا شاهد استعفای «حسان دیاب»، و بعد هم «مصطفی ادیب» از سمت نخست وزیری بود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی