شناسه خبر : 54061
تاریخ انتشار : 1399/07/02 09:37
افزایش نقش شرکتهای صادرات محور برایجاد ثبات در بورس

نورنیوزبررسی می کند؛

افزایش نقش شرکتهای صادرات محور برایجاد ثبات در بورس

شرایط ایجاد شده طی روزهای اخیر بویژه اظهار نظر قاطع برخی رهبران کشورهای اروپایی و آسیایی در سخنرانیهای سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص عدم همراهی باسیاستهای یک جانبه گرایانه آمریکا به صورت طبیعی اثرات روانی تلاشهای تبلیغاتی ترامپ را به حداقل رسانده و می تواند کاهش نگرانی سهامداران را بدنبال داشته باشد.

نورنیوز-گروه اقتصادی-بورس از اوایل هفته جاری شاهد زور آزمایی شاخصهای اقتصادی و مولفه های سیاسی تاثیر گذار بر بازار سرمایه است.

حمایت همه جانبه دولت از ایجاد و تداوم تعادل در بازار سرمایه و تصمیمات بسیار مهم شورای عالی بورس برای افزایش اطمینان و کاهش ریسک سرمایه گذاران امیدواریهای زیادی را برای شکل گیری ثبات مجدد درربورس ایجادکرده بود لیکن برخی مولفه های سیاسی که عمدتا به تلاش غیرقانونی آمریکا برای بازی با اهرم تحریمهای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران مرتبط است موجب شکل گیری فضای روانی غیر مناسب و ایحاد نوسانات منفی در بازار شد.

در این میان و با نگاهی به تابلوی بورس در روز گذشته که علی رغم نزولی بودن،نشانه های کم رنگی از رفتار عقلایی و غیر هیجانی سرمایه گذاران را نیز هویدا کرد،می توان به تاثیرگذاری نقش شرکتهای صادرات محور در بازگرداندن ثبات به بازار امیدواربود.

قرار گرفتن این شرکتها در محدوده حمایتی و ایجاد جذابیت قیمتی در سهام آنها، گروه شرکت‌های صادرات‌محور را که عمدتا شامل فلزی‌ها، معدنی‌ها وپتروشیمی‌ها می شود به لنگرهای تعادل بازار تبدیل کرده است

علاوه بر این افزایش صف تقاضا در گروه خودرویی‌ها و پالایشی‌ها نیز از جمله موارد دیگری است که می تواند شرایط نه چندان خوشایند روزهای اخیر را دستخوش تغییر کند.

موضوع قابل توجه دیگر که در کنار عوامل اقتصادی ذکر شده می تواند به تغییر وضعیت بازار در آخرین روز کاری در هفته جاری کمک کند واکنشهای جهانی به اقدام غیر قانونی آمریکا و مخالفتهای صریح اقتصادهای بزرگ جهان با رفتار یکجانبه واشنگتن است. شرایط ایجاد شده طی روزهای اخیر بویژه اظهار نظر قاطع برخی رهبران کشورهای اروپایی و آسیایی در سخنرانیهای سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص عدم همراهی باسیاستهای یک جانبه گرایانه آمریکا به صورت طبیعی اثرات روانی تلاشهای تبلیغاتی ترامپ را به حداقل رسانده و می تواند کاهش نگرانی سهامداران را بدنبال داشته باشد.

اگرچه  نمی توان انتظار داشت که نوسانات چند روز گذشته در بازار سرمایه که عمدتا تحت تاثیر مولفه های روانی ایجاد شد به سرعت در مسیر ثبات مطلق قرار گیرد لیکن بدلیل وضعیت نه چندان با ثبات سایر بازارها بویژه بازار ارز، هنوز بورس در جایگاه اول سودآورترین و امن ترین محل سرمایه گذاری قرار دارد

  تداوم اقدامات حمایتی دولت از بازار سرمایه در کنار نقش قابل توجهی که شرکتهای صادرات محور می توانند در ارتقاء رونق بورس و کسب سود مناسب برای سهامداران داشته باشند تاثیرگذارترین عواملی است که می تواند با جلب اعتماد سرمایه گذاران و حضور جدی تر آنها در بازار سرمایه تضمین کننده ثبات و تعادل در بورس باشد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی