شناسه خبر : 53972
تاریخ انتشار : 1399/06/30 07:15
امروز ترازوی بازار سرمایه وزن شاخص‌های سیاسی و اقتصادی را تعیین می‌کند

نورنیوز بررسی کرد:

امروز ترازوی بازار سرمایه وزن شاخص‌های سیاسی و اقتصادی را تعیین می‌کند

بازار سرمایه طی روزهای آینده می تواند در معرض دو بردار تاثیر گذار سیاسی و اقتصادی قرار بگیرد و بر اساس آن عقربه های شاخص سهام جابحا شود.

نور نیوز ـ گروه اقتصادی: روز گذشته (شنبه) علی رغم ریزش مختصر شاخص سهام در بازار سرمایه، تعادل ایجاد شده طی روزهای آخر هفته گذشته همچنان بر بورس حاکم بود.

ماهیت نوسانات محدود دیروز  به هیچ وجه از جنس تغییرات بنیادی نبوده و باید آن را به عنوان افت و خیز طبیعی بازار سرمایه مورد توجه قرار داد. 

بازار سرمایه طی روزهای آینده می تواند در معرض دو بردار تاثیر گذار سیاسی و اقتصادی قرار بگیرد و بر اساس آن عقربه های شاخص سهام جابحا شود.

بردار اول که ماهیت آن اقتصادی و  تاثیرات آن نیز اثرات پایدار بدنبال خواهد داشت انرژی خود را از تصمیمات وسیاستهای جدید دولت و نهادهای اقتصادی کشور می گیرد.

اکثریت کارشناسان اقتصادی معتقدند که تصمیمات اخیر شورای عالی بورس و بانک مرکزی بویژه  حذف شرط عرضه ارزهای صادراتی  در سامانه نیما و همچنین مدیریت نحوه فعالیت شرکتهای حقوقی در بازار سرمایه از جمله موضوعاتی است که در افزایش ثبات در بورس بسیار تاثیر گذار بوده و می تواند انرژی برخی دیگر از عوامل منفی اقتصادی و روانی را خنثی کند.

بردار دوم نیز که می تواند بر شکل گیری نوسانات جدید بر بازار موثر باشد ماهیتی سیاسی داشته و ناشی از فضا سازیهای ایالات متحده آمریکا علیه ایران و طرح ادعای بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه کشورمان است.

اگرچه احتمال تاثیر گذاری روانی این اقدامات بر بازار سرمایه غیر محتمل نیست لیکن بیشتر کارشناسان سیاسی و اقتصادی معتقدند که با توجه به مخالفت یکپارچه جامعه جهانی با ادعاهای آمریکا که فاقد مبانی حقوقی و اجرایی است، نمی توان انتظار داشت که "بردار سیاسی" فوق اثر پایداری بر کاهش شاخص سهام در بازار سرمایه ایران داشته باشد.

جذابیت شرکتهای صادرات محور که دلیل عمده آن تصمیم اخیر بانک مرکزی برای امکان عرضه ارزهای صادراتی خارج از سامانه نیما است می تواند عامل محرک قدرتمندی برای افزایش تقاضای خرید سهام این‌گروه از واحدهای اقتصادی باشد.

با توجه به تخلیه قابل ملاحظه رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه که اثرات آن از اواسط هفته گذشته پدیدار شد می توان انتظار داشت که روند متعادل ایجاد شده در بورس طی روزهای آتی نیز ادامه یابد و در وزن کشی مولفه های اقتصادی و سیاسی تاثیر گذار بر بازار شاهد اثرگذاری مثبت شاخصهای واقعی بر بازار باشیم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی