شناسه خبر : 53830
تاریخ انتشار : 1399/06/24 15:29
نکات بسیار مهم سفیر ایران در عراق درباره اربعین امسال

نکات بسیار مهم سفیر ایران در عراق درباره اربعین امسال

سفیر ایران در بغداد گفت: کشور ما رهبر و صاحب دارد و ما تابع ولایت و رهبری هستیم و تصمیم کشور برای ما فصل الخطاب است، لذا نمی‌شود در کشور ما هر کسی بخواهد به هر بهانه‌ای مثل حب اهل بیت و امام حسین(ع) اقدام به کار غیر قانونی بکند.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در پیامی نکات بسیار مهمی را پیرامون مراسم اربعین امسال عنوان کرد.

مسجدی در این پیام صوتی اظهار داشت: امسال علیرغم میل قلبی و باطنی بنده و همه دوستانی که در خصوص اربیعین فعالیت می‌کنند و این کار را از افتخارات و پرونده‌های درخشان زندگی خودشان می‌دانند، باید عرض کنم که به دلیل شرایط کرونا تاکنون هیچ‌گونه تصمیمی از سوی دولت عراق برای اجازه ورود زوار خارجی از جمله ایرانی داده نشده و کاملا موضع آنها برای ما روشن است که به دلیل مسائل بهداشتی نمی‌خواهند زائر خارجی بپذیرند.

سفیر کشورمان در بغداد با بیان اینکه در مورد زوار عراقی موضوع فرق می‌کند، افزود: اولا موضوع اربعین یک جریان کاملا مردمی بوده و هست و دولت عراق نه می‌خواهد و نه می‌تواند جلوی مردم را بگیرد، لذا  همانطور که در تاسوعا و عاشورا نیز اتفاق افتاد، در مورد اربعین هم مثل سال‌های گذشته برنامه خود عراقی‌ها برگزار خواهد شد و پیاده‌روی‌ها و موکب‌ها برقرار خواهد بود و دولت عراق هم حقیقتا نقشی در آن ندارد.

ایرج مسجدی با تاکید بر اینکه ماجرا برای زوار خارجی کاملا متفاوت است، گفت: ورود هر تبعه خارجی به هر کشور دیگر از جمله عراق تابع چارچوب و مقررات خاص خود هست و قطعا نیاز به اخذ ویزا و طی تشریفات قانونی دارد.

او با اشاره به اینکه همین الان صدور ویزاهای عادی برای کارکنان شرکت‌هایی که در عراق مشغول به کار هستند یا کسانی که ماموریت دارند به سختی پیش می‌رود، ادامه داد: صدور ویزا برای زوار به طریق اولی در شرایط کنونی رخ نخواهد داد.

مسجدی اضافه کرد: ما الان تا اربعین فرصتی نداریم، در حالی که سال‌های قبل چون دولت عراق پای کار بود و معذوریتی نداشت، تا این زمان همه کارها انجام شده و مهیای برگزاری مراسم بودیم. ولی امسال علیرغم همه جلسات و پیگیری‌های جدی که صورت گرفت موضع دولت عراق تغییر نکرد و بر همین اساس ما تابع قانون هستیم و طبق آن باید عمل کرد.

سفیر کشورمان در عراق با اشاره به لجام گسیختگی و پر التهاب بودن فضای مجازی گفت: بعضا می‌بینیم که افراد مختلف مسئول و غیر مسئول و افراد مشکوک در فضای مجازی مسائلی را بیان می‌کنند که هیچ کدام سندیت، رسمیت و اعتباری ندارد و موجب تشویش اذهان می‌شود. مثلا شنیده شده که از داخل عراق تماس گرفتند و به برخی هیئت‌ها و موکب‌ها گفته‌اند شما راه بیافتید بیایید به سمت عراق، هیچ کسی نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد. این حرف‌ها اصلا درست نیست و از نظر ما کاملا مشکوک است چون هیچ وجاهت قانونی ندارد. زائر ایرانی همچون همیشه باید تابع چارچوب و قواعد باشد.

مسجدی تاکید کرد: ما به این مسائل مشکوک هستیم که می‌خواهند روابط دو کشور را دچار مشکل کنند. ما همین الان زواری داریم که چون سال‌های قبل بدون ویزا آمده به عراق، هنوز در این کشور زندانی است و مشکلات زیادی را برای خود، خانواده‌اش و ما ایجاد کرده است. لذا نمی‌توان و نباید قانون‌شکنی کرد و زائر ایرانی باید کاملا قانون را رعایت کند.

سفیر ایران در بغداد خاطرنشان کرد: از سویی کشور ما رهبر و صاحب دارد و ما تابع ولایت و رهبری هستیم و تصمیم کشور برای ما فصل الخطاب است، لذا نمی‌شود در کشور ما هر کسی بخواهد به هر بهانه‌ای مثل حب اهل بیت و امام حسین(ع) اقدام به کار غیر قانونی بکند.

مسجدی با تاکید بر اینکه مبنای کار برای ما اولا تصمیم کشور و ثانیا هماهنگی با طرف عراقی است، ادامه داد: یک محب حقیقی امام حسین(ع) نباید به خود اجازه دهد که خارج از این مقررات کاری بکند. لذا درخواست ما از دستگاه‌های فرهنگی، مداحان، خطبا، ائمه جمعه و همه دست‌اندکاران این است که این نکات را برای مردم تبیین کنند و کاملا در چارچوب تصمیمات کشور عمل کنند تا مشکلی بین دو کشور ایجاد نشود.

سفیر کشورمان با بیان اینکه تحریک‌هایی که صورت می‌گیرد مشکوک است و معلوم نیست چه دست‌هایی پشت پرده آن است، گفت: زائر ایران زائری قانونمند و با احترام است که کاملا وظیفه خودش را می‌داند و اگر قرار باشد که راه باز شده و مجوز داده شود با عشق و علاقه می‌آید و در غیر آن ارادت خودش به ساحت امام حسین(ع) را به صورت دیگری ابراز خواهد کرد. لذا تاکید می‌کنم که مملکت ما قانون دارد و نباید خارج از آن رفتار کرد و مطمئنم که مردم با فرهنگ ما وظیفه خود را به درستی می‌دانند و پشت سر رهبری قانون را رعایت خواهند کرد.

مسجدی با اشاره به رفتار رهبر معظم انقلاب افزود: در مورد همین کرونا ببینید ایشان چگونه با التزام به قانون عمل کردند. ایشان الگوی ما هستند و همه ما در عمل به قانون باید از ایشان پیروی کنیم.

سفیر کشورمان اضافه کرد: از سوی دیگر اگر یک اتفاق بدی در این ماجرا افتاد و خدای ناکرده میلیون‌ها انسان گرفتار ویروس شدند و هزاران نفر تلفات دادیم چه کسی می‌تواند جواب دهد. لذا همه مردم، موکب داران و... باید دقت کنند تحت تاثیر حرف‌های غیرمسئولانه قرار نگیرند و وظیفه خود را طبق قانون عمل کنند.

مسجدی در پایان گفت: بیش از هر کس ما راغب به برگزاری اربعین بوده و هستیم کما اینکه سال قبل حدود 3.5 میلیون زائر آمدند و در کمال صحت برگشتند. لذا مردم نباید بگذارند فتنه‌ای در این رابطه شکل بگیرد. مسئولین امنیتی و اجرایی هم به وظایف خود مطابق دستورالعمل‌ها عمل خواهند کرد. لذا باید ذست به دست هم بدهیم و مسیر درست را برویم و اربعین را در خود کشور برگزار کنیم تا انشاءالله از شر این ویروس منحوس نجات پیدا کنیم و برای سال‌های بعد برنامه‌ریزی کنیم.

  


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی