شناسه خبر : 53574
تاریخ انتشار : 1399/06/15 12:30
تحلیلی بر بیانات رهبر انقلاب درباره خیانت امارات/ نصیحتی برادرانه برای جبران خطا

نورنیوز بررسی کرد؛

تحلیلی بر بیانات رهبر انقلاب درباره خیانت امارات/ نصیحتی برادرانه برای جبران خطا

اماراتی‌ها ادعا دارند که اقدامشان فردی است و در چارچوب اصول سیاست خارجی مبنی بر آزادی کشورها برای برقراری روابط با سایر کشورهاست، حال آنکه مسئله فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی ورای این قاعده است و هر اقدامی مغایر با این اصل یعنی خیانت به جهان اسلام، جهان عرب و کشورهای منطقه.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: اقدام امارت در آشکارسازی روابط با رژیم صهیونیستی و کنار نهادن حمایت از فلسطین بازتاب گسترده‌ جهانی داشت، چنانچه از یک سو شادی دشمنان فلسطین و جهان اسلام را رقم زد و از سوی دیگر تاسف، انزجار و خشم حامیان فلسطین و آزادی‌خواهی را به همراه داشت.

در همین چارچوب رهبر انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش، در بخشی از سخنانشان اقدام دولت امارات متحده عربی در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانتی به دنیای اسلام، جهان عرب و کشورهای منطقه و به مسئله مهم فلسطین خواندند.

ایشان فرمودند: البته این وضعیت دیری نخواهد پایید اما لکه ننگ آن بر پیشانی کسانی که غصب کشور و آواره کردن ملت فلسطین را به بوته فراموشی سپردند و پای صهیونیست‌ها را در منطقه باز کردند، باقی خواهد ماند.

ایشان با ابراز تأسف از همکاری دولت امارات متحده عربی با اقدامات قساوت‌آمیز رژیم صهیونیستی و عناصر خبیث صهیونیست در هیأت حاکمه آمریکا علیه مصالح جهان اسلام و منطقه، افزودند: امیدواریم اماراتی‌ها زودتر بیدار شوند و این کارشان را جبران کنند.

بیانات رهبر انقلاب در باب رفتار امارات از چند منظر قابل توجه است:

نخست آنکه؛ بیانات ایشان بیانگر ابعاد و عمق رفتار امارات و آنانی است که به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی هستند.

ایشان از واژه خیانت استفاده کرده‌اند که عمق و نهایت غیر اصولی بودن رفتار امارات را مورد تبیین قرار می‌دهد.

نکته مهم آن است که ایشان رفتار امارات را خیانت به جهان اسلام، جهان عرب و کشورهای منطقه و فلسطین عنوان می‌دارند و این بدان معناست که مسئله فلسطین مسئله‌ای برای کل منطقه و کل جهان اسلام است و لذا ارتباط با رژیم صهیونیستی را نمی‌توان در قالب روابط دو جانبه توجیه کرد.

اماراتی‌ها ادعا دارند که اقدامشان فردی است و در چارچوب اصول سیاست خارجی مبنی بر آزادی کشورها برای برقراری روابط با سایر کشورهاست، حال آنکه مسئله فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی ورای این قاعده است و هر اقدامی مغایر با این اصل یعنی خیانت به جهان اسلام، جهان عرب و کشورهای منطقه.

بر این اساس سخنان رهبری یادآوری این نکته کلیدی است که مسئله فلسطین اولویت جهان اسلام است و هیچ کشوری نمی‌تواند خود را مبرا از این اصل بداند و از آن تخطی کند.

دوم آنکه؛ بیانات رهبری را می‌توان توهم زدایی از دولتمردانی دانست که سازش بارژیم صهیونیستی و خیانت به فلسطین را پلی برای رسیدن به منافعشان می‌دانند.

سران کشورهایی مانند امارات و عربستان تصور می‌کنند که با رویکرد به سمت آمریکا و تن دادن به سازش با دشمن اول منطقه و جهان اسلام و جهان عرب می‌توانند باقی حکومت خود را حفظ و از برخی کمک‌های آمریکا برخوردار شوند.

بیانات رهبری یادآوری این حقیقت است که دل‌ بستن به وعده‌های آمریکا و سازش و خیانت به فلسطین نمی‌تواند دستاوردی جز لکه ننگ بر پیشانی سازش‌کاران داشته باشد، چنانچه این سرنوشت در کارنامه آنانی که توافق‌نامه‌های «کمپ دیوید»، «اسلو» و «وادی عربه» را امضا کردند، کاملا عیان است.

همانانی که زمانی قهرمان جهان عرب و اسلام بودند اما با سازش‌کاری، منفور ملت‌های خود و جهان اسلام شدند، حال آنکه پرچم‌داران مقاومت مانند حزب‌الله و سوریه امروز در اوج عظمت و عزت در میان ملت‌های منطقه و جهان قرار دارند.

نکته قابل توجه اینکه؛ نمود عینی بی‌حاصل بودن سازش با رژیم صهیونیستی و آمریکا را در قبال خود امارات نیز می‌توان مشاهده کرد که از یک سو رویای آنها برای برخوردار شدن از حمایت نظامی آمریکا به سراب مبدل شده و سران رژیم صهیونیستی رسما مخالفت خود را با تجهیز امارات به اف 35 اعلام کردند و از سوی دیگر این سازش‌کاری موجی از مخالفت و انزجار از امارات را درون این کشور و کشورهای منطقه و جهان به همراه داشته است.

سوم آنکه؛ بیانات رهبر انقلاب را می‌توان نصیحت برادرانه و دوستانه جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه دانست.

ایشان ضمن بیان خطای راهبردی سران امارات، در باب بیدار شدن سران این کشور و جبران خطایشان ابراز امیداواری کردند، بیانی دوستانه و نصیحت‌گونه که به امارات و پیروان نگاه سازش‌کاری درباره پیامدهای این خیانت هشدار داده و بر باز بودن راه بیدار شدن و جبران خطا تاکید می‌کند.

این نوع بیان هم‌زمان که حمایت قاطع ایران از فلسطین را به عنوان اصل همیشگی جمهوری اسلامی مورد تاکید دارد، بیانگر روح تعامل و همگرایی منطقه‌ای ایران برای مقابله با چالش‌های منطقه و جهان اسلام است که واهی بودن ادعای آمریکا و رژیم صهیونیستی که می‌خواهند از ایران هراسی برای ترساندن و سوق دادن کشورهای منطقه به سازش‌کاری بهره گیرند را آشکار می‌سازد.

نکته پایانی اینکه؛ خیانت امارات به جهان اسلام، جهان عرب و کشورهای منطقه و فلسطین در حالی رقم خورده است که عامل اصلی آن آمریکا و مداخلات آن در منطقه بوده است لذا رفتار امارات بار دیگر این حقیقت را آشکار می‌سازد که آمریکا نه حلال مشکلات منطقه که ریشه و محور مشکلات است لذا، چنانچه جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت همواره تاکید دارند، اخراج آمریکا و وحدت و یکپارچگی سراسری در حمایت از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی راهکار پایان بحران‌های منطقه است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی