شناسه خبر : 53133
تاریخ انتشار : 1399/05/27 12:38
پیام قاطع و متین مقاومت؛ از آرامش‌بخشی به جامعه لبنان تا هشدار به توطئه‌گران

نورنیوز بررسی کرد؛

پیام قاطع و متین مقاومت؛ از آرامش‌بخشی به جامعه لبنان تا هشدار به توطئه‌گران

صحبت‌های نصرالله در کنار هشدار به دشمنان یکپارچگی لبنان، در فضای ملتهب لبنان سخنانی آرامش بخش بود که می‌تواند مولفه‌ای مهم برای وحدت و همدلی درون لبنان باشد و این در حالی است که هشدارهای او به دشمنان لبنان به ویژه رژیم صهیونیستی موازنه بازدارندگی جدیدی را طراحی کرد که در شرایط بحرانی لبنان می‌تواند امنیت مرزها را تامین کرده و تهدیدات نظامی علیه لبنان را خنثی سازد.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: دبیرکل حزب الله جمعه شب گذشته در چهاردهمین سالگرد پیروزی در جنگ 33 روزه (جنگ تموز) به صورت ویدئو کنفرانسی با مردم لبنان سخن گفت.

این سخنرانی در کنار آنکه بیانگر ابعادی از جنگ 33 روزه و توانمندی رو به فزونی جبهه مقاومت بود ضمن تشریح حقایق جاری در لبنان و منطقه، راهکارهای عملی برای مقابله با تهدیدات و بهره‌گیری از فرصت‌ها را برای ملت و جریان‌های سیاسی لبنان و ملت‌های منطقه همراه با هشدار به دشمنان لبنان و مقاومت داشت.

سخنان دبیرکل حزب الله لبنان بیانگر آن بود که با گذشت 14 سال از جنگ 33 روزه، رژیم غاصب اسرائیل با معادله جدیدی در توازن قوا و بازدارندگی بالای مقاومت و در میدان مواجه است، توازنی که متکی به جوانان تحصیل کرده و متخصصان جوان حزب الله استوار است، جوانانی جنگ دیده و کار آزموده که بر پیشرفته‌ترین فنون مدیریت نظامی روز جهان مسلط هستند.

تاکید دبیرکل حزب الله بر آمادگی مقاومت برای پاسخگویی به وحشیگری‌های رژیم صهیونیستی توازن وحشت در طول مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی را پایدار کرد و این پیام روشن را به صهیونیستها داد که راهبرد مقاومت مبنی بر پاسخ به هرگونه ماجراجویی رژیم صهیونیستی همچنان تداوم دارد.

سید حسن نصرالله صراحتا گفت که صهیونیست‌ها همچنان باید در تمامی خطوط مرزی لبنان و سوریه در انتظار انتقام خون شهید «محسن کامل» فرمانده مقاومت که در جریان حمله اخیر رژیم صهیونیستی به دمشق به شهادت رسید بمانند.

دبیرکل حزب الله در سخنان خود به خوبی قواعد بازدارندگی و محافظت در مقابله با دشمن را تشریح کرد و بر حمایت از عناصر مشارکت ملی با حضور تمامی جریان‌های سیاسی تاکید کرد، رویکردی که حاصل آن همبستگی ملی و همبستگی سیاسی است.

آنچه اما بیش از همه سخنان روز گذشته سید حسن را از دیگر سخنرانی‌هایش در چنین ایامی متمایز کرد آرامش و متانت سید مقاومت بود، نکته‌ای که صهیونیست‌ها از آن به عنوان زبان بدن نصرالله یاد می‌کنند و تیمی مجرب از روانشناسان را مامور تحلیل محتوای آن کرده‌اند.

سخنان دبیرکل حزب الله در یک صورت‌بندی کلی بر پایه سه محور تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی طراحی شده بود.

او در سخنان خود بار دیگر تمامی گروه‌های حامی محور مقاومت را به صبر و شکیبایی دعوت کرد، صبری راهبردی که قطعا با راهبرد محور غربی، عبری و عربی برای ایجاد آشوب و تجزیه قومی و طایفه‌ای لبنان منافات دارد.

در شرایطی که برخی جریان‌های لبنانی همچون جریان 14 مارس و افرادی همچون «سعد حریری»، «سمیر جعجع»، «ولید جنبلاط» و... هوادران خود را به آشوب می‌خوانند نصرالله در چارچوب وحدت لبنان پیش از هر چیزی خویشتن داری هواداران مقاومت را طلب کرد.

تکیه بر توان داخلی و اعتماد به دستگاه قضایی و امنیتی لبنان یکی از محورهای سخنان دبیرکل حزب‌الله است، چنانچه او تاکید می‌کند که اعتماد و اعتقادی به تحقیقات خارجی درباره انفجار بندر بیروت ندارد و مقاومت منتظر است تا نتیجه تحقیقات مراجع داخلی لبنان منتشر و حقایق درباره این فاجعه بزرگ مشخص شود.

صحبت‌های نصرالله در خصوص تحقیقات خارجی درباره ترور رفیق حریری که در 14 فوریه 2005 ترور شد را می‌توان هشداری مبنی بر غیر قابل اعتماد بودن تحقیقات غیر لبنانی دانست. از سویی؛ تاکید او بر لزوم شناسایی و مجازات عاملان احتمالی فاجعه بندر بیروت را می‌توان بیان مطالبه مردم لبنان و به ویژه آنانی که در این فاجعه خانه و کاشانه و بستگان خود را از دست داده‌اند دانست که برگرفته از ماهیت مردمی مقاومت لبنان است.

نصرالله با تاکید بر این نکته که در صورت روشن شدن نقش این رژیم در انفجار بندر بیروت حزب الله نمی‌تواند در برابر جنایتی با این حجم سکوت کند و اسرائیل بدون شک بهای جنایت خود را پرداخت خواهد کرد، کابوسی دیگر بر وحشت و دلواپسی‌های این رژیم افزود چرا که صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانند سیدحسن نصرالله مرد وعده‌های صادق است و به آنچه می‌گوید عمل خواهد کرد.

نکته مهم دیگر در سخنان دبیرکل حزب‌الله خیانت محور سازش در جهت تحقق «معامله قرن» و تحلیل او در باب تحولات منطقه به ویژه اعلام سازش امارات با رژیم صهیونیستی بود.

سید حسن نصرالله در واکنش به توافق اخیر امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با اسرائیل این اقدام را فقط خدمتی به ترامپ در آستانه انتخابات آمریکا دانست، اقدامی که هرچند آن را خنجری به پشت آرمان فلسطین توصیف کرد اما با توجه به سابقه روابط پنهانی برخی از رژیم‌های عربی با رژیم صهیونیستی، آن را غیر منتظره ندانست و افتادن نقاب از چهره رهبران خائن رژیم های عربی عنوان کرد.

او با تحلیلی دقیق و موشکافانه طراحی آمریکایی‌ها و شخص ترامپ برای بزرگ جلوه دادن این سازش و بهره برداری سیاسی از آن کردن برای انتخابات را با شکست همراه ساخت، آنجا که عنوان کرد این روابط کار بزرگی و عجیبی نبوده و کشورهایی که مطیع آمریکا هستند سرنوشتی جز این نخواهند داشت.

نصرالله با بیان اینکه اکنون فلسطینی‌ها آشکارا خیانتکاران را می‌شناسند و دیگر دلبسته وعده‌های آنها نمی‌شوند، این وعده را به فلسطینی‌ها داد که مقاومت همچنان در کنار آنان است و اگر سایر کشورهای عربی نیز به سمت سازش پیش روند مقاومت هرگز فلسطین را رها نخواهد کرد.

نصرالله این حقیقت را بار دیگر بر همگان یاد آور شد که دیگر اتحادیه عرب و یا شورای همکاری خلیج فارسی وجود ندارد و اینها ساختارهای از بین رفته‌ای هستند که جز ظاهر از آنها چیزی باقی نمانده است. وی با بیان این حقیقت، این پیام را به ملت فلسطین و ملت‌های عرب و مسلمان داد که چشم انتظار اقدامی از سوی اتحادیه عرب نباشید و خود برای حمایت از فلسطین و مقابله با دشمنان به پا خیزید.

بعد دیگر سخنان دبیرکل حزب‌الله افشاگری‌های سیاسی او بود که سناریوهای طراحی شده علیه ساختار سیاسی و در نهایت طراحی‌ها برای گرفتارسازی لبنان در جنگ داخلی را افشا کرد. او به همگان نسبت به تلاش برخی طرف‌ها برای ایجاد جنگ داخلی هشدار داد و پرهیز از تفرقه و ایجاد وفاق ملی را نیاز امروز لبنان دانست.

نصرالله از طرح کودتایی چند مرحله‌ای سخن گفت که سرنگونی «میشل عون» رئیس جمهور لبنان گام اول آن بود که با شکست این طرح دشمنان به سراغ فاز دوم طرح یعنی انحلال پارلمان لبنان رفتند و با به نتیجه نرسیدن این سناریو فاز سوم یعنی سرنگون سازی دولت «حسان دیاب» نخست وزیر و ایجاد آشوب‌های خیابانی را در پیش گرفتند که هر چند دولت در نهایت مجبور به استعفا شد اما ایستادگی دیاب و جریان‌های حامی وحدت لبنان این سناریوی دشمن را نیز ناکام ساخت و پیاده نظام دشمن نتوانست زمینه ساز خلاء سیاسی و کشاندن لبنان به جنگ و نزاع داخلی شود.

افشاگری و موشکافی سید حسن نصرالله درباره واژه «دولت بی‌طرف» نکته دیگر سخنان روز جمعه او بود. آنجا که دبیرکل حزب‌الله این طرح را فریب و تلف کردن وقت دانست و گفت: هدف از آن نادیده گرفتن نتایج انتخابات پارلمانی و عبور از آن است. طرحی که «لودریان» وزیر خارجه فرانسه در سفر به لبنان رسما اعلام و ادعا کرد که در لبنان باید دولتی بی‎طرف ایجاد شود.

این سخنان را مکرون رئیس جمهور فرانسه هم یک روز پس از انفجار بندر بیروت تکرار کرد. بی‌طرفی مطرح شده از سوی برجی جریان‌های داخلی لبنان و حامیان خارجی آنها به این معناست که در لبنان دولتی بدون استقلال و فاقد یک ارتش قوی و مقاومت در برابر تجاوزات صهیونیستی شکل گیرد که در همه زمینه‌ها وابسته به سعودی و فرانسه و آمریکا باشد و در نهایت مانند مرتجعان عربی حلقه به گوش آمریکا شود.

در یک جمع بندی کلی از سخنان سیدحسن نصرالله می‌توان گفت که نصرالله در کنار تحلیل و بیان ابعاد تحولات داخلی لبنان و منطقه، پرده از توطئه‌هایی برداشت که در ورای انفجار بندر بیروت طراحی شده بود تا لبنان را وارد خلاء سیاسی کنند و در نهایت لبنان را گرفتار جنگ داخلی سازند.

صحبت‌های نصرالله در کنار هشدار به دشمنان یکپارچگی لبنان، در فضای ملتهب لبنان سخنانی آرامش بخش بود که می‌تواند مولفه‌ای مهم برای وحدت و همدلی درون لبنان باشد و این در حالی است که هشدارهای او به دشمنان لبنان به ویژه رژیم صهیونیستی موازنه بازدارندگی جدیدی را طراحی کرد که در شرایط بحرانی لبنان می‌تواند امنیت مرزها را تامین کرده و تهدیدات نظامی علیه لبنان را خنثی سازد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی