شناسه خبر : 53006
تاریخ انتشار : 1399/05/22 22:26
چرا داستان پر ماجرای کرونا و کنکور این‌گونه رقم خورد؟

نورنیوز بررسی کرد؛

چرا داستان پر ماجرای کرونا و کنکور این‌گونه رقم خورد؟

آنچه از پس بحث و جدل‌ها پیرامون چگونگی برگزاری کنکور همگان را آزرده خاطر ساخت و موجب تشدید فشار بر خانواده‌ها و فرزندان آنان شد، نه اصل ماجرا که حواشی ناشی از ناهماهنگی‌ها و سوء مدیریت‌ها در رابطه با اعلام تصمیم قطعی دولت برای برگزاری کنکور بود.

نورنیوز ـ گروه جامعه: فرآیند تصمیم‌گیری و اعلام نهایی زمان برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها، در حالی خاطر مردم را آزرده کرد که شاید از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که این ماجرا آنقدر ادامه یابد که اتفاق مهمی چون کنکور سراسری را هم درگیر خود کند.

به همین دلیل هم بود که تا اواخر اردیبهشت ماه و خصوصا با سفید شدن وضعیت کرونایی بسیاری از شهرهای کشور، موضوع لغو یا تعویق کنکور مطرح نبود.

ماجرا اما از آنجا اوج پیدا کرد که اصطلاحا پیک دوم کرونا شروع شد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا که تا حدودی رو به کاهش بود، با هشدارهای مجدد، جدی‌تر گرفته شد.

از طرفی اصل «لزوم همزیستی با کرونا» به عنوان سرلوحه سیاست‌ها و تصمیمات دولت و ستاد ملی، موجب شد تا راهکارهایی غیر از لغو برنامه‌ها، تعطیلی بازار و ادارات دولتی و... مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

موضوع تجمعات به معنای عام آن نیز به عنوان یکی از مهمترین بسترهای شیوع بیشتر ویروس کووید 19 به صورت جدی در دستور کار مسئولین قرار گرفت تا به هر شکل ممکن شرایط برای انتقال این بیماری سخت‌تر گردد.

برگزاری جلسات آزمون‌های سراسری دانشگاه‌ها هم به عنوان یکی از مصادیق تجمعات از همان ابتدا مطرح شد که البته موضع‌گیری‌های مخالف و موافق متعددی را به دنبال داشت.

اصل بحث در این خصوص، اصل رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بود که از همین زاویه برخی در دولت و مجلس معتقد بودند که چون امکان رعایت کامل دستورالعمل‌ها وجود ندارد، لذا چاره‌ای جز لغو کنکور نیست و برخی هم با توجه به عوارض لغو یا تعویق کنکور، چاره راه را در تلاش برای رفع موانع و برگزاری آزمون می‌دانستند.

تا همین‌جای ماجرا گرچه علاوه بر فشار و اضطراب ذاتی کنکور، استرس مضاعفی به داوطلبان و خانواده‌های آنها وارد شده بود، اما به هر حال همه این مسئله را پذیرفته بودند که هدف از این بحث‌ها چیزی جز تضمین سلامت داوطلبان و برگزاری عادلانه جلسه آزمون سراسری نیست.

آنچه اما از پس این بحث و جدل‌ها همگان را آزرده خاطر ساخت و موجب تشدید فشار بر خانواده‌ها و فرزندان آنان شد، نه اصل ماجرا که حواشی ناشی از ناهماهنگی‌ها و سوء مدیریت‌ها در رابطه با اعلام تصمیم قطعی دولت برای برگزاری کنکور بود.

اعلام چندباره تاریخ آزمون و سپس منتفی شدن آن که بی‌شک نشان از عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف داشت، بیش از هر چیز اصل موضوع را به حاشیه برد و موجبات نگرانی عمومی را فراهم آورد. این در حالی است که قطعا مجموعه‌های مختلف مرتبط با این موضوع در دولت می‌توانستند با هماهنگی بیشتر و جلوگیری از اظهارنظرهای غیر متقن، از ایجاد فشارهای روانی بر مردم جلوگیری کنند.

    


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی