شناسه خبر : 52912
تاریخ انتشار : 1399/05/20 11:56
سربازان کرونایی آمریکا در تایلند به دنبال چه هستند؟/ لهستان دوم در دریای چین جنوبی!

اختصاصی نورنیوز؛

سربازان کرونایی آمریکا در تایلند به دنبال چه هستند؟/ لهستان دوم در دریای چین جنوبی!

آمریکا پس از وارد کردن ناوگان‌های نظامی خود در آب‌های چین و تهدید متقابل موشکی چین، نیاز به پایگاه موشکی در جنوب شرق آسیا را احساس کرد. در این منطقه کامبوج متحد چین است، ویتنام دشمنی دیرینه‌ای با آمریکا دارد، ژاپن و کره جنوبی آمادگی همکاری لازم را ندارند و سنگاپور هم قابلیت تاسیس پایگاه موشکی را ندارد به همین دلیل تایلند بهترین گزینه برای تاسیس یک پایگاه موشکی در منطقه جنوب شرق آسیا است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: در حالی که تایلند در مقابله با بیماری کرونا رتبه بالایی را کسب کرده و طی دو ماه اخیر حتی یک بیمار جدید مبتلا به کوید 19 نداشته، در تاریخ 3 آگوست ساعت 07:00 صبح 71 سرباز آمریکایی از مبداء جزیره «گوام» با پرواز OAE6555 هواپیمای مسافربری که به صورت اختصاصی پرواز می‌کرد، بدون رعایت هیچ یک از پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا وارد فرودگاه «اوتاپاو» شهر «ساتاهیب» تایلند شدند.

این سربازان برای همکاری در رزمایش نیروی زمینی ارتش تایلند (SFAB SMEE) وارد این کشور شده و در هتل «کنراد» مستقر شدند.

در همان تاریخ ساعت 18:00 هواپیمای نیروی هوایی ارتش آمریکا RCH-552 حامل 32 تن دیگر از سربازان آمریکایی از مبدا «یوکوتا» ژاپن برای شرکت در رزمایش Balance Torch ارتش تایلند وارد فرودگاه اوتاپاو شدند که آنها نیز به صورت (ASQ) در هتل «آنانترا ریورساید» (Anantra Riverside) مستقرگردیدند.

یک روز بعد یعنی 4 آکوست ساعت 12:15 هواپیمای نیروی هوایی آمریکا TREK-948 از مبدا «اوکیناوا» ژاپن وارد فرودگاه اوتاپاو شد و 7 تن دیگر از سربازان آمریکایی را برای شرکت در رزمایش Balance Torch  و  3 نفر نیز برای شرکت در رزمایش HMA وارد هتل‌های «آنانترا ریورساید» و هتل «آیدل» واقع در شهر «پاتوم تانی» شدند.

ستاد مقابله با بیماری کرونا در تایلند صبح روز 3 آگوست اعلام کرد که سربازان آمریکایی برای همکاری‌های نظامی قصد سفر به تایلند را دارد که بعد از اعلام این ستاد ساعت 8 صبح همان روز سربازان آمریکایی وارد کشور شدند.

بعد از ورود سربازان و نارضایتی برخی از احزاب سیاسی کشور ستاد مقابله با بیماری کرونا برای آرام کردن اوضاع اعلام کرد که قبل از ورود سربازان آمریکایی از ارتش تایلند خواستیم که سفر این سربازان به تعوق بیافتد اما با مخالفت ارتش مواجه شدیم و ارتش به ما اعلام کرد برای مسائل امنیتی کشور سربازان آمریکایی باید وارد کشور بشوند.

این اتفاقات در حالی رخ داد که طبق اعلام نهادهای مسئول، سربازان آمریکایی در ژاپن در شهر اوکیناوا عامل شیوع بیماری در این شهر و منشاء شیوع بیماری شهر یوکوتا بودند.

در تاریخ 4 آگوست آخرین آمار مبتلایان به کرونا در شهر اوکیناوا 637 نفر بوده است که از این تعداد 286 نفر سربازان آمریکایی در پایگاه اوکیناوا بوده‌اند. بر این اساس 40 درصد از مبتلایان شهر اوکیناوا را سربازان آمریکایی تشکیل می‌دهند، شهری که بالاترین آمار مبتلایان کرونا در ژاپن را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که سربازان آمریکایی در شهر اوکیناوا از امتیارات بالایی برخوردار هستند به راحتی اجازه تردد در شهر بدون ماسک و استفاده از اماکن تفریحی شبانه در شهر و تردد بین مردم را دارند. 

سوالی که برای مردم و برخی ار رهبران احزاب ایجاد شده این است که کشور تایلند در وضعیت جنگ و یا اختلاف با کشوری نیست که بخواهد در این شرایط سخت بیماری تمرینات و رزمایش نظامی داشته باشد.

نکته آنکه؛ حضور ژنرال «جیمز سی مک کون ویل» در ماه گذشته و آمدن سربازان آمریکایی در این ماه به مسایل دیگری بر می‌گردد.

آمریکا پس از وارد کردن ناوگان‌های نظامی خود در آب‌های چین و تهدید حمله موشکی چین به ناوهای دریایی خود، نیاز به پایگاه موشکی در جنوب شرق آسیا را احساس کرد.

در این منطقه کامبوج متحد چین است، ویتنام دشمنی دیرینه‌ای با آمریکا دارد، ژاپن و کره جنوبی آمادگی همکاری لازم را ندارند و سنگاپور هم قابلیت تاسیس پایگاه موشکی را ندارد به همین دلیل تایلند بهترین گزینه برای تاسیس یک پایگاه موشکی در منطقه جنوب شرق آسیا است.

پس از به نمایش گذاشتن موشک‌های برد متوسط با نام «تونگ فانگ» توسط چین، آمریکا احساس خطر بیشتری کرده است، به همین جهت نیارمند به یک پایگاه موشکی است که بتواند موشک‌های فرا صوتی خود را در منطقه آماده شلیک کند.

سربازان آمریکایی که وارد تایلند شده‌اند بیشتر تکنیسین و مهندسین ارتش آمریکا هستند و سفر آنها به تایلند هم برای بررسی امکانات و آماده سازی تایلند برای هدف اصلی خود یعنی احداث پایگاه موشکی در جنوب شرق آسیا است.

 این موضوع نیز به شدت باعث نارضایتی مردم تایلند و احزاب سیاسی کشور شده است تا جایی که بسیاری از احزاب سیاسی از دموکرات و جمهوری خواه گرفته تا سلطنت طلب و مشروطه خواه شدیدا با حضور پایگاه موشک‌های مافوق صوت آمریکا در تایلند مخالفت کرده‌اند.

رهبر حزب زردپوشان (حزب سلطنت طلب حامی نظام پادشاهی) آقای «سونتی لیم تاگ کون» نیز به صورت رسمی به ارتش تایلند اعلام کردند که اگر ارتش بخواهد جنگ و درگیری بین چین و آمریکا را وارد تایلند کند و اجازه دهد که آمریکا در تایلند پایگاه موشکی تاسیس کند تظاهرات گسترده‌ای را در سرتاسر کشور با همکاری همه گروه‌ها و احزاب راه اندازی خواهند کرد.

در سال‌های اخیر آمریکا با ارسال تعداد بسیار کمی از سربازان خود به طور مداوم با بهانه شرکت و همکاری در رزمایش به دنبال بررسی و آماده سازی سربازان تایلندی برای استفاده از سلاح‌های الکترونیکی بوده است.

برای مردم تایلند جای سوال دارد که آمریکا با در اختیار داشتن جزیره «گوام» و روابط تنگاتنگ با کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی چرا تایلند را برای این کار انتخاب کرده و چرا ارتش و دولت تایلند در این زمینه قصد همکاری کردن با آمریکا را دارند تا تایلند را وارد درگیری و اختلاف بین آمریکا و چین کنند.

طبق اخبار واصله، سربازان آمریکایی قرار است یک ماه کامل تا پایان آگوست در تایلند بوده و باز هم مانند اوکیناوا از امتیازات ویژه برخوردار باشند و اجازه انتخاب هتل و محل اسکان در مرکز شهر را دارند.

اگر چه ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده است که آنها در قرنطینه به سر می‌برند اما دیده شده که سربازان آمریکایی به طور عادی در حال تردد، ورود و خروج از هتل و عدم استفاده از ماسک در سطح شهر هستند.

اما آنچه فراتر از این مسایل در حال رخ دادن است، استراتژی یک تیر و دو نشان آمریکا در تایلند است. تصمیم آمریکا در برپایی پایگاه موشکی در تایلند، این کشور را به لهستان دوم برای مقابله با چین تبدیل خواهد کرد و فرهنگ پایدار و سیاست بی‌طرفی کشور لبخندها را به زوال خواهد کشید و با ایجاد نارضایتی‌های گسترده و یکپارچه کردن تمامی گروه‌ها و احزاب سیاسی تایلند، نظام سیاسی و پادشاهی 500 ساله تایلند را با چالش جدی فروپاشی روبرو خواهد کرد.

آمریکا امید داشت پادشاه جدید تایلند به دلیل ریشه‌های فرهنگی و آموزشی‌اش که با غرب در ارتباط بود، خود شخصا تایلند را به دامان غرب و آمریکا بیاندازد اما پادشاه جدید در سه سال گذشته با اتخاذ سیاست‌های مدبرانه و بی‌طرفانه و همچنین اقداماتی در راستای بازیابی فرهنگ غنی مردم تایلند همچون دستور به تعطیلی بسیاری از کلوب‌های شبانه، سامان‌دهی سیاست‌های توریستی، بررسی جهت بازگرداندن مقام سلطنتی شیخ الاسلامی به صورت رسمی، اتخاذ سیاست‌های بی‌طرفانه و مستقل در وقایع مختلف بین‌المللی از جمله رای ممتنع به قطعنامه آژانس انرژی اتمی علیه ایران و همچنین اتخاذ بی‌طرفی در تنش میان چین و هند، نشان داد که به دنبال تبدیل تایلند به جزیره ثباتی مستقل در جنوب شرق آسیا است، اتفاقی که به شدت منافع آمریکا را در جنوب شرق آسیا و دریای چین جنوبی تهدید خواهد کرد.

در همین راستا به نظر می‌رسد که آمریکا با کمک دولت تایلند که نخست وزیرش طی انتخاباتی مشکوک و پس از 4 سال حکومت بر آمده از کودتا قدرت را به دست گرفت، قصد دارد طرح جدیدی را به صورت همزمان هم در راستای تثبیت حضور نظامی خود در جنوب شرق آسیا و هم ایجاد تغییرات گسترده و راهبردی در ساختار سیاسی و اجتماعی تایلند آغاز کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی