شناسه خبر : 52873
تاریخ انتشار : 1399/05/19 13:51
دستورالعمل ستاد کرونا برای محرم و صفر اعلام شد؛ ممنوعیت دسته‌روی هیات‌ ها و حضور در اماکن مقدس

دستورالعمل ستاد کرونا برای محرم و صفر اعلام شد؛ ممنوعیت دسته‌روی هیات‌ ها و حضور در اماکن مقدس

دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا دستورالعمل و ضوابط برگزاری مراسم ماه محرم و صفر را ابلاغ کرد.

نورنیوز ـ گروه سلامت: در این دستورالعمل که نسخه ای از آن روز یکشنبه در پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پزشکی منتشر شده، آمده است: مسئولیت اجرای دستورالعمل مراسم عزاداری ماه محرم و صفر با سازمان تبلیغات اسلامی است که با تشکیل کارگروه برگزاری مراسم عزاداری و مشارکت نمایندگان هیئت ها، مداحان، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، سازمان بسیج، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه های مرتبط اجرا می شود.

بر اساس این دستورالعمل موارد زیر لازم الاجرا هستند:

1. رعایت کاهش ساعات برگزاری مراسم (حداکثر دو ساعت).

2. جابجایی هیات ها و دسته روی ممنوع می باشد.

3. استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم ممنوع می باشد. بدیهی است مراسم سینه زنی و زنجیرزنی (با زنجیر شخصی) در محل مراسم بدون جابجایی مجاز می باشد.

4. ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری.

5. استفاده از ماسک به صورت مستمر.

6. اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی مرتبط با مراسم و نذورات.

مسئولیت نظارت بر اجرای این پروتکل با سازمان تبلیغات اسلامی است و در صورت تخلف در مرحله اول به هیئت ها، حسینیه ها، مساجد و مداحان تذکر کتبی داده می شود و در صورت تکرار تخلف ممنوعیت و قطع ارائه خدمات عمومی، یارانه ای و پشتیبانی اعمال می شود و در مرحله سوم مجوز به مدت ۶ ماه لغو و متخلف به مرجع قضایی معرفی می شود.

در این دستورالعمل مسئولیت هر یک از دستگاه های مرتبط مشخص شده و از رسانه ها خواسته شده است که توصیه های بهداشتی مبنی بر رعایت اصول پیشگیری از ابتلا را انتشار دهند و محتواهایی لازم را به روش های مختلف برای آموزش همگانی به منظور رعایت اصول بهداشتی انجام دهند و از انتشار مطالب انحرافی، جناحی، حاشیه ای، اختلافی، تقابلی و مطالب با با منبع هویت نامعلوم  پرهیز کنند. طراحی و ترویج الگوهای جدید عزاداری از جمله هر خانه یک حسینیه با نصب پرچم جلوی در منازل و برگزاری جلسات سخنرانی آنلاین و ترویج ایجاد پویش نذر ماسک و نذر ارزاق از دیگر بندهای این دستورالعمل است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی