شناسه خبر : 52656
تاریخ انتشار : 1399/05/11 19:40
تلاش بی‌بی‌سی فارسی برای تنزل به جایگاه آمدنیوز!

نورنیوز بررسی کرد؛

تلاش بی‌بی‌سی فارسی برای تنزل به جایگاه آمدنیوز!

طی روزهای گذشته و به فاصله کمتر از یک هفته، بی‌بی‌سی فارسی دو گزارش به شیوه آمدنیوز و با استناد به اطلاعات رسیده! به این رسانه در مورد نحوه مرگ غلامرضا منصوری و همچنین شبهه‌افکنی در مورد آمار جانباختگان کرونایی در ایران تهیه و منتشر کرد که به شدت غیرحرفه ای و فاقد مستندات ادعایی بود.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: اخیرا و پس از دستگیری «روح الله زم» و تعطیل شدن «آمدنیوز» به عنوان یکی از بازوهای رسانه‌ای اصلی جریان معاند، شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی تلاش ناشیانه‌ای را برای پر کردن جای خالی آمدنیوز و جذب مخاطبان آن آغاز کرده است.

طی روزهای گذشته و به فاصله کمتر از یک هفته، بی‌بی‌سی فارسی دو گزارش به شیوه آمدنیوز و با استناد به اطلاعات رسیده! به این رسانه تهیه و منتشر کرد که به شدت غیرحرفه‌ای و فاقد مستندات ادعایی بود.

در گزارش اول، شبهاتی در خصوص مرگ غلامرضا منصوری قاضی سابق و یکی از متهمان پرونده اکبر طبری مطرح شد و گزارش دوم نیز که امروز بر روی خروجی این رسانه قرار گرفت به طرح ادعاهای غیر مستند در مورد تعداد قربانیان کرونا در ایران پرداخت.

بی‌بی‌سی فارسی با انتشار گزارش امروز در رابطه با وضعیت کرونا در ایران، آشکارا از شیوه اطلاع‌رسانی و گزارش‌نویسی حرفه‌ای فاصله گرفت و با اتکاء به منابع ناشناس تلاش کرد تا امنیت روانی جامعه را با جالش روبرو کند.

این رسانه معاند در راستای سیاست اعتبارزدایی از حاکمیت نزد مردم، گرچه کوشیده با استفاده از گراف‌های متعدد و اعداد و ارقام ریز به گزارش خود غنا ببخشد اما روایت موضوع آنقدر غیرحرفه‌ای و با بهره‌گیری از واژه‌های جهت‌دار تنظیم شده که حتی بسیاری از کاربران هم‌سو با این شبکه در شبکه‌های اجتماعی را نیز به انتقاد واداشته است.

اتکاء بی‌بی‌سی فارسی به آمار و ارقام رسیده از سوی یک منبع ناشناس که مطابق معمول از ترس جانش حاضر به معرفی خود نشده! برای متهم کردن نظام بهداشت و سلامت جمهوری اسلامی به پنهان‌کاری درباره ویروس کرونا در حالی است که مطابق اعلام سازمان بهداشت جهانی و بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی، ایران در همه‌گیری جهانی کووید 19 که مدعیان جهانی را به زانو درآورده یکی از موفق‌ترین کشورها در مواجهه با آن بوده است.

از سویی؛ دروغ‌پراکنی و تحریف واقعیت علیه ایران توسط شبکه ملکه انگلیس در حالی وارد فاز جدید خود شده که اظهارات و اقدامات غیر کارشناسی و فاجعه‌بار نخست‌وزیر انگلیس و نیز رئیس جمهور آمریکا در ابتدای شیوع کرونا منجر به شکل‌گیری فجایع انسانی در این دو کشور شد و تبعات آن همچنان سلامت و معیشت شهروندان دو کشور را به گروگان‌ گرفته است.

اگر نبود اطلاع‌رسانی رسانه‌های مستقل، این حقایق به دلیل بایکوت گسترده توسط رسانه‌های هم‌سو با بی‌بی‌سی هیچگاه به گوش مردم جهان نمی‌رسید.

بدیهی است ورود هوشمندانه و کارشناسی ایران به مدیریت کرونا با جانفشانی کادر بهداشت و درمان و همراهی و همبستگی مثال‌زدنی مردم با پویش‌هایی چون کمک مومنانه و... که منجر به تقویت سرمایه اجتماعی نظام و تبدیل شدن به الگو در سطح جهان شد، همان حقیقت روشنی است که جبهه رسانه‌ای نظام سلطه از تبیین و تثبیت آن در هراس است.

مطابق گزارش‌های به دست آمده از منظومه‌های ضدایرانی اتاق فکرهای غربی، شیوع کرونا از همان ابتدا به عنوان یک فرصت ویژه در راستای تقویت راهبرد فشار حداکثری مورد نظر حاکمان کاخ سفید قرار گرفت به طوری که با وجود فشار جهانی به واشنگتن این کشور با هدف افزایش فشار به مردم ایران حاضر به رفع تحریم‌های مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی نیز نشد.

اینک و پس از عبور مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران از مراحل سخت فراگیری کرونا و از بین رفتن امید واهی نظام سلطه برای فروپاشی ساختارهای بهداشت و درمان و نابودی نظام اقتصادی ایران که تحت شدیدترین رژیم‌های تحریمی غیرقانونی، ظالمانه و بی‌سابقه قرار دارد، آنان را به دروغ‌گویی و تحریف واقعیات واداشته است.

به نظر می‌رسد واکنش سریع، دقیق و حیرت‌آور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و دانشمندان جوان کشورمان به تحریم‌های دارویی و غذایی و تولید سریع دستگاه‌های تولید ماسک، ونتیلاتور، افزایش ظرفیت تولید مواد ضدعفونی کننده و... که ظرف مدت زمان کوتاهی ضمن تامین نیازمندی کشور، امکان صادرات این محصولات را حتی به کشورهای اروپایی فراهم کرد، امثال بی‌بی‌سی فارسی را به تلاش برای قلب حقایق و وارونه جلوه دادن ظرفیت‌های شکوفا شده در نظام بهداشت و درمان ایران وادار کرده است.

این‌گونه رفتارهای مغایر با اصول حرفه‌ای رسانه، ضمن آن که تبیین کننده دشمنی دائمی روباه پیر و رسانه وابسته به آن با مردم ایران است ابعاد دیگری از شکست راهبرد فشار حداکثری و ناکارآمدی ابزار تحریم‌ها برای به زانو درآوردن ملت ایران را نیز مشخص می‌کند‌.

بدون شک یکی از اهداف اینگونه اقدامات کمک به جایگاه متزلزل ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۱۳ آبان ماه سال جاری و موفق جلوه دادن او در پیشبرد سیاست به اصطلاح مهار ایران است.

به بیان دقیق‌تر؛ گرچه یک روی پیگیری سیاست تحریف از سوی امپراتوری رسانه‌ای غرب، اعتبارزدایی از نظام جمهوری اسلامی و تضعیف روحیه ملت ایران است اما به روشنی پیداست که روی دیگر آن فرافکنی و پنهان‌کاری حداکثری برای پوشاندن وضعیت فضاحت بار شیوع کرونا و افزایش قربانیان آن در آمریکا، انگلیس و اسرائیل است که با وجود شعارهای مستمر، امکان مهار آن فراهم نشده و باعث اعتراضات گسترده مردمی در این کشورها شده است.

به هر تقدیر آنچه مسلم است؛ جبهه متخاصم غرب تمام تلاش خود را به کار گرفته تا از یک سو خود را از بند سردرگمی نجات داده و افتضاح‌های مدیریتی و ناکارآمدی نظام‌های لیبرال سرمایه‌داری را در اذهان عمومی مردم خود روتوش کند و از سوی دیگر جلوی الگوگیری ملت‌های دیگر از راهبرد «مقاومت فعال» ایران در برابر تمام فشارها و دشمنی‌ها را بگیرد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی