شناسه خبر : 52411
تاریخ انتشار : 1399/05/03 14:55
خباثت آمریکایی با مهارت خلبان ایرانی خنثی شد/ شبهات پیرامون اقدام تروریستی سنتکام

نورنیوز بررسی کرد؛

خباثت آمریکایی با مهارت خلبان ایرانی خنثی شد/ شبهات پیرامون اقدام تروریستی سنتکام

اگرچه هنوز قطعی نیست اما با توجه به سابقه چنین رفتاری از سوی جنگنده‌های آمریکایی و صهیونیستی، به نظر می‌رسد که جنگنده‌های آمریکایی با خباثت تمام عمدا اقدام به پرواز در نزدیکی هواپیمای مسافربری ایران کرده‌اند تا پدافند هوایی سوریه به اشتباه آن را ساقط کند.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: اواخر شب گذشته پنجشنبه دوم مرداد 1399، رهگیری هواپیمای ایرباس مسافربری A310 خطوط هوایی ماهان ایر در مسیر تهران ـ بیروت به شماره پرواز ۱۱۵۲ از سوی دو جنگنده موجب زخمی شدن تعدادی از مسافرین به دلیل تغییر وضعیت سریع هواپیما شد.

خلبان هواپیمای ایرانی اعلام کرد پس از برقراری تماس با خلبانان این دو جنگنده، آنان خود را از نیروهای آمریکایی سنتکام معرفی کرده‌اند.

ارتش آمریکا نیز، گرچه ابتدا از اظهارنظر درباره ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایران خودداری کرد، اما سپس مسئولیت آن را به عهده گرفت و «بیل اوربان» سخنگوی سازمان تروریستی سنتکام گفت: جنگنده اف-۱۵ در ماموریت هوایی روتین خود در مجاورت پایگاه «التنف سوریه» اقدام به بازرسی بصری هواپیمای مسافربری ماهان ایران کرده است!

اگرچه ایرباس ماهان پس از تخلیه مسافرانش در فرودگاه بیروت، عازم جمهوری اسلامی شد و ساعاتی بعد در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست، اما هنوز هدف از این رفتار تحریک‌آمیز از سوی تروریست‌های آمریکایی به درستی مشخص نیست و شبهاتی در این خصوص مطرح است.

یکی از فرضیات قابل اتکاء در خصوص این اقدام خطرناک جنگنده‌های آمریکایی قصد آنها برای اجرای«عملیات سوتر» است.

اگرچه هنوز قطعی نیست اما با توجه به سابقه چنین رفتاری از سوی جنگنده‌های آمریکایی و صهیونیستی، به نظر می‌رسد که جنگنده‌های آمریکایی با خباثت تمام عمدا اقدام به پرواز در نزدیکی هواپیمای مسافربری ایران کرده‌اند تا پدافند هوایی سوریه به اشتباه آن را ساقط کند.

به بیان دقیق‌تر؛ شواهد امر نشان می‌دهد که قصد آمریکایی‌ها پنهان شدن در پشت هواپیمای مسافربری و یا انجام «عملیات سوتر» بوده است تا پدافند سوریه هواپیمای ایرانی را هدف قرار دهد.

این نمونه همان عملیاتی است که جنگنده‌های اسرائیلی در مورد هواپیمای ایلیوشین ۲۰ روسی انجام دادند و با فریب سامانه پدافندی سوریه موجب هدف قرار گرفته شدن آن شدند.

البته در مورد اتفاق شب گذشته، خلبان ایرانی ایرباس ماهان با مهارت، ذکاوت و تصمیم درست در کاهش سریع ارتفاع موجب شد تا هواپیمای ایرانی هدف پدافند سوریه قرار نگیرد و نقشه شوم آمریکایی‌ها نقش بر آب شود.

اما در هر صورت؛ رفتار هواپیماهای جنگنده در قبال پرواز 1152 هواپیمایی ماهان و ایجاد مزاحمت برای یک هواپیمای مسافربری آن هم در آسمان کشور ثالث، نه تنها به عنوان یک اقدام تروریستی نزد افکار عمومی جهانی محکوم است بلکه نقض آشکار امنیت هوانوردی و تخلف از اصل آزادی پرواز هواپیماهای غیرنظامی مطابق کنوانسیون 1944 شیکاگو است.

بدیهی است چنانچه سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز اعلام کرد؛ پس از بررسی جزئیات این حادثه و تکمیل اطلاعات، اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد.

به نظر می‌رسد؛ دولت ترامپ زیر فشار مضاعف افکار عمومی داخلی به دلیل ناتوانی در مهار بحران‌هایی چون شیوع کرونا، اعتراضات ضدنژادپرستی، بیکاری گسترده و روزافزون، شکست تجاری در رقابت‌های بین‌المللی به ویژه در مواجهه با چین و... دچار نوعی سردرگمی خطرناک در تصمیم‌گیری‌های مهم شده است.

اظهارات و اقدامات این روزهای ترامپ، پمپئو و مشاوران کاخ سفید بیش آن که نتیجه عقلانیت راهبردی باشد از خطا در برآورد و اعوجاج در اقدام خبر می‌دهد و می‌تواند موقعیت متزلزل ترامپ در داخل آمریکا و عرصه بین‌الملل را بیش از پیش با چالش‌های شکننده روبرو کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی