شناسه خبر : 52381
تاریخ انتشار : 1399/05/01 18:40
سفر الکاظمی به ایران زمینه‌ساز جهش در روابط راهبردی ایران و عراق

نورنیوز بررسی کرد؛

سفر الکاظمی به ایران زمینه‌ساز جهش در روابط راهبردی ایران و عراق

لید: دیدارها و گفتگوهای دو جانبه الکاظمی طی دیروز و امروز در تهران به ویژه ملاقات حضوری او با مقام معظم رهبری خط بطلانی بر سناریوی آمریکا کشید و سخنان حکیمانه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در خصوص روابط دو جانبه و اهمیت منافع، مصالح، امنیت، عزت، اقتدار منطقه‌ای و بهبود شرایط در عراق عملا طراحی غربی‌ها برای شبهه افکنی در روابط میان دو کشور را خنثی کرد.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: سفر نخست وزیر عراق به تهران با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ابعاد ویژه و رسانه‌ای گسترده ای پیدا کرد و تلاش مذبوحانه دشمنان برای القای فضای نامناسب سیاسی بین دو کشور را ناکام گذاشت.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق که در اولین سفر خارجی خود در رأس یک هیئت بلندپایه سیاسی، اقتصادی و امنیتی به ایران سفر کرده است با مقام معظم رهبری و دیگر مقامات بلندپایه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

این سفر که با توجه به علائق و منافع مشترک میان تهران و بغداد در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و منطقه‌ای مورد توجه ویژه رسانه‌های داخلی و بین المللی قرار گرفت؛ همزمان نگرانی‌های جدی را برای آمریکا و هم‌ پیمانانش به دنبال داشت.

چنانچه «نورنیوز» در گزارشی پیش از ورود الکاظمی به تهران، به بررسی ابعاد مختلف این سفر پرداخته بود، عمق راهبردی روابط و منافع دو کشور اساسا اجازه نادیده گرفتن هر یک از این دو بازیگر فعال منطقه جنوب غرب آسیا را به دیگری نمی‌دهد و برنامه‌های این سفر نیز به درستی این انسجام و هماهنگی را نشان داد.

سفر الکاظمی به تهران در ادامه راه تعاملات مثبت دو کشور پس از سرنگونی رژیم بعث نشان داد که ملت و دولت‌های حاکم بر دو کشور بر ضرورت هماهنگی و همکاری گسترده برای حل مسائل فیمابین تاکید و هماهنگی برای مقابله با تهدیدات و تقویت نقاط قوت را یک ضرورت انکارناپذیر می‌دانند.

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی محور آمریکایی ـ سعودی ـ صهیونیستی البته طی چند روز گذشته سعی کردند با القاء «تلاش تهران برای دخالت در امور داخلی عراق» و «رویکرد منفی دولت و ملت عراق به تحکیم روابط با ایران» دست آوردهای این سفر کم رنگ و بی‌ثمر معرفی کنند.

دیدارها و گفتگوهای دو جانبه الکاظمی طی دیروز و امروز در تهران به ویژه ملاقات حضوری او با مقام معظم رهبری اما؛ خط بطلانی بر این سناریو کشید و سخنان حکیمانه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در خصوص روابط دو جانبه و اهمیت منافع، مصالح، امنیت، عزت، اقتدار منطقه‌ای و بهبود شرایط در عراق عملا طراحی غربی‌ها برای شبهه افکنی در روابط میان دو کشور را خنثی کرد.

ایشان در این دیدار با تاکید بر اینکه ایران هیچگاه بنای دخالت در امور عراق را نداشته و نخواهد داشت، گفتند: برخلاف دیدگاه آمریکایی‌ها که به‌دنبال حکومتی همچون حکومت «پل برمر» حاکم آمریکایی در اوایل سقوط صدام هستند، ایران خواهان عراقِ عزتمند، مستقل و با حفظ تمامیت ارضی و وحدت و انسجام داخلی است.

تاکید رهبر انقلاب بر حمایت ایران از دولت الکاظمی که با اجماع ارزشمند گروه‌ها و جریان‌های سیاسی عراق روی کار آمده در کنار توصیه ایشان بر بهره‌گیری از پشتوانه مردمی و نعمت بزرگی چون آیت‌الله سیستانی و حشد شعبی برای عبور از مشکلات، از نکات مهم دیگری بود که نشان داد آنچه برای ایران اهمیت دارد وجود یک عراق مقتدر و فعال در داخل و خارج از مرزهای خود و قرار گرفتن عراق در جایگاه یک قدرت مهم در جهان عرب و دنیای اسلام است.

در حالی که واشنگتن با تلاش برای دور زدن قانون مصوب پارلمان عراق به دنبال تداوم حضور در این کشور بوده و پیوسته به به دنبال بهانه‌جویی برای ناامن سازی عراق هستند رهبر انقلاب با تبیین نقش آمریکا در تخریب روابط ایران و عراق این رویکرد را راهبرد آمریکایی‌ها برای ایجاد خلأ قدرت در کشورهای منطقه دانستند.

مقام معظم رهبری همچنین با اشاره به ترور فرماندهان مقاومت، ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد، خطاب به الکاظمی فرمودند: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیم دولت، ملت و مجلس عراق برای اخراج آمریکایی‌ها پیگیری شود زیرا وجود آنها موجب ناامنی است.

بر این اساس؛ از آنجا که ایران همواره امنیت عراق را امنیت خود دانسته و همان‌گونه که مستمرا در مواضع و سخنان مقامات بغداد و اربیل بر آن تاکید شده در زمان حمله داعش به عراق از تمام توان برای کمک به بغداد بهره گرفت، بدیهی است که ریشه مخالفت آمریکا با روابط برادرانه ایران و عراق تنها برای اجرای تحریم ایران نیست بلکه آمریکا با ابزار اقتصاد، امنیت و بحران‌سازی اجتماعی از طریق احیای تروریسم و ناامن‌سازی به دنبال انتقام از عراق و سلطه بر این کشور است.

در مجموع سفر نخست وزیر عراق به ایران واجد پیام‌های متعددی است که مهم‌ترین آن عزم مقامات دو کشور بر تعمیق و گسترش روابط راهبردی در همه زمینه‌ها با وجود تهدیدات و کارشکنی آمریکاست که از آن می‌توان به عنوان جهشی در روابط راهبردی دو کشور یاد کرد، روابطی که در پرتو آن امنیت و رفاه دو ملت را تحکیم و ثبات منطقه‌ای را ارتقاء خواهد بخشید.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی