شناسه خبر : 52256
تاریخ انتشار : 1399/04/28 20:34
امارات و رژیم صهیونیستی؛ دو دهه همکاری و عادی‌سازی روابط

نورنیوز بررسی کرد:

امارات و رژیم صهیونیستی؛ دو دهه همکاری و عادی‌سازی روابط

امارات برای دستیابی به قدرت در دنیا به دنبال افزایش ارتباط با آمریکا به ویژه در دوره ریاست جمهوری ترامپ و نیز ارتباط با رژیم صهیونیستی است اما این مسئله تاکنون نتوانسته‌ است وجهه امارات را بهبود ببخشد، همانگونه که ورود به جنگ با یمن در قالب ائتلاف با رژیم سعودی اکنون تبدیل به یک مشکل جدی برای امارات شده است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: مجموعه حوادث و تحولات دو دهه اخیر در امارات نشان می‌دهد این دولت به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل بوده و در این مدت تلاش کرده است هم‌پیمانان خود را نیز وارد عرصه این رابطه کند.

امارات در این مسیر که با آغاز ولیعهدی «محمد بن‌زاید» سرعت گرفت حتی منتظر موافقت رژیم صهیونیستی با طرح صلح سران عرب در اجلاس بیروت نماند و روابطش را با این رژیم آغاز کرد.

روزنامه العربی الجدید چاپ لندن طی گزارشی در این خصوص نوشت: اولین سفر رسمی مسئولین صهیونیست به امارات در سال 2003 صورت گرفت، هنگامی که وزیر اسرائیلی «مئیرشطریت» در کنار رئیس بانک مرکزی این رژیم «یوسی کلاین» در کنفرانس صندوق بین‌المللی پول در امارات شرکت کردند و این آغاز سفرهای متعدد و بسیار صهیونیست‌ها به امارات بود.

با شکل‌گیری انقلاب‌های عربی، امارات به ایفای نقشی منفی در قبال آن پرداخت و همزمان بر شدت همکاری‌ها با رژیم صهیونیستی افزود.

ـ همکاری امنیتی

با آغاز انقلاب‌های عربی، همکاری میان تل آویو و ابوظبی در زمینه مسائل امنیتی افزایش یافت تا جایی که منجر به عقد توافقنامه‌های نظامی ـ امنیتی میان آنها شد.

البته این همکاری قبل از بهار عربی نیز وجود داشت، چنانچه «یوسی ملیمان» در روزنامه هاآرتص در تاریخ 18 سپتامبر 2008 طی گزارشی خبر از امضای توافق‌نامه چند میلیون دلاری بین امارات و شرکت اسرائیلی ATG که در سوئیس ثبت شده است داد.

صاحب این شرکت یک صهیونیست به نام «ماطی کوخافی» است که ده‌ها سرباز و کارمند دستگاه‌های امنیتی اسرائیل از موساد و شاباک و ارتش این رژیم را از جمله فرمانده سابق نیروی هوایی صهیونیستی «ایتان بن الیاهو» و رئیس شورای امنیت ملی اسبق «غیورا ایلاند» را به استخدام در آورده است.

سایت انگلیسی «میدل ایست آی» نیز در فوریه 2012 اطلاعات بیشتری از این توافق‌نامه منتشر کرد که نشان می‌داد اماراتی‌ها دستگاه‌های جاسوسی و مراقبت زیادی به ویژه در حوزه نظارت بر مراکز نفتی خریداری کرده‌اند. امارات در سال 2015 نیز تجهیزات مرتبط با گنبد آهنین را از اسرائیل خریداری کرد.

در این مدت دولت امارات و رژیم صهیونیستی تحت عنوان منافع مشترک، مقابله با اهداف مشترکی همچون ایران یا اخوان‌المسلمین را نیز در دستور کار خود داشتند.

ـ روابط دیپلماتیک علنی و توافق‌نامه‌ها

 آغاز به کار مقر دیپلماتیک اسرائیل در سازمان بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 2015 و همچنین سفرهای مکرر «یوفال شطاینتس» وزیر انرژی و وزرای ورزش، فرهنگ و خارجه رژیم صهیونیستی به امارات از جمله اقدامات عملی افزایش روابط دیپلماتیک امارات با اسرائیل است.

از دیگر اقدامات در جهت عادی سازی این روابط، می‌توان به دیدار «العتیبة» سفیر امارات و «عبدالله آل خلیفه» سفیر بحرین در آمریکا با نتانیاهو در سال 2018 در رستورانی در واشنگتن اشاره کرد. العتیبه همچنین در مراسم اعلام معامله قرن توسط ترامپ نیز در کنار نتانیاهو در آمریکا حضور داشت.

 دیگر نشانه‌ای که از عمق روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی پرده برمی‌دارد تاکید مقامات اماراتی و صهیونیستی از جمله نتانیاهو بر افق‌های همکاری مشترک میان آنها است.

اخیرا نیز رئیس موساد در مصاحبه‌ای از ارسال 100 هزار کیت تشخیص کرونا از سوی یک کشور عربی به اسرائیل خبر داد که در نهایت مشخص شد امارات فرستنده این محموله بوده است.

طی سال‌های گذشته چند توافقنامه نیز میان اسرائیل و امارات امضا شده است. آخرین مورد آن 25 ژوئن امسال در حوزه علمی و مقابله با کرونا بود. از دیگر نمونه‌های چنین توافقی می‌توان به توافقنامه همکاری میان صنایع هوایی رژیم صهیونیستی و گروه 42 امارات در تاریخ 2 جولای 2020 اشاره کرد که مقامات صهیونیستی از آن به عنوان یک توافق تاریخی یاد کردند.

امارات برای دستیابی به قدرت در دنیا به دنبال افزایش ارتباط با آمریکا به ویژه در دوره ریاست جمهوری ترامپ و نیز ارتباط با رژیم صهیونیستی است اما این مسئله تاکنون نتوانسته‌ است وجهه امارات را بهبود ببخشد، همانگونه که ورود به جنگ با یمن در قالب ائتلاف با رژیم سعودی اکنون تبدیل به یک مشکل جدی برای امارات شده است.

این روزها روابط مخفیانه میان امارات و اسرائیل با وجود دیدارهای سفیر امارات با نتانیاهو و توییت‌های وزیر خارجه امارات، وارد مرحله علنی شده است که با خیانت به آرمان‌ فلسطین در حال انجام است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی