شناسه خبر : 52193
تاریخ انتشار : 1399/04/26 11:27
واقعیت انفجار ناو آمریکایی، پشت تکنیک «بازی پوچ» پنهان شد

نورنیوز بررسی کرد؛

واقعیت انفجار ناو آمریکایی، پشت تکنیک «بازی پوچ» پنهان شد

پنهان‌کاری، عدم شفافیت و بسنده کردن به ارایه اطلاعات آشکار که امکان پنهان سازی ندارد شیوه مرسوم اطلاع رسانی آمریکا در رابطه با موضوعات حساس به ویژه درباره اتفاقات نظامی ـ امنیتی است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: با گذشت چند روز از انفجار و آتش‌سوزی گسترده در ناو آمریکایی «یو اس اس بونهام ریچارد» در بندر «سن‌دیگو» کالیفرنیا، ابعاد اصلی و دلیل این حادثه همچنان در هاله‌ای از ابهام است و مقامات ایالات متحده با پنهان‌کاری حاضر به تشریح حقیقت ماجرا نیستند.

اگرچه رسانه‌های آمریکایی با ارایه برخی آمار و ارقام مجروحین و استفاده از تکنیک جابجایی اخبار با تکیه بر متن‌های خبری بسیار کوتاه که متضمن حقایق اصلی نیستند سعی در ارایه تصویری از شفافیت رسانه‌ای در آمریکا در مورد این حادثه دارند اما واقعیت این است که تاکنون هیچ اطلاعات شفاف و متقنی از دلایل و عوامل اصلی انفجار و حدود واقعی خسارات مادی و جانی این رخداد ارایه نشده است.

پنهان‌کاری، عدم شفافیت و بسنده کردن به ارایه اطلاعات آشکار که امکان پنهان سازی ندارد شیوه مرسوم اطلاع رسانی آمریکا در رابطه با موضوعات حساس به ویژه درباره اتفاقات نظامی ـ امنیتی است.

از آن جمله می‌توان به مواردی چون تلفات ناشی از شلیک موشک‌های ایرانی به پایگاه نظامی آمریکایی عین‌الاسد در عراق و سقوط هواپیمای جاسوسی آمریکا در ولایت غزنی افغانستان اشاره کرد.

تکنیک «بازی پوچ» به معنای پنهان کردن حقیقت یک واقعه پشت اطلاعات آشکار و سوخته با روش اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی که معمولا از سوی آمریکایی‌ها در مورد رخدادهای حساس استفاده می شود، عملا چیستی، چرایی و چگونگی اصل واقعه را مشمول مرور زمان کرده و حواس افکار عمومی را از ماهیت رخداد منحرف می‌کند.

در رخدادهای مهم یک سال گذشته که ذکر آن رفت نیز همچون انفجار در ناو بونهام ریچارد، کاخ سفید و رسانه‌های آمریکایی تنها به ارایه اطلاعاتی ناقص، کلی و غیر قابل کتمان و تولید گزارشهای انبوه بر اساس همین اطلاعات بسنده کردند و در انتها کسی از حقیقت اصلی ماجرا مطلع نشد.

به طور مثال هنوز معلوم نیست تعداد دقیق کشته‌شدگان در عین‌الاسد و میزان خسارات وارده چقدر بوده و یا افرادی که در هواپیمای جاسوسی آمریکا در افغانستان حضور داشتند دقیقا کدام یک از مدیران آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده بودند.

در ماجرای انفجار ناو نیز هنوز سوالات زیادی از جمله چرایی خاموش نشدن آتش پس از چهار روز، عامل یا عوامل احتمالی وقوع این حادثه، آمار دقیق تلفات و خسارات و... در ذهن افکار عمومی داخل و خارج آمریکا وجود دارد که به هیچ‌یک از آنها پاسخی داده نشده است.

سئوال مهمی که در این خصوص مطرح است این است که آیا این شیوه پنهان‌سازی واقعیت‌های رخداد به انفجار و آتش‌سوزی غیر قابل مهار و شبهات زیادی که پیرامون این موضوع وجود دارد مربوط است؟ آیا ارتباطی میان اعلام نکردن آمار دقیق کشته‌های ناو و اسامی آنها با اعلام ناگهانی کشته شدن یک سرباز آمریکایی در رخدادی غیرجنگی در قندهار افغانستان که می‌تواند ادامه نیز داشته باشد وجود دارد؟

چرا پس از آن که «سی‎ان‌ان» در روز اول رخداد از انتشار دود سمی حاصل از آتش‌سوزی در ناو خبر داد به یک‌باره این خبر سانسور شد و در هیچ‌یک از بخش‌های خبری دیگر تکرار نشد؟

این مجموعه سوالات و گمانه‌ها مواردی است که کاخ سفید و پنتاگون سعی می‌کنند با استفاده از تکنیک «بازی پوچ»، هم‌چون گذشته از پاسخ به آن طفره بروند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی