شناسه خبر : 51866
تاریخ انتشار : 1399/04/14 16:46
جهش تولید نیازمند همدلی دولت و ملت/ آموزش و تربیت رکن اساسی است

نورنیوز بررسی کرد؛

جهش تولید نیازمند همدلی دولت و ملت/ آموزش و تربیت رکن اساسی است

در ایران منابع طبیعی و همچنین نیروهای خلاق و آماده به کار با ظرفیت های بالا کم نیستند و تنها زمانی می توانند در پویایی چرخه اقتصادی و جهش تولید موثر باشند که نقش دولت و شهروندان مکمل یکدیگر قرار گیرند.

نورنیوزـ گروه اقتصاد: حمایت از تولید داخلی و رونق بخشی به اقتصاد در هر کشوری، نه تنها از وظایف دولت که جزئی از وظایف مهم شهروندان نیز هست.

ممکن است برخی تصور کنند سیاست های حمایت از تولید ملی، تشویق مردم به خرید کالای داخلی و بی اعتنایی به تبلیغات خارجی فقط مختص ایران است، اما آیا سایر کشورها تنها در یک فضای رقابتی و بدون حمایت از صنایع داخلی خود پیشرفت کرده اند؟

کشورهای بسیاری هستند که تنها با سیاست حمایت از تولید داخل و  تشویق مردم به خرید کالاهای وطنی توانسته اند رفاه بیشتری برای مردم ایجاد کنند و همچنین چرخه اقتصادی کشورشان را همیشه پویا و البته در اوج نگه دارند.

یکی از کشورهای موفق در این زمینه ژاپن است که پس از جنگ جهانی دوم، توانسته است به جایگاه سوم اقتصادی جهان پس از چین و آمریکا دست یابد.

ژاپن در حالی به یک قطب اقتصادی تبدیل شده است که در آغاز این راه با مشکلاتی اساسی از جمله کمبود منابع طبیعی مثل نفت و گاز و طلا، وجود 12 میلیون بیکار و فقیر، ویرانی ۲۵ درصد از دارایی‌های غیرنظامی و نابودی ۴۱.۵ درصد از ثروت ملی کشورش رو به رو بوده است.

مهمترین علت موفقیت ژاپن با توجه به مشکلات زیادی که پیش رو داشته، سرمایه گذاری در بخش آموزش از راه‌های مختلف بوده است.

تقویت روحیه تولید در مردم، تشویق مردم به کار و تلاش و دوری از تجمل گرایی که تا امروز نیز در بستر کار رسانه ای، کتب درسی و فیلم های انگیزشی برای تقویت و فرهنگ سازی حس غرور ملی صورت می گیرد سبب شد تا دولت ژاپن بتواند سیاست های حمایت از صنایع داخلی خود را تقویت کند.

نکته قابل توجه در این خصوص، این است که ژاپن در دهه های آغازین شکوفایی خود هرگز اجازه واردات آزاد در صنایعی که قدرت رقابت با تولیدات جهانی را نداشتند، نداد.

بنابراین می توان گفت پرورش صحیح منابع انسانی و توجه به اصل سرمایه گذاری در آموزش یک کشور، اولین و مهم ترین گام برای ایجاد فرهنگ حمایت از تولید داخلی ست.

آن چه مسلم است در ایران منابع طبیعی و همچنین نیروهای خلاق و آماده به کار با ظرفیت های بالا کم نیستند و تنها زمانی می توانند در پویایی چرخه اقتصادی و جهش تولید موثر باشند که نقش دولت و شهروندان مکمل یکدیگر قرار گیرند.

از طرفی دولت وظیفه دارد تا با آموزش های به روز و مناسب افراد و تشویق به خرید کالاهای داخل و همچنین تقویت روز افزون کیفیت ها احساس خوب حمایت را در مردم ایجاد کند و از سوی دیگر شهروندان نیز با حمایت بیش از پیش خود می توانند موجب دلگرمی تولید کنندگان مختلف باشند.

البته این بدان معنا نیست که برای همیشه راه هرگونه وارداتی را به کشور خود ببندیم اما تاریخ و زمان ثابت کرده است تاب آوری و تلاش مستمر در برهه مشخصی از زمان موجب موفقیت ها و شکوفایی های بسیار بزرگ و ماندگاری شده است.

اکنون ما در ایران نه یک جنگ جهانی طاقت فرسا را از سر گذرانده ایم و نه حتی با کمبود قابل توجهی دست و پنجه نرم می کنیم بلکه نیازمند تغییراتی اساسی در مدیریت ها و بخش آموزش و تربیت هستیم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی