شناسه خبر : 51705
تاریخ انتشار : 1399/04/08 12:59
اکوسیستم پدافند شیمیایی طراحی و اجرا شده است/ برگزاری رزمایش‌های شیمیایی در سال 99

رییس سازمان پدافند غیرعامل:

اکوسیستم پدافند شیمیایی طراحی و اجرا شده است/ برگزاری رزمایش‌های شیمیایی در سال 99

رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ما توانستیم نظام جامع پدافند شیمیایی کشور را طراحی و بخش‌های مختلف آن را در قالب یک اکوسیستم پدافند شیمیایی آماده و اجرا کنیم.

نورنیوزـ گروه جامعه: سردار غلامرضا جلالی روز یکشنبه در حاشیه همایش ملی پدافند شیمیایی که در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بمباران شیمیایی سردشت در سال ۶۶ بهانه‌ای شد تا به موضوع پدافند شیمیایی پرداخته شود، عنوان کرد: موضوع پدافند شیمیایی دو بخش دارد که یک بخش نگاه به کاربرد سلاح شیمیایی و مباحث حوزه مربوط به جنگ که در دفاع مقدس داشتیم و بخش دوم مربوط به صنعت شیمیایی کشور است که خوشبختانه ما امروز جزو قطب‌های شیمیایی در دنیا هستیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۵ تا ۶ هزار مرکز شیمیایی و پتروشیمیایی داریم؛ در واقع حوزه صنعت شیمیایی به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور برای ایجاد محصولات بسیار متنوع در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود لذا الزامات توسعه این صنعت، ایمنی، امنیت و پدافند شیمیایی است که باید به آن توجه شود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: ما استقرار صنایع شیمیایی در جوار شهر‌ها یا باقی‌ماندن مراکز پرخطر شیمیایی در درون مرکز شهر‌ها را به عنوان یک چالش جدی می‌دانیم به همین دلیل باید این مراکز به فضای بیرون شهر‌ها منتقل شوند یا اگر ممکن نباشد حتماً باید الزامات شدیدتر پدافند شیمیایی نسبت به آن‌ها انجام شود.

سردار جلالی تصریح کرد: ما توانستیم نظام جامع پدافند شیمیایی کشور را طراحی و بخش‌های مختلف آن را در قالب یک اکوسیستم پدافند شیمیایی آماده و اجرا کنیم.

وی گفت: بیمارستان حضرت بقیة الله الاعظم (عج) که در آن حضور داریم، قطب درمان مصدومیت‌های شیمیایی است. مسئولیت آموزش، پژوهشی و انجام خدمات درمانی در این بیمارستان انجام می‌شود و در بیمارستان‌های استانی که مراکز شیمیایی هستند نیز این آموزش‌ها ارائه می‌شود.

فرمانده سازمان پدافند غیرعامل خاطر نشان کرد: ما مجهزترین اورژانس پدافند شیمیایی خاورمیانه را داریم که این مسئله بسیار مهم است. درباره پدافند شیمیایی در حوزه صنعت شیمیایی، خوشبختانه کارخانجات در بخش دفاعی و خصوصی کشور وجود دارد که تجهیزات حفاظت شیمیایی و بهداشتی اعم از لباس، ماسک، فیلتر و بیمارستان و تجهیزات مربوط به آمبولانس را خودمان تولید کردیم و در این زمینه خودکفا هستیم و در موضوع مقابله با کرونا نیز از این ظرفیت‌ها خیلی استفاده شد.

سردار جلالی همچنین گفتت: به دلیل اهمیت انجام منظم آموزش‌ها در این زمینه، لازم است که رزمایش‌های جدی داشته باشیم که در سال ۹۹ هم رزمایش‌های استانی و هم رزمایش‌های تخصصی در مراکز پرخطر شیمیایی برای ایجاد توانایی مقابله با هرگونه تهدید در این زمینه را خواهیم داشت. زمان این رزمایش‌ها هم باید بخاطر مسئله کرونا تنظیم شوند و ما تقویم آموزشی آن را دنبال می‌کنیم و زمان آن نیز اعلام خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: کشور ما در حوزه درمان شیمیایی قطب آموزشی منطقه است و ما تولید کننده پروتکل‌های درمانی خوبی هستیم و پایگاه‌های آموزشی درمانی را در منطقه برای کشور‌های مختلف ایجاد می‌کنیم.

سردار جلالی همچنین گفت: آلمان، فرانسه و انگلیسی‌ها جزو متهمین و شریک جرم صدام در بمباران سردشت و شهر حلبچه هستند و نظام بین‌الملل امروز باید مباحث حقوقی این را دنبال کند. پیشنهاد ما تشکیل دادگاه بین‌المللی برای بررسی کسانی است که به صدام در بمباران سردشت و حلبچه کمک کردند که این موضوع باید دنبال شود.

وی ادامه داد: فتوای رهبر معظم انقلاب به عنوان حرمت تولید و کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی می‌تواند مبنای خوبی برای سیاست خارجی کشور باشد و این پیمان را تعمیم بدهد.

سردار جلالی در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر مقامات اسراییل مبنی بر هک کردن تاسیسات گاز پارچین، اظهار داشت: موضوع انفجار تاسیسات گاز پارچین و اینکه عنوان شده این حادثه بواسطه هک سیستم‌های رایانه‌ای این مرکز صورت گرفته تا جمع‌بندی در این خصوص صورت نگیرد، نمی‌توانیم اظهارنظری داشته باشیم، زیرا مسائل سایبری پیچیده است به همین خاطر نیاز به تجزیه و تحلیل دارد؛ پس تا زمانی که این روند طی نشود، نمی‌توان اظهارنظر قطعی انجام داد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی