شناسه خبر : 51474
تاریخ انتشار : 1399/03/31 10:22
شکست آمریکا در اجماع‌سازی علیه ایران با وجود همراهی حقیرانه اروپا

نورنیوز بررسی کرد؛

شکست آمریکا در اجماع‌سازی علیه ایران با وجود همراهی حقیرانه اروپا

آمریکا تهیه و ارائه قطعنامه علیه ایران را به اروپا سپرده بود تا به زعم خود امکان تصویب آن با اجماع بیشتر فراهم شود، همچنین اروپا نیز با ادعای تعدیل قطعنامه پس از نشست دور اول، سعی کرد احتمال اجماع یا رأی بالا در تصویب قطعنامه را افزایش دهد، اما در نهایت این اجماع صورت نگرفت.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: در پی ارائه گزارش سیاسی و جهت‌دار «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و تصویب قطعنامه ضدایرانی اروپایی‌ها در شورای حکام آژانس، به نظر می‌رسد با وجود طراحی مشترک صورت گرفته برای ایجاد اجماع علیه جمهوری اسلامی ایران، این نقشه در نهایت به دلیل مواجهه با دو رای منفی و هفت رای ممتنع، با شکست مواجه شد.

در این طراحی، آمریکا تهیه و ارائه قطعنامه را به اروپا سپرده بود تا به زعم خود امکان تصویب آن با اجماع بیشتر فراهم شود، همچنین اروپا نیز با ادعای تعدیل قطعنامه پس از نشست دور اول، سعی کرد احتمال اجماع یا رأی بالا در تصویب قطعنامه را افزایش دهد. 

آژانس با رفتاری سیاسی و تن دادن به خواسته‌های ظالمانه، غیر فنی، غیر تخصصی و صرفا سیاسی آمریکا و همراهان اروپایی‌اش علیه ایران، گامی دیگر در تزلزل جایگاه جهانی و افزایش بی‌اعتمادی جهان به این نهاد بین المللی برداشت.

 آژانس در حالی علیه ایران رفتار کرد که آقای گروسی تاکنون تلاشی برای برچیدن تسلیحات و تاسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی که خطری جدی برای امنیت منطقه و جهان است بر نداشته و این خود زیر سوال رفتن اراده او برای حفظ استقلال آژانس و وظایفش در خلع سلاح هسته‌ای است. 

اقدام ضد ایرانی اخیر آژانس در حالی است که طی ماه‌های اخیر «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا و «دونالد ترامپ» بارها اولویت کشورشان را به روز رسانی تسلیحات هسته‌ای آمریکا عنوان کرده و آژانس موضعی در قبال آن نداشته است. 

در سوی دیگر اما؛ ایران همواره بر تعهدات برجامی و همکاری با آژانس پایبند بوده و چنانچه در گزارش‌های متعدد آژانس تاکنون آمده، هیچ تخطی از آن صورت نگرفته است. 

کشورهای اروپایی به جای ادعای واهی علیه ایران باید گزارش دهند که تا چه میزان تعهدات خود در برجام را اجرا کرده‌اند؟ این سه کشور اروپایی اگر واقعا به دنبال امنیت جهان هستند به جای رویکرد به سیاست سوخته زور و تحمیل علیه ایران، باید برای پایان دادن به وجود 200 کلاهک هسته‌ای آمریکا در آلمان اقدام کنند که تهدیدی برای کل اروپاست. 

نکته آنکه؛ لغو تحریم‌های تسلیحانی ایران بر اساس برجام و قطعنامه 2231 امری غیر قابل بازگشت است و اروپا و آمریکا نمی‌توانند با جوسازی مانع اجرای آن شوند که در این صورت با واکنش ایران مواجه خواهند شد، چنانچه بی‌تعهدی آنها موجب شد ایران 5 گام کاهش تعهدات برجامی بر دارد. 

اقدام چین و روسیه در مخالفت با رفتارهای آژانس در قبال ایران نیز نشانه‌ای بر رویکرد جهانی به چندجانبه‌گرایی است و شکست غرب در اجماع‌سازی علیه ایران را به اثبات می‌رساند.

بر این اساس؛ غرب باید بداند که رفتار آنها به منزله لغو برجام است و این بیش از ایران برای کشورهای مذکور هزینه حیثیتی به همراه خواهد داشت که حداقل آن بی‌اعتمادی جهانی به آنان و اثبات تعهد ناپذیری و مسئولیت ناپذیری این کشورهاست.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی