شناسه خبر : 51404
تاریخ انتشار : 1399/03/27 14:34
حقوق بشر یا برده‌داری مدرن؛ کدامیک محصول نژادپرستی سیستماتیک در غرب است؟

نورنیوز بررسی کرد؛

حقوق بشر یا برده‌داری مدرن؛ کدامیک محصول نژادپرستی سیستماتیک در غرب است؟

برده‌داری به نوعی ریشه در نژاد‌پرستی ذاتی و خود‌برتربینی افراد یا گروه‌های خاصی دارد و جزئی جدانشدنی از ساختار لیبرال سرمایه‌داری است، لذا شاهد هستیم که سردمداران این مکتب مثل آمریکا و انگلیس، خود بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند و از نژادپرست‌ترین رژیم دنیا یعنی رژیم صهیونیستی دفاع می‌کنند.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: یکی از موضوعاتی که در مکتب لیبرال سرمایه‌داری به عنوان لازمه گریزناپذیر مدرنیته یاد شده، له شدن اقشار ضعیف زیر چرخ‌های توسعه است.

این موضوع که می‌توان آن را «برده‌داری مدرن» نامید در عموم کشورهای غربی به اشکال مختلف در حال وقوع است و عملا اقلیت سرمایه‌دار با این روش بر اکثریت کم‌برخوردار حکومت می‌کنند.   

نکته مهم در این رابطه پیوست رسانه‌ای است که این رفتار ضدانسانی در غرب دارد، به این صورت که از یک سو گریز ناپذیر بودن نظام طبقاتی در پس ظواهر دموکراسی نهادینه می‌شود و از سوی دیگر نظام‌های مخالف لیبرال سرمایه‌داری به برده‌داری مدرن متهم و بازخواست می‌شوند.

اساسا یکی از کارویژه‌های موسسات و نهادهای حقوق بشری در غرب که معمولا با سر و صدای زیاد رسانه‌ای صورت می‌گیرد همین مسئله است که نظام‌های مخالف خود را با اتهامات حقوق بشری مواجه کرده و از این طریق باج‌گیری سیاسی می‌کنند.   

بر اساس یک تعریف کلی، برده‌داری مدرن به حالتی گفته می‌شود که در آن فردی مجبور است در ازای درآمد بسیار پایین یا حتی رایگان و احتمالا در شرایط بسیار بد، کارهایی را در راستای منافع فرد یا افراد دیگری انجام دهد و راه فراری هم برای گریز از این شرایط نداشته باشد‌ و به نوعی کنترل زندگی‌اش در اختیار دیگران باشد.

این همان چیزی است که عملا در بسیاری از کشورهای غربی به واسطه نهادینه شدن نظام طبقاتی شاهد آن هستیم و اقلیت سرمایه‌دار یا در قالب بنگاه‌های شخصی یا از کانال دولت‌های برآمده از خود، با همین شیوه اکثریت مردم را استثمار می‌کنند. 

نکته آنکه؛ بر خلاف تصور رایج، این برده‌داری مدرن فقط محدود به رفتارهای ضدانسانی با رنگین پوستان نیست و مصادیق بسیاری از جمله برخورد کالاگونه با زنان و کودکان و... دارد. 

به بیان بهتر؛ برده‌داری به نوعی ریشه در نژاد‌پرستی ذاتی و خود‌برتربینی افراد یا گروه‌های خاصی دارد و جزئی جدانشدنی از ساختار لیبرال سرمایه‌داری است، لذا شاهد هستیم که سردمداران این مکتب مثل آمریکا و انگلیس، خود بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند و از نژادپرست‌ترین رژیم دنیا یعنی رژیم صهیونیستی دفاع می‌کنند.

در ماجرای اعتراضات اخیر ضدنژادپرستی در غرب به ویژه آمریکا و انگلیس نیز همین مسئله به روشنی هویداست، چه، حق حیات و زندگی آزاد انسان تا زمانی از سوی این مدعیان حقوق بشر معتبر است که در خدمت ساختار طبقاتی حاکم باشد وگرنه بدتر از حیوان با او برخورد می‌شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی