شناسه خبر : 51343
تاریخ انتشار : 1399/03/25 11:44
آیا بیداری آمریکایی علیه نژادگرایی، ترامپ را پشت سر گذاشته است؟

آیا بیداری آمریکایی علیه نژادگرایی، ترامپ را پشت سر گذاشته است؟

کشته شدن جورج فلوید، برای همه یک نقطه عطف بود، به جز ترامپ که هیچگاه تا به این حد در حزب جمهوریخواه و میان مردم منزوی نبوده است.

نورنیوزـ گروه بین الملل: خبرنگار گاردین دیوید اسمیت در گزارشی به شرایط پیش آمده برای ترامپ پس از وقوع اعتراضات گسترده در آمریکا پرداخته است.

دونالد ترامپ حالا بیش از هر زمانی دیگری چه از طرف مردم و چه از طرف حزب اش منزوی شده و شانسش برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، رفته رفته کاهش می‌یابد. در دو سه هفته گذشته، رئیس جمهور با افکار عمومی، با تاریخ و با هر چیزی که به اصلاحات پلیس مربوط باشد، جنگیده است.

روسای جمهور گذشته در مواجه با اعتراضات در نهایت صدای جنبش را می شنیدند. با این حال، ترامپ نه تنها با معترضان همدردی نمی کند، بلکه با حزب سیاسی اش، برخی متحدان جمهوری خواهش و حتی رهبران نظامی اش نیز هم رای نیست.

اعتراضات بر سر مرگ فلوید و بیش از چهار قرن برده داری، تبعیض و بی عدالتی تنها نیازمند زمان و مکانی برای تسکین ناراحتی و نه صرف زمان برای جنگیدن است. مشاور اقتصادی ترامپ می گوید: " نژادپرستی سیستمی در آمریکا وجود ندارد. بی عدالتی هایی وجود دارند اما نژاد پرستی سیستمی نه. وقتی نوبت به جبران بی عدالتی‌ها می رسد، رئیس جمهور فعلی کارهای بیشتری نسبت به دموکرات ها انجام داده است."

با این حال، حال و هوای امروز آمریکا حاکی از نمایشی از اعتراض به یک نژادپرستی سیستمی است. جمعیتی که بیش از دو هفته در 750 شهر ایالات متحده به خیابان‌ها آمده‌اند، کاملا چندنژادی بوده‌اند. پس از مرگ فلوید دانشگاه مونموث در تحقیقی نشان داده که 57 درصد از آمریکایی‌ها ( 49 درصد از سفید پوستان) معتقدند که پلیس احتمالا در برخورد با آمریکایی -آفریقایی تبارها خشونت بیشتری به خرج می‌دهد. این در حالی است که در سال 2014 و پس از مرگ اریک گارنر تنها 33 درصد از آمریکایی‌ها چنین باوری داشتند.

فرانک لانتر، یک مشاور جمهوری خواه، در توییترش پیرامون این نظر سنجی می نویسد: در 35 سالی که نظرسنجی‌ها را دنبال کرده‌ام، هرگز ندیده‌ام که اظهار نظرها با این سرعت دگرگون شوند. ما امروز نسبت به 30 سال گذشته کشور متفاوتی هستیم. پیامدهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی چنین دگرگونی فراتر از یک توییت است.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکا، می‌گوید که ما هنوز با جرم و گناه اصلی آمریکا دست به گریبان هستیم. این یعنی حتی جمهوری خواهان نیز از ترس از دست دادن اکثریت سنا در ماه نوامبر، احساس خطر کرده‌اند. ترامپ اما همچنان کله شقی می کند.

ترامپ اعلام کرد که طرح حذف نمادهای کنفدراسیون از پایگاه‌های نظامی و سایر دارایی‌های پنتاگون را وتو خواهد کرد. نانسی پلوسی که خواستار جمع آوری مجسمه‌های کنفدراسیون از ساختمان کاپیتول هیل است، می‌گوید: به نظر می‌رسد ترامپ تنها فردی باشد که هنوز این مسئله را متوجه نشده است. حتی نسکار هم قرار است استفاده از پرچم کنفدراسیون در مسابقات خود را ممنوع کند.

تارا ستمایر، مفسر سیاسی و مدیر اسبق روابط عمومی جمهوری خواهان در کاپیتول هیل می‌گوید: هر آنکه با تاریخ ایالات متحده آشنایی دارد باید تصدیق کند که نژادپرستی سیستمی، جرم و گناه اصلی آمریکاست. در نوع رویکرد و نگرش دونالد ترامپ می‌توان به خوبی رگه‌هایی از این رفتارهای قدیمی و منسوخ نسبت به اقلیت‌ها را مشاهده کرد. او تمام مبارزات انتخاباتی‌اش را با اتهامات بی اساسِ نژادپرستانه و تئوری‌های توطئه علیه باراک اوباما آغاز کرد و سپس مکزیکی‌ها را متجاوز و جنایتکار خطاب کرد. اینکه نژاد پرستان و برتری طلبان این کشور از ترامپ حمایت می کنند، خود موید این مطلب است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی