شناسه خبر : 51218
تاریخ انتشار : 1399/03/20 13:42
اذعان به سرافکندگی آمریکا در نتیجه فشارِ حداکثری بر ایران و ونزوئلا

نورنیوز بررسی کرد؛

اذعان به سرافکندگی آمریکا در نتیجه فشارِ حداکثری بر ایران و ونزوئلا

سه شنبه گذشته، با گذر پنجمین نفتکش ایرانی از مقابل کشتی‌های جنگی آمریکایی مستقر در دریای کارائیب و پهلوگیری در بنادر ونزوئلا، بار دیگر تحریم‌هایی که آمریکا بر هر دو کشور تحمیل کرده بود، به چالش کشیده شد.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: سردبیر «واشینگتن پست» در یادداشتی نوشته است؛ در دوران همه گیری کووید 19، دولت ترامپ پیوسته کارزارِ «فشار حداکثری» خود را علیه ایران و ونزوئلا ادامه داد و بر تحریم ها افزود به امید اینکه یکی از این دولت‌ها یا هر دو، زیر فشارهای ترکیبی ویروس کرونا و تنگنای اقتصادی از هم بپاشند.

با این حال، آشکارترین پیامد این سیاست تا امروز این بود که دو کشور به هم نزدیک‌تر شده و با نمایش اقتدار و استقلال خود، ناتوانی آمریکا را به رخ کشیده و موجب سرافکندگی آن شدند.

سه شنبه گذشته، با گذر پنجمین نفتکش ایرانی از مقابل کشتی‌های جنگی آمریکایی مستقر در دریای کارائیب و پهلوگیری در بنادر ونزوئلا، بار دیگر تحریم‌هایی که آمریکا بر هر دو کشور تحمیل کرده بود، به چالش کشیده شد.

این در حالی است که هواپیماهای ایرانی، تکنسین‌ها و قطعات مورد نیاز برای راه اندازی دوباره پالایشگاه‌های از کار افتاده را به ونزوئلا رسانده بودند.

نتیجه این تحولات، پیروزی بزرگی برای هر دو کشور بود که با پافشاری بر حق خود و کوتاه نیامدن در برابر فشارهای آمریکا، توانستند علاوه بر کنترل و مدیریت فضای داخلی، همکاری‌های خود را نیز گسترش دهند.

این موفقیت، با پیام‌های توئیتری «اِل آیسامی» وزیر نفت ونزوئلا با مضامین اتحاد بین دو کشور و تبادلات علمی، رنگ و بوی جدی‌تری گرفت و توانست توجه افراد بی‌شماری را در فضای مجازی در تمام دنیا به سوی خود جلب کند.

در این میان برخی از فرماندهان ارتش آمریکا از ادامه ارتباط بین ایران و ونزوئلا ابراز نگرانی کرده و آن را زمینه ایجاد نفوذ در همسایگی آمریکا برای مقابله با منافع خود از سوی ایران دانستند.

همچنین، مقام‌های آمریکایی با اعلام این مطلب که نمی‌توانند حمایت و سوخت‌رسانی ایران به ونزوئلا را تحمل کنند، از پایان یافتن تعطیلات به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش استفاده شهروندان ایرانی از خودروهایشان و به طبع آن افزایش مصرف سوخت در ایران، اظهار امیدواری کردند.

این درحالی است که تحکیم اتحاد میان دو کشور و عملکرد ایران، نه تنها عملا راهبرد فشار حداکثری آمریکا را ناکام گذاشت که روند نزولی سیاست‌های ترامپ در خصوص تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران را نیز نشان داد.

البته موفقیت پهلوگیری نفتکش‌های ایرانی در شرایط تحریم‌های بین المللی و فشارهای حداکثری آمریکا به ایران، اولین شکست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران محسوب نمی‌شود، زیرا چنانچه «زبیگنیو برژینسکی» مشاور امنیت ملی «جیمی کارتر» در خاطرات خود اعتراف کرده؛ «آبرو و حیثیت ملی ما به خاطر انقلاب اسلامی به خطر افتاد»، دقیقا از همان بهمن 1357 به بعد، شکست‌های پی در پی سیاست‌ها و توطئه‌های آمریکا در ایران آغاز شد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی