شناسه خبر : 51209
تاریخ انتشار : 1399/03/20 12:10
عذرخواهی نخست‌وزیر رژیم کودک‌کش از ترس گرفتار شدن در امواج جهانی ضد نژادپرستی

نورنیوز بررسی کرد؛

عذرخواهی نخست‌وزیر رژیم کودک‌کش از ترس گرفتار شدن در امواج جهانی ضد نژادپرستی

به دنبال کشته شدن یک جوان معلول فلسطینی به دست پلیس رژیم صهیونیستی، نتانیاهو این اتفاق را فاجعه بار خواند!

نورنیوز ـ گروه بین الملل: نژادپرستی موضوع تازه‌ای در دنیا نیست و هرچند این روزها به دنبال مرگ «جورج فلوید» به صدر اخبار بازگشته اما سال‌هاست در فلسطین اشغالی دیده می‌شود در حالی که جامعه جهانی سعی کرده آن را نبیند و به فراموشی بسپرد.

روز دهم خرداد «ایاد حلاق» جوان 32 ساله معلول فلسطینی هدف 8 گلوله پلیس قرار گرفت و جان باخت. به گفته پلیس، ماموران با تصور اینکه وی مسلح است به او دستور توقف داده‌اند که پس از بی پاسخ ماندن از سوی ایاد اقدام به شلیک و قتل او کرده‌اند.

هرچند دوربین‌های مداربسته در این منطقه، فیلم مربوط به این حادثه را ثبت کرده اما پلیس مانع از انتشار تصاویر این حادثه توسط رسانه‌ها شده است.

قتل «ایاد حلاق» موجی از اعتراضات را در میان مردم فلسطین و حتی شهروندان یهودی سرزمین‌های اشغالی ایجاد کرده است. بسیاری از فلسطینیان در شبکه‌های مجازی با اشاره به قتل «جورج فلوید» مرگ ایاد را نیز مصداق نژادپرستی دانسته و خواستار پاسخگویی مقامات اسرائیلی هستند.

معترضین در پویشی با عنوان «پلیس‌های آمریکایی و اسرائیلی هر دو تفکر نژادپرستانه دارند» یا «هر دو پلیس سیاست نژادپرستی دارند و می‌توانند پلیس واحدی باشند» یا «اولی جورج را کشت و دومی ایاد را» به تشابه قتل جورج فلوید در مینیاپولیس و ایاد الحلاق در قدس اشغالی پرداخته‌‌اند.

در پی گسترش این اعتراضات، واکنش‌هایی از سوی برخی سران صهیونیست صورت گرفت. نتانیاهو نیز هر چند در ابتدا واکنشی به این موضوع نشان نداد اما بالاجبار روز یکشنبه در جلسه کابینه گفت: «آن چه که در رابطه با ایاد حلاق رخ داد، فاجعه بار بود... او مردی بود که محدودیت هایی داشت و می دانیم به اشتباه به او مظنون بودند که تروریست است.»

قتل یا محدودسازی بخشی از افراد جامعه به دلیل تفاوت‌های نژادی یا دینی مصداق بارز نقض حقوق بشر در هر نقطه‌ای از دنیاست، لذا رفتارهای نژادپرستانه در آمریکا و اسرائیل موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

بر این اساس؛ از آنجا که رژیم غاصب اسرائیل ماهیتی نژادپرستانه داشته و در فرآیند اشغال سرزمین فلسطین با شدیدترین شیوه‌های خصمانه طی 70 سال گذشته علنا جنایاتی بزرگ اعم از نقض حقوق بشر، ترور و حتی کودک کشی مرتکب شده است، نمی‌توان پذیرفت که عذرخواهی جنایتکاری چون بنیامین نتانیاهو تنها از سر نگرانی‌های حقوق بشری بوده است.

به نظر می‌رسد؛ تنها دلیل نمایش عذرخواهی نخست وزیر رژیم کودک‌کش صهیونیستی، ترس از تبعات این جنایت در بحبوحه واکنش‎های جهانی به قتل جورج فلوید در آمریکاست، به ویژه آنکه طی روزهای اخیر طرح نتانیاهو برای الحاق بخش‌هایی دیگر از سرزمین‌های فلسطین در کرانه غربی رود اردن با اعتراضات داخلی و خارجی بسیاری مواجه شده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی