شناسه خبر : 51206
تاریخ انتشار : 1399/03/20 11:22
آیا آزادی مایکل وایت در فرآیند مذاکره میان ایران و آمریکا حاصل شد؟

نورنیوز بررسی کرد؛

آیا آزادی مایکل وایت در فرآیند مذاکره میان ایران و آمریکا حاصل شد؟

در این پرونده، اساسا بحث مذاکره مطرح نبوده و فرآیند تبادل در قالب پیگیری غیر مستقیم از طریق حافظ منافع صورت پذیرفته است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: روز دوشنبه «مجید طاهری» پزشک ایرانی که به بهانه واهی دور زدن تحریم‌ها در آمریکا زندانی بود پس از مبادله با «مایکل ری وایت» شهروند آمریکایی، به کشور بازگشت.

آزادی و تبادل مایکل وایت با مجید طاهری موجب شد تا مقامات آمریکایی که زیر شدیدترین فشارهای داخلی و بین المللی در اثر موضوعات مختلف قرار دارند، از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و با بزرگنمایی این اتفاق به عنوان یک پیروزی بزرگ برای ترامپ، مجدداً بحث مذاکره با جمهوری اسلامی ایران را مطرح کنند.

مایکل وایت که سال 97 وارد ایران شده بود به دلیل جرائم امنیتی و همچنین با شکایت خصوصی محکوم و در بازداشت به سر می‌برد. او که پس از شیوع کرونا مشمول مرخصی شده و در سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا اقامت داشت، مورد رأفت اسلامی قرار گرفت و پس از طی بیش از یک سوم از دوران محکومیت خود و نیز جلب رضایت شاکی خصوصی مقدمات آزادی‌اش فراهم شد.

پس از آزادی او، ترامپ در توییت خود از مقامات جمهوری اسلامی به خاطر آزادی مایکل وایت سپاسگزاری کرد و تصریح کرد که این نشان می‌دهد توافق با ایران ممکن است.

این واکنش عملا نشان داد که ترامپ در پی موفق نبودن راهبرد خصمانه «فشار حداکثری» در برابر راهبرد «مقاومت فعال» ایران، ضمن طرح مجدد موضوع «مذاکره»، با رویکردی فریب‌کارانه به دنبال ایجاد فضایی است تا با سرپوش گذاشتن بر بدعهدی‌ها و دشمنی‌هایش با ملت ایران، زمین بازی را به نفع خود تغییر دهد و به نوعی پیروزی در انتخابات 2020 را تضمین کند.

این در حالی است که در این مورد، اساسا بحث مذاکره مطرح نبوده و فرآیند تبادل در قالب پیگیری غیر مستقیم از طریق حافظ منافع صورت پذیرفته است.

 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی