شناسه خبر : 51192
تاریخ انتشار : 1399/03/19 19:49
اعتیاد به تحریم در واشنگتن به مرحله اُوِر دوز رسیده است

نورنیوز بررسی کرد؛

اعتیاد به تحریم در واشنگتن به مرحله اُوِر دوز رسیده است

به اذعان بسیاری از کارشناسان، در حال حاضر تحریم های غیر قانونی در حال اجرا از سوی ایالات متحده علیه ملت ایران جزو سنگین‌ترین رژیم‌های تحریمی تاکنون است و اساسا افزودن بر آن نمی تواند تاثیرات منفی جدیدی بدنبال داشته باشد و صرفا اقدامی برای فروکش کردن «اعتیاد به تحریم» در دستگاه حکومتی آمریکاست.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: وب سایت آمریکایی «واشینگتن فری بیکن» وابسته به جریان محافظه‌کار، در خبری اختصاصی مدعی شد «کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان آمریکا» روز چهارشنبه بسته تحریمی گسترده علیه ایران، روسیه و چین را ارائه می‌کند.

رئیس این کمیته در این خصوص گفته است بخش مربوط به ایران در این بسته، شامل سخت‌ترین مجازات‌هایی است که کنگره تاکنون پیشنهاد کرده و تا حد زیادی «فشار حداکثری» دولت ترامپ را گسترش خواهد داد.

بر اساس مفاد این بسته تحریمی، این کمیته از کنگره آمریکا می‌خواهد به طور یکجانبه بخشی از معافیت  تحریم‌هایی را که «باعث توجیه برنامه‌ هسته‌ای ایران شده و جای پای این کشور را در عراق محکم کرده» لغو کند. همچنین دولت آمریکا از رفع تحریم‌های ایران بدون رضایت مجلس نمایندگان و سنا منع می‌شود.

این طرح، تحریم‌های تازه‌ای را بر صنایع تسلیحاتی کشورهایی چون روسیه و چین در صورت فروش سلاح به ایران و همچنین بانک‌هایی که به ایران در این زمینه تسهیلات می‌دهند در نظر خواهد گرفت.

نکته آنکه؛ به اذعان بسیاری از کارشناسان، در حال حاضر  تحریم های غیر قانونی در حال اجرا از سوی ایالات متحده علیه ملت ایران جزو سنگین‌ترین رژیم‌های تحریمی تاکنون است و اساسا افزودن بر آن نمی تواند تاثیرات منفی جدیدی بدنبال داشته باشد و صرفا اقدامی برای فروکش کردن «اعتیاد به تحریم» در دستگاه حکومتی آمریکاست.

بر این اساس؛ پیش خبر «واشینگتن فری بیکن» در این خصوص از چند زاویه قابل تحلیل است:

اول؛ ناکارآمدی رژیم تحریم‌ها علیه ایران که به واسطه اتخاذ راهبرد «مقاومت فعال» رقم خورده ، عملا تندروهای آمریکایی را به این نقطه رسانده که لااقل از فضای روانی ایجاد شده  ناشی ازتداوم  چنین اقداماتی، برای حفظ پرستیژ خود استفاده کنند.

دوم؛ شرایط حاکم بر دولت آمریکا از افتضاح مدیریتی در بحران کرونا و اعتراضات ضدنژادپرستی گرفته تا شکست در جنگ تجاری با چین و تحقیر توسط جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف، اتاق فکر ترامپ را بر آن داشته تا از تمام ظرفیت‌های خود برای رو کردن یک برگ برنده برای پیروزی در انتخابات 2020 استفاده کند.

در کنار التماس برای مذاکره در ماجرای تبادل مایکل وایت، در آن روی سکه، تیم ترامپ که پیش از این موضوع مخالفت با لغو تحریم‌ تسلیحاتی ایران در تاریخ 26 مهرماه، وفق برجام را مطرح کرده، با توجه به گزارش پادمانی که قرار است طی روزهای آتی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست ویدیو کنفرانسی شورای حکام این آژانس رونمایی شود، بر آن است تا با فشار به اروپا و چین و روسیه، دست کم یکی از دو موضوع «الزام ایران به دادن دسترسی‌های هسته‌ای جدید به بازرسان آژانس» یا «ایجاد اجماع در عدم لغو تحریم تسلیحاتی ایران» را مصوب کند.   

بدیهی است هر کدام از این دو موضوع می‌تواند با پروپاگاندای رسانه‌های همسو به موفقیتی بزرگ برای کمپین انتخاباتی ترامپ تبدیل شود.

مجموعه شواهد و تحولات سیاسی نشان می دهد که آمریکا در همراه سازی کشورهای اروپایی، چین و روسیه در اجلاس شورای حکام ناکام خواهد بود و درخواست این کشور برای عبور کامل امضاء کنندگان برجام از این توافق‌نامه برای همراهی با تداوم تحریم تسلیحاتی ایران فرجام مطلوب واشنگتن را نخواهد داشت.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی