شناسه خبر : 51169
تاریخ انتشار : 1399/03/19 12:18
اعتراضات آمریکا و جوکری که خالق خودش را به اسارت گرفت!

نورنیوز بررسی کرد؛

اعتراضات آمریکا و جوکری که خالق خودش را به اسارت گرفت!

بر خلاف آنکه ماشین رسانه‌ای نظام سلطه سعی داشت از «جوکر» قهرمانی برای بر هم زدن نظم و امنیت در کشورهای مخالف خود بسازد، اما با اعتراضات ضدنژادپرستی که سراسر آمریکا و بلکه دیگر کشورهای پیرو مکتب «لیبرال سرمایه‌داری» را فرا گرفته، ظاهرا این بار «صیاد در دام افتاده» و جوکری که ماموریتش نجات لیبرال سرمایه‌داری از قهر طبقه مستضعف بود، این بار به قاتل این مکتب تبدیل شده است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: «جوکر» اولین‌بار به عنوان یک شخصیت شرور و خیالی در داستان‌های مصور «دی سی کمیکس» معرفی شد. او دشمن اصلی «بتمن» بود که باعث مشکلات زیادی برای او شد و ترس و وحشت شدیدی در شهر «گاتهام» ایجاد کرد.

این معرفی مختصری از شخصیت جوکر در فیلم‌های ساخته شده قبل از ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» است. ولی زوایای مخفی این شخصیت گویا عمیق‌تر از ظاهر شرورش است و این در آخرین فیلم جوکر در سال ۲۰۱۹ کاملا مشهود بود.

این بار قهرمان فیلم، بتمن که شهر را از اشرار نجات می دهد نیست، بلکه خود جوکر قهرمان فیلم است.

این بار فیلم «جوکر» به کارگردانی «تاد فیلیپس» موازین مرسوم درباره خیر و شر را در جامعه آمریکا عوض می‌کند و قهرمان فیلم خود جوکر است، شخصیتی که چند دهه در شهر گاتهام خرابکاری می‌کرد، شهری که در حقیقت همان «نیویورک» بود.

اما این بار جوکر مرکز تمامی شرها است و پولدارها و طبقه سرمایه‌داری صاحب همه چیز هستند و حتی روح مردم را در کنترل دارند و رسانه‌ها ابزاری در راستای از بین بردن واقعیت در افکار عمومی هستند.

در واقع؛ جوکر این بار قهرمان مردم آمریکا و ناجی آن‌ها از نظام سرمایه‌داری ظالمانه آمریکایی است.

اما طبقه محروم مستضعف برای عبور از این مسیر باید راه جوکر را بروند که پادشاه هرج و مرج ناشی از تراکم ظلم و ستم و خیانت از سوی سیستم سرمایه‌داری است.

جوکر این مرحله با جوکر سابق متفاوت است، جوکر در ۳۰ سال گذشته نمایشگر هر مرحله از دوران حکمرانی روسای جمهور آمریکا بوده است.

جوکر در مرحله‌ای نمایش دهنده خطرات عصر ترس از توحش و بزهکاری نوجوانان بود و جوکر «هیث لیدگر» در سال آخر دولت «جورج بوش» به یک تروریست تبدیل شد که بتمن را به سمت تشکیل دولتی بر اساس نظارت بر شهروندان هدایت کرد.

اما جوکر سال ۲۰۱۹ و در دوره سرمایه‌دار مغرور ترامپ بسیار متفاوت است و منعکس کننده وضعیت کنونی و اکثریت له شده در آمریکا است.

«مایکل مور» کارگردان آمریکایی درباره جوکر می‌نویسد: شهر جوکر مرکز همه شرارت‌ها است و پولدارها بر همه چیز حاکم هستند و مرکز بانک‌ها و شرکت‌هایی است که از شهروندان باج‌خواهی می‌کنند و رسانه‌های آن خدمتی به مردم نمی‌کنند.

مایکل مور معتقد است که این فیلم فقط درباره ترامپ نیست، بلکه درباره جامعه آمریکایی است که اجازه داد فردی مثل او به قدرت برسد و این ناشی از کثیف‌تر و پولدارتر شدن سرمایه‌داران بود.

مایکل مور در ادامه درباره حقیقت جوکر مرحله ترامپ می‌افزاید: ترس و خشونت حاکم بر افراد پس از پخش جوکر واقعی نیست چون هدف این است که مردم حقیقت خشونت جامعه به خصوص خشونت نظام حاکم آمریکا را نبینند، بنابراین سخن راندن از این که هدف فیلم تبلیغ هرج و مرج است این است که ذهن مردم را از سرمایه‌داران و سیاست‌مداران حاکم بر آمریکا که سرنوشت مردم در دست آنها است دور کنند.

بیشتر اعمال خشونت‌بار فیلم، خود جوکر را قربانی می‌کند چون او کمک می‌خواست و تلاش می‌کرد در حاشیه این جامعه بد زنده بماند و به رغم مسائلی که برایش پیش می‌آمد به سلامت و آرامش زندگی کند ولی بعد از اینکه در دست یافتن به کمک به نتیجه نمی‌رسد جنایت می‌کند، ولی سرمایه‌داران آمریکایی بدون هیچ نگرانی زندگی خود را ادامه می‌دهند.

نویسنده آمریکایی «جف یانگ» معتقد است جوکر مرحله ترامپ ناشی از حالت نارضایتی است که به دلیل سخنان نژادپرستانه رئیس جمهور کنونی آمریکا در سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش به وجود آمده است.

شخصیت «توماس واین» مدیر مادر جوکر در این فیلم که یک فرد مغرور پولدار است، فقرا را دلقک خطاب می‌کند و آن ها را تحقیر می‌کند و نویسنده فیلم نامه جوکر ۲۰۱۹ شخصیت ترامپ را بر توماس واین تطبیق داده است.

بر این اساس و با توجه به آنچه پس از قتل وحشیانه «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی سراسر آمریکا و بلکه دیگر کشورهای پیرو مکتب «لیبرال سرمایه‌داری» را فرا گرفته، به نظر می‌رسد بر خلاف آنکه ماشین رسانه‌ای نظام سلطه سعی داشت از جوکر قهرمانی برای بر هم زدن نظم و امنیت در کشورهای مخالف خود بسازد اما ظاهرا این بار «صیاد در دام افتاده» و شبیه‌سازی‌های جوانان معترض آمریکایی با جوکر، ماجرا را به سمت دیگری کشانده و جوکری که ماموریتش نجات لیبرال سرمایه‌داری از قهر طبقه مستضعف بود، این بار به قاتل این مکتب تبدیل شده است.  


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی