شناسه خبر : 51041
تاریخ انتشار : 1399/03/16 18:34
روایت فعال عربستانی از فعالیت شورای مخالفان ولیعهد تا نقشه شوم بن‌سلمان برای جام جهانی 2022 قطر

نورنیوز بررسی کرد؛

روایت فعال عربستانی از فعالیت شورای مخالفان ولیعهد تا نقشه شوم بن‌سلمان برای جام جهانی 2022 قطر

«عبدالرحمن السهیمی» با بیان نقشه سعودی علیه قطر، گفته یک شورای هماهنگی از مخالفان رژیم سعودی متشکل از 18 نفر از جمله سه نفر از اعضای خاندان سعودی برای کنار زدن محمد بن‌سلمان از ولیعهدی فعال شده است.

نورنیوز ـ گروه بین الملل: در پی تشدید اقدامات دربار آل سعود با دستور مستقیم «محمد بن‌سلمان» در خصوص بازداشت‌ گسترده مخالفان و حتی گروگان‌گیری از خانواده مخالفینی که از عربستان فرار کرده‌اند، اخبار رسیده حاکی از انسجام و تقویت گروه‌های مخالفان است.

در همین راستا؛ «عبدالرحمن السهیمی» فعال عربستانی گفته یک شورای هماهنگی از مخالفان رژیم سعودی متشکل از 18 نفر از جمله سه نفر از اعضای خاندان سعودی برای کنار زدن محمد بن‌سلمان از ولیعهدی در حال طراحی است.

او همزمان از «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی خواسته تا به نقشه برخی از مسئولان سعودی برای ضربه زدن به قطر توجه کند.

السهیمی در یک فایل ویدئویی که در یوتیوپ منتشر کرده گفته است: این شورا خواهان تحصن یا نافرمانی مدنی یا به دست گرفتن سلاح نخواهد شد و فعالیتش محدود به نامه‌نگاری با کشورهای جهان و نهادهای رسمی و دولتی خواهد بود.

او افزوده است: با پارلمان‌های اسلامی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و نیز اعضای کنگره آمریکا و اعضای پارلمان اروپا در این خصوص گفت‌وگو شده است.

السهیمی تصریح کرده است که آنها در مسیر حمایت از «احمد بن عبدالعزیز آل سعود» برای ولایتعهدی بر مبنای اینکه عربستان یک کشور نهادی و مشروطه سلطنتی با پارلمانی منتخب باشد، حرکت می‌کنند.

بنابر این گزارش؛ خواسته مخالفان از ملک سلمان عزل فرزندش از همه مناصب از جمله ولیعهدی و انتصاب احمد بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد است.

السهیمی تصریح کرده است: 17 کشور اسلامی رویکرد ما را تایید می‌کنند اما منتظریم که سرآغاز با ملک سلمان باشد. اگر ملک سلمان می خواهد حکومت را برای فرزندش به ارث بگذارد، باید بگویم که ما برده او نیستیم زیرا این یک کشور است و نه یک بازی.

این فعال عربستانی همچنین گفته است: احساس می‌کنیم که کشور در وضعیت خطرناکی قرار دارد زیرا حکومت با توجه به جنگ‌های بی‌فایده‌اش در یمن و حمایت از گروه‌های مسلح در عراق و سوریه و هزینه‌های میلیاردی ناشی از آن، شهروندان را از نظر معیشتی در تنگنا قرار داده است.

او با تاکید بر اینکه ولیعهد سعودی، روابط با سایر کشورها را ویران کرده و علما و آزادگان و دهها فلسطینی و همه مخالفانش و حتی بستگانش را بازداشت کرده است، گفت: او برخی از علما و مخالفان را حذف فیزیکی کرده است.

السهیمی با اعلام تحرکات متعدد قبایل داخل عربستان علیه سیاست‌های بن‌سلمان، به زندگی کردن حدود 900 هزار شهروند عربستانی در خارج از این کشور اشاره کرد و از اعضای خاندان حاکم و همه مخالفان خارج نشین خواست تا متحد شده و یک شورای هماهنگی بین خودشان تشکیل دهند.

نکته قابل توجه در اظهارات السهیمی، اشاره او به اقدامات دستگاه تبلیغاتی و تیم سایبری سعودی در تعرض به برخی ملت‌های عرب و خدشه وارد کردن به وجهه آنها است.

 

او درباره مقدسات اسلامی گفته است: شهرهای مکه و مدینه مختص فقط 30 میلیون سعودی نیست بلکه به همه امت اسلامی تعلق دارد و رسانه‌های سعودی به قدس به عنوان یک مسئله اسلامی نگاه نمی‌کنند، لذا قیمومیت محمد بن‌سلمان قاتل بر این مقدسات نه فقط از جانب شهروندان عربستان بلکه از جانب همه مسلمانان جهان مردود و غیرقابل قبول است.

او همچنین با اشاره به سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت در عربستان گفته است: 70 درصد این سامانه‌ها برای حفاظت از کاخ‌های محمد بن‌سلمان خریداری شده است.

این فعال عربستانی درباره پروژه بلندپروازانه «نیوم» در سواحل دریای سرخ گفته است: این پروژه برای خدمت به اسرائیل طراحی شده است زیرا دسترسی اسرائیل به سایر اراضی عربستان و بازگشت به «قلعه‌های آنها در خیبر و مدینه منوره» را میسر می‌کند.

السهیمی از نقشه برخی مسئولان عربستان برای ضربه زدن به قطر از طریق وقوع انفجارهایی چند ماه قبل از جام جهانی فوتبال خبر داده و گفته این نقشه طراحی شده تا از این طریق میزبانی از قطر گرفته شود.

او به نقل از یکی از نمایندگان رژیم سعودی گفت که جام جهانی در قطر در سال 2022 میلادی برگزار نخواهد شد و وقتی از او درباره علت آن سوال کردند گفت که جلوگیری از برگزاری آن تنها به چند دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده در کشور کوچک قطر نیاز دارد.

این فعال عربستانی درباره به قتل رسیدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه گفته است: او نام همدستی که با جسد خاشقجی سروکار داشته است، در اختیار دارد و آن را به سازمان ملل خواهد داد. نام این فرد به هیچ وجه در پرونده‌های مربوط به خاشقجی در ترکیه و عربستان ذکر نشده است.

السهیمی با اشاره به پرونده خاشقجی گفت: نهادهای قضایی و دینی عربستان سیاسی شده و در خدمت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی هستند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی